تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۸۷۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تخریب تدریجی«خرفت‌خانه» بهبهان
مسؤول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي بهبهان گفت: در سه كيلومتري غرب روستاي چم سياه روی تخته سنگي كه مشرف بر رودخانه‌ مارون است 2 پناهگاه وجود دارد كه مردم آن منطقه به زبان محلي به آن‌ها «خرفت‌خانه» مي‌گويند.
 
دولتي مختاران در گفت‌وگو با ايسنا بيان كرد: «خرفت‌خانه» در گذشته جايي بود كه افراد پيري كه توانايي‌ جابه‌جايي در ييلاق و قشلاق را نداشتند در آن جا می‌گذاشتند. در اين محل براي آن‌ها آب و غذا گذاشته مي‌شد و اين افراد مي‌توانستند هم استراحت كنند و هم از گزند جانوران در امان بمانند.
 
اين دوستدار ميراث فرهنگي اضافه كرد: دور تا دور در ورودي اين 2 پناهگاه كه به صورت دخمه يا اشكفت هستند به گونه‌اي زيبا حكاكي شده است. در كنار يكي از آن‌ها تصوير فردی وجود دارد كه در حالت ايستاده راه ورود به دخمه را نشان مي‌دهد. همچنين در سمت راست اين تصوير شاخه گل نرگس هم حك شده كه نشان از باورهاي مردم منطقه بر خاصيت حفاظتي گل نرگس دارد.
 
مختاران گفت: متاسفانه اخيرا دورتادور اين پناهگاه شعارهايي نوشته شده و تصوير انسان و گل نرگس به شكل ناموزوني به رنگ آبی آغشته شده است. از طرفي، برفراز اين پناهگاه‌ها چند گور دخمه زرتشتي وجود دارد كه بعضي از آن‌ها تخريب شده‌اند به گونه‌اي كه احتمال دستبرد آن‌ها هم مي‌رود.
 
وی افزود: از آ‌ن جا كه اين آثار در گذرگاه چند روستا واقع شده‌اند گمان مي‌رود كه به طور مرتب مورد تخريب قرار بگيرند.  چون اين نقش‌برجسته‌ها شباهت زيادي با نقش برجسته رستم فارس دارند حدس زده مي‌شود اين آثار مربوط به دوره هخامنشي باشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
0
1
خیلی جالب بود متشکرم
:
:
:
آخرین اخبار