تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۱۸۸۹۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شلمچه میعادگاه عاشقان اباعبدالله الحسین(ع)
 شلمچه این روزها میعادگاه عاشقانی است که از نقاط مختلف ایران اسلامی و بسیاری کشورها به عشق آقا امام حسین (ع) خود را به این گذرگاه مرزی رسانده اند تا راهی کربلای معلی شوند.

 مسیر ۱۵ کیلومتری میدان مقاومت خرمشهر تا نقطه صفر مرز شلمچه این روزها غوغایی برپاست. در حالیکه بسیاری به عشق امام حسین (ع) با طی هزاران کیلومتر از اقصی نقاط کشور خود را به این نقطه رسانده تا راهی کربلا شوند ، هزاران نفر به عشق اباعبدالله الحسین(ع) با برپایی خیمه شبانه روز به زائران خدمت رسانی می کنند.

برپایی ۴۰۰ موکب مردمی در این گذرگاه مرزی تنها بخش کوچکی از تلاش شبانه روزی خادمانی است که خدمت به زائران اباعبدالله الحسین(ع) را افتخاری بزرگ برای خود می دانند و در این راه سر از پا نمی شناسند.

این روزها در شلمچه عاشقان آقا اباعبدالله الحسین(ع) را از شهرها و روستاهای مختلف کشور می توان زیارت کرد. عاشقانی که یا عازم کربلایند و یا به عشق امام حسین(ع) به زائران وی خدمت می کنند.

ارادتمندان به سرور و سالار شهیدان از استانهای مختلف کشور با تحمل رنج و مشقت خود را به شلمچه رسانده و با برپایی موکب به زائران کربلا خدمت رسانی می کنند. این روزها در مرز شلمچه هموطنان از شهرها و روستاهای مختلف کشور و از استانهای دور دست گرد هم آمده اند تا به عشق امام حسین(ع) به زائران وی خدمت کنند.

از بانویی کهنسال گرفته که تنها داشته خود را که محصول خرمای تنها نخل خود می باشد تا موکب هایی که روزانه تا ۲۰ هزار وعده غذایی طبخ و بین زائران توزیع می کنند همه در مرز شلمچه زیر بیرق امام حسین(ع) گرد هم آمده اند. 

زائران خارجی از کشورهای مختلف از جمله آذربایجان ، پاکستان ، افغانستان ، روسیه ، ترکیه و بسیاری کشورهای دیگر در حالیکه همنوا با هم شعار یاحسین(ع) سر می دهند فضایی معنوی در مرز شلمچه حاکم کرده به طوریکه بسیاری از زائران با توقفی هر چند کوتاه در این گذرگاه مرزی در کنار دیگر عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) با نوحه سرایی و مرثیه خوانی عشق و ارادت خود را به سومین پیشوای شیعیان جهان به نمایش می گذارند.

اجتماع باشکوه زائران ایرانی و خارجی در مرز شلمچه در حالیکه یک صدا ندای یا حسین(ع) سر می دهند و سینه می زنند ؛ عظمت این همایش بزرگ را  که موجب وحدت و همبستگی مسلمانان جهان شده را نشان می دهد.

اینجا همه یک پرچم دارند و آن پرچم امام حسین علیه السلام است ، زائران آذربایجانی در کنار پرچم کشور خود پرچم یا حسین (ع) را نیز با خود حمل می کنند و به آن افتخار می کنند. ، زائران پاکستانی نیز یاحسین(ع) گویان با عشق به رسیدن به کربلا شتابان از مرز شلمچه راهی عراق می شوند. عاشقان امام حسین (ع) از گرجستان ، افغانستان و چندین کشور دیگر یا حسین گویان همه زیر یک پرچم اجتماع کرده اند. 

در شلمچه همه آمده اند ، پیر و جوان  زن و مرد ، حتی کودکان  خردسال به عشق امام حسین (ع) در مسیر عبور زائران در شلمچه با خرما ، شربت و آب خنک از زائران پذیرایی می کنند.

۱۵ کیلومتر مسیر عبور زائران کربلا از میدان مقاومت خرمشهر تا مرز شلمچه مملو از افراد دلسوخته ای است که عاشقانه با همه داشته های خود به میدان آمده اند تا به زائران خدمت کنند . از پیر زنی کهنسال گرفته با تنها داشته خود تا موکب هایی که به صورت گروهی از سوی هیات های عزادار از شهرهای مختلف کشور سفره خود را پهن کرده اند.

مرثیه خوانی و نوحه سرایی زائران اربعین از کشورهای مختلف از جمله گرجستان ، آذربایجان ، پاکستان ، روسیه ،  افغانستان با زبان های مختلف آنهم زیر یک پرچم و تنها با عشق به امام حسین (ع) شور و حال معنوی خاصی به شلمچه بخشیده است که بسیاری با گرفتن فیلم و عکس این شور و حال را ثبت می کنند.

شلمچه که روزگاری نه چندان دور میعادگاه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بود که با ندای یا حسین (ع) و به عشق زیارت کربلا عاشقانه در مقابل دشمن متجاوز اییستادگی کردند و به شهادت رسیدند اینک چند سالی است که به میعادگاه عاشقان اربعین تبدیل شده است. میعادگاهی که هر سال بر شور ، شکوه و عظمت آن افزوده می شود.

شلمچه در اربعین امسال با چنان جمعیت بی شماری از زائران روبرو شد که تاکنون سابقه نداشته  است .  عبور بیش از ۱۰۰ هزار زائر اربعین در کمتر از ۲۴ ساعت از مرز شلمچه به سمت کربلای معلا مسئولان  دست اندرکاران میزبانی اربعین را در این گذرگاه مرزی غافلگیر کرد.

به گفته سرپرست پایانه شلمچه از آغاز ماه صفر ( هشتم تا ۲۱ مهرماه ) تاکنون ۸۵۰ هزار تردد در این گذرگاه مرزی ثبت شده است که یک رکورد محسوب می شود.

جمال حمیدی همچنین به عبور بیش از ۵۰ هزار زائر خارجی از کشورهای مختلف از این گذرگاه مرزی اشاره کرد.

 به گفته مهدی محمودی مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور  پیش بینی می شود تردد زائران اتباع خارجی از مرز شلمچه امسال رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به اربعین پارسال داشته باشد.

 حجت الاسلام سید محمود موسوی رییس کمیته تغذیه ، اسکان و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین خوزستان نیز استقبال زائران اربعین را کم سابقه توصیف کرد و گفت: به منظور خدمت رسانی به زائران در شلمچه علاوه بر  ۲۰۰ هزار ظرفیت تغذیه روزانه زائران در مرز شلمچه  امکانات لازم برای اسکان و استراحت شبانه ۱۰۰ هزار زائر نیز در موکب‌های مستقر در این گذرگاه مرزی مهیا شده است که در نوع خود بی سابقه است.

وی به افزایش پنج تا ۶ برابری جمعیت زائران اربعین در مرزهای شلمچه و چذابه نسبت به اربعین پارسال اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۵۰۰ موکب در ۲ مرز شلمچه و چذابه ، جاده های مرزی و شهرهای مختلف خوزستان شبانه روز به زائران خدمت رسانی می کنند و پذیرایی از زائران در این موکب ها تا پایان ماه صفر شبانه روز ادامه دارد. 

 رئیس عتبات عالیات خرمشهر و جانشین قرارگاه مشارکت‌های مردمی و ستاد اسکان مرزی نیز گفت: با توجه به خیل عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) که از خرمشهر به سمت مرز شلمچه در تردد هستند همچنین روند بازگشت زائران مردم خرمشهر به عشق امام حسین (ع) به صورت خودجوش میزبان زائران آقا اباعبدالله الحسین(ع) در  حسینیه ها ، مساجد و منازل خود هستند.

حرکت خودجوش زائران اربعین حسینی که از روزهای آغازین ماه صفر ( هشتم مهرماه ) به سمت گذرگاه های مرزی چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر شروع شده همچنان ادامه دارد.

شلمچه در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر مهمترین گذرگاه مرزی استان خوزستان برای تردد زائران اربعین حسینی است که بعد از مرز مهران شاهد بیشترین تردد زائران است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار