تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۱۸۸۴۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کانال‌های سیلاب‌بر راهکار مدیریت بارش‌های بهار ۹۹ است
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به‌پیش بینی‌های هواشناسی و افزایش بارش‌های بهار ۹۹، گفت: با توجه به اینکه تاب‌آوری پایین‌دست سد کرخه ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه است تنها راهکار مدیریت ایجاد کانال‌های سیلاب‌بر است.
 فرهاد ایزدجو امروز در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی بحران خوزستان که در محل سالن مانیتورینگ ستاد بحران استان تشکیل شد، با اشاره به تاب‌آوری پایین کرخه در مقابل بارندگی‌های پیش رو، اظهار داشت: با توجه به‌پیش بینی‌های اعلام‌شده ممکن است در حوزه کرخه هزار و پانصد مترمکعب بر ثانیه آب رهاسازی شود و اگر پیش‌بینی‌های امسال را در نظر بگیریم براثر بارندگی‌ها خروجی سدها تا هزار و چهارصد مترمکعب بر ثانیه نیز محتمل است.

وی افزود: ممکن است در فروردین 99 باران‌هایی در حد نرمال داشته باشیم اما به سبب اینکه این باران‌ها در محدوده زمانی کوتاهی ایجاد می‌شوند مجبوریم خروجی را به 1500 مترمکعب بر ثانیه برسانیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: با توجه به اینکه تاب‌آوری پایین‌دست سد کرخه 500 مترمکعب بر ثانیه است با رسیدن به 1500 مترمکعب بر ثانیه قطعاً دچار مشکل خواهیم شد؛ بنابراین باید کانال‌های سیلاب بر وجود داشته باشد تا این مقدار را به 500 مترمکعب بر ثانیه کاهش دهند.

ایزدجو بابیان اینکه این کانال‌ها باید اجرا شود و اعتبارات بسیار زیادی نیاز دارند، گفت: با احداث این کانال‌ها می‌تواند با سرعت بیشتر حجم بالایی از سیلاب را به هورالعظیم انتقال داد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم سریع‌تر به نتیجه برسیم کانال سیلاب بر با ظرفیت 900 مترمکعب بر ثانیه را به دو فاز 500 مترمکعب بر ثانیه و 400 مترمکعب بر ثانیه تقسیم‌بندی کنیم که در فاز اول بتوانیم 400 مترمکعب بر ثانیه را منحرف و به تالاب هورالعظیم انتقال دهیم تا به مناطق پایین‌دست آسیبی وارد نشود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تأکید کرد: این‌که امسال دبی‌های بالای 500 مترمکعب بر ثانیه را داشته باشیم بسیار محتمل هست اما بهترین راهکار را برای اینکه بتوانیم سیلاب‌ها را مدیریت کنیم ایجاد کانال‌های سیلاب بر است.

سال آبی 97 دومین سال پرآب در نیم‌قرن اخیر بود

داریوش بهار لویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با حضور در این جلسه گفت: در سیل فروردین بیش از 52 میلیارد مترمکعب آب وارد خوزستان شد که حدود 42 میلیارد مترمکعب آن آزادسازی شد.

وی افزود: همچنین از خرداد تا شهریورماه بیش از 15 میلیارد مترمکعب آب برای حقابه تالاب‌ها، کشاورزی و حفظ محیط‌زیست رهاسازی انجام گرفت.

بهارلویی ادامه داد: در فروردین 98 در حوضه‌های آبریز بیش از 750 تا 760 میلی‌متر بارندگی رخ داد و در سالی که گذشت، 11 حوزه آبریز خوزستان پرآب‌ترین سال‌های منابع آبی خود را پشت سر گذاشتند به‌گونه‌ای که اولین سال به لحاظ ورودی آب و در کل حوزه‌ها دومین سال پرآب در نیم‌قرن اخیر را تجربه کردیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان داشت: در کل سال آبی گذشته نزدیک به 377 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای خوزستان شد که نسبت به شرایط نرمال 10 تا 20 درصد بیشتر است. برای سدهای مخزنی چشم‌انداز آن‌ها فعلاً برای آبان و آذر تهیه‌شده و به لحاظ منابع آبی و پیش‌بینی‌های هیدرولوژیکی شرایط نرمال را برای سال آبی جدید محتمل‌ترین حالت نشان می‌دهند.

وی افزود: حجم آب ذخیره‌سازی شده نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از چهار برابر شده و به‌طور متوسط از خرداد تا شهریورماه حدود سه و نیم میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده است.

بهارلویی تأکید کرد: حدوداً 3 میلیارد مترمکعب آب در حوزه کرخه رهاسازی شده که مقداری از آن صرف کشت شلتوک شده و مابقی وارد تالاب شده؛ همچنین ماکزیمم ظرفیت تالاب هورالعظیم 2 میلیارد مترمکعب است که اکنون 1800 مترمکعب آب در آن وجود دارد و مابقی به‌صورت تخلیه گذر آبی در آن صورت گرفته است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بابیان اینکه درباره شرایط جوی نمی‌توان حرفی را با قاطعیت زد چراکه بسیار متغیر است، گفت: ما بستگی به شرایط و پذیرش ریسک جلو می‌آییم؛ از 13 میلیارد ظرفیت سد حدود 9 میلیارد را خالی می‌گذاریم که برای آینده مشکلی به وجود نیاید. اکنون افقی را از زمستان نداریم و این 9 میلیارد ظرفیت خالی جوابگوی بارش نرمال را دارد.

وی تصریح کرد: در فروردین‌ماه امسال در مدت‌زمان یک هفته حدود 15 میلیارد مترمکعب آب به سمت سدهای خوزستان آمد که قابل‌کنترل نیست اما اگر این مقدار در سه ماه بارندگی ایجاد می‌شد قابل‌کنترل بود.


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار