تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۱۸۸۲۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لازم‌الاجرا بودن مصوبات ستاد مدیریت بحران آبادان
 

 فرماندار ویژه شهرستان آبادان بر لازم‌الاجرا بودن تمامی مصوبات ستاد مدیریت بحران شهرستان از سوی تمامی دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

  سید زین‌العابدین موسوی سه شنبه شب در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان که در محل سرسرای اجتماعات فرمانداری ویژه آبادان برگزار شد ضمن اشاره بر لزوم تشکیل جلسات مستمر ستاد بحران شهرستان، اظهار کرد: در بحث سیل گذشته که از ابتدای امسال تا پایان سال آبی گذشته کشور را در بر گرفت مدعی آن هستیم که تمام دستگاه‌های اجرایی ما و به طور خاص چند دستگاه به شکل فوق‌العاده در جریان سیل وظایفشان را به درستی انجام دادند که استاندار نیز به طور مستقیم از تمامی دستگاه‌ها بابت تلاششان قدرانی کرد.

وی گفت: اگر چه این سیل با حوادث تلخ، ناملایمات و خستگی‌هایی همراه بود و هزینه‌هایی را نیز در پی داشت اما یک تجربه خوب برای شهرستان بود.

وی افزود: با توجه به فاصله ما از سدها این فرصت را داشتیم تا زمانی که سیل از بالادست شروع تا به این جا برسد ما برنامه‌ریزی و اقدام کنیم تا مشکلی متوجه آبادان نشود و اگر این تلاش‌ها و اقدامات چه در آنچه تحت عنوان مد اکبر اروندکنار را متأثر از خود کرد و چه سیلابی که از بالادست به این جا روانه شد، نبود شاید ما نیز به دردسر می‌افتادیم که خوشبختانه چنین نشد.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان تصریح کرد: بسیاری از کارهایی که در بحث سیل بندها انجام شد زیادتر بود و اگر اضافه‌کار شد بهتر از آن بود که کم باشد، آمار سیل بندهای ایجاد شده در آبادان در استان بی‌نظیر بود، در این باره از توان دستگاه‌های مختلف استفاده کردیم و نگذاشتیم زیر ۱۰۰ متر آب وارد روستاها و شهرهایمان شود.

موسوی یادآور شد: امسال با توجه به گزارشات هواشناسی و تذکراتی که از سوی شورای بحران استان و یا گزارشات امنیتی و اجتماعی که از سوی نهادهای نظارتی به ما داده شده باید برای امسال به شکل جدی برنامه‌ریزی و کار کنیم.

وی گفت: آنچه در موضوع بروز سیل گذشت حاصل آن بود که سال‌های سال سیل را ندیده بودیم و باورمان نمی‌شد که چنین سیلی بروز کند، اما برای سیلاب‌هایی که به طور احتمال امسال قرار است حادث شود هیچ توجیهی برای بروز حتی کمترین حادثه نیز پذیرفتنی نیست چرا که هم تجربه هست و هم ما از سدها فاصله داریم و باید از این زمان بهترین استفاده را برای برنامه‌ریزی و انجام اقدامات پیشگیرانه ببریم، مردم ما را بابت کم کاری نمی‌بخشند.

وی اظهار کرد: مصوبات شورای مدیریت بحران لازم‌الاجرا است و باید به طور کامل اجرا شود، تمامی دستگاه‌های اجرایی باید در این باره کارشان خروجی و نتیجه داشته باشد، هر دستگاهی که کارش را به طور مطلوبی انجام ندهد به زیر سؤال می رود، کارکرد دستگاه‌ها کنترل و نظارت می‌شود، دنبال آن هستیم که مزیت برای آبادان ایجاد کنیم و این شورا سبب می‌شود تا از دارایی‌ها و امکاناتش برای آبادان هزینه کنیم.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان با بیان اینکه مأموریت هایی که ۳۰ سال پاس خورده‌اند با این شورا می‌توان بسیاری از آنها را حل کرد، یادآور شد: از سوی استاندار تحویل ۱۰ بیل بوم بلند با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند و سازمان آب و برق خوزستان به آبادان در جهت لایروبی انهار روستایی مصوب شد که تاکنون نیز تحویل نشده‌اند و در این باره پیگر هستیم.

موسوی تصریح کرد: به طور احتمالی در بحث نزولاتی جوی در منطقه ما نیز اتفاقاتی رخ می‌دهد که باید پیش فرض‌های آن را انجام دهیم، برگزاری جلسات منظم و مستمر در دستور کار این شورا قرار دارد و لذا دستگاه هادی اجرایی باید تمام قد و با تمام توان و امکانات خود به موضوع ورود کنند تا نیازی به تذکرات نباشد.

وی گفت: با توجه به خروج سیلاب‌ها از کارلورتهای موجود در جاده آبادان ماهشهر به سمت خلیج‌فارس بایستی کوشید تا جاده قفاس آسیب نبیند چرا که در غیر این صورت روستاهای ما نیز متأثر از آن خواهند شد و اگر چنین شود یعنی ما به تذکرات و هشدارها توجهی نداشته‌ایم.

موسوی افزود: یکسری موضوعات را دستگاه‌های خاص باید دنبال کنند و در سایر موارد کار جدی تمام دستگاه‌ها را نیاز داریم، کسانی که مسئولیت دارند باید گزارشات درستی از کارکرد حوزه‌شان ارائه دهند تا بتوانیم تصمیمات مناسبی را اتخاذ کنیم.

وی اظهار کرد: نقاط ضعف را شناسایی و در جهت رفع آنها تلاش جدی صورت گیرد ضمن اینکه شناسایی نقاط خطرساز روستاها در زمان بروز احتمالی سیل نیز الزامی است که برای آن بخشداران باید به شکل کتبی مراتب را از دهیاری‌ها بخواهند و موارد نیز به شکل کتبی به فرمانداری اعلام شود.

شناسایی روستاهای موجود در حریم و بستر رودخانه‌ها، بررسی و ترمیم سیل بندها و کانال‌ها همراه با انجام اقدامات احتیاطی، اقدامات در گود زباله، تعویض و مرمت پل‌های جاده امام علی، انجام اقدامات لازم اداره گاز درباره سایت موجودشان در جاده امام علی، انجام اقدامات لازم صدا و سیما درباره سایت شان در شهرک صنعتی، انجام اقدامات لازم برای نیروگاه گازی (نیروگاه در بحران گذشته هیچ اهمیتی به سیل نداد و بایستی به طور جدی ورود کنند)، انجام اقدامات لازم برای ایستگاه میلاد، انجام اقدامات لازم برای حفظ خطوط لوله در حد فاصله جاده آبادان به ماهشهر و به عکس، انجام لایروبی کالورتهای جاده آبادان ماهشهر، بررسی انهار سنتی بهمنشیر، بررسی و ترمیم سیل بندهای تنگه ۲ و ۳، لوله‌گذاری در سر در انهار قابل کشتی‌رانی در مجاورت اروندرود، انجام اقدامات احتیاطی در انهاری که در مجاورت آنها منازل وجود دارد، لایروبی انهار شهری و روستایی اروندکنار، تقویت سیل بندهای جاده قفاس، تعیین تکلیف ذخیره آب موجود در مسیر آبادان اهواز، ترمیم سیل بندهای اطراف شهرک صنعتی و مسکن مهر، ترمیم زهکش‌های آسیب‌دیده جاده وحدت در سیلاب اخیر، انجام اقدامات لازم در خور زیر جاده آبادان ماهشهر از دیگر مواردی بود که فرماندار ویژه آبادان خواستار انجام به موقع و دقیق آنها از سوی دستگاه‌های اجرایی شهر شد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار