تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۹۱۰۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتظار پیش بینی‌های دقیق‌تر از سازمان هواشناسی داریم
 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از سازمان هواشناسی تقاضا داریم که دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر، پیش بینی‌ها را به دستگاه‌های مربوطه اعلام کند تا دستگاه‌ها بتوانند تمهیدات لازم را با توجه به شرایط پیش رو فراهم کنند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور، اسماعیل نجار روز یکشنبه در دومین جلسه ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات افزود: طبق پیش بینی های هواشناسی بارندگی ها در پاییز بالاتر از نرمال سالیانه است و پیش بینی های صورت گرفته با توجه به تغییر اقلیمی که در دنیا با آن مواجه هستیم، دقیق نیست از این رو، دستگاه های متولی باید بیش از پیش آمادگی خود را در مواجه به بحران های ناشی از بارندگی افزایش دهند.

معاون وزیر کشور با اعلام این که باید بدترین شرایط را در نظر بگیریم افزود: طبق پیش بینی ها در ٤ روز آینده در کشور شاهد بارندگی هستیم که در شهرهای مختلف این میزان متفاوت است از این رو دستگاه های اجرایی باید در آماده باش کامل باشند.
نجار با اعلام اینکه این جلسات جهت افزایش آمادگی دستگاه‌های ذیربط است، افزود: طبق پیش بینی های صورت گرفته طی چند روز آینده در کشور  ما شاهد بارش  برف و باران و سیلابی شدن رودخانه ها هستیم، لذا در این مدت دستگاه های اجرایی آمادگی لازم جهت مواجه با هر رخدادی را داشته باشند.
در ادامه این نشست، رئیس اورژانس کشور با اعلام اینکه در حال حاضر دستگاه‌های اجرایی از آمادگی لازم جهت مقابله با بحران های احتمالی، برخوردار نیستند، تصریح کرد: روز گذشته با بارش برف، تهران قفل شد، به گونه ای که امدادرسانی توسط آمبولانس های ما در حداکثر زمان ممکن صورت گرفت.
پیرحسین کولیوند با بیان اینکه حجم بارش ها توسط سازمان متولی امر یعنی هواشناسی به طور دقیق، پیش بینی نشده بود، اذعان کرد: روز گذشته ما شاهد بودیم که دستگاه های متولی امر شهر نیز وظایف خود را به درستی انجام ندادند، اورژانس کشور برای انجام وظیفه خود که نجات جان آدم هاست، در شهرها نیازمند مسیر است، چیزی که دیروز ما در تهران شاهد بود قفل شدن حداکثر تمام مسیرها و بزرگراه ها و خیابان ها بود.
وی تصریح کرد: ما نیازمند آمادگی حداکثری دستگاه های اجرایی در زمان بحران هستیم و برای تحقق این امر باید برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهیم.
در ادامه این جلسه فرح محمدی، معاون فنی عملیات سازمان هواشناسی کشور نیز با بیان اینکه پیش بینی این بارش ها از چهارشنبه توسط اطلاعیه و اخطاریه به تمامی دستگاه های مربوطه از جمله بحران کشور، وزارت نیرو، اورژانس و شهرداری تهران ارسال شد، خاطر نشان کرد: طبق پیش بینی های بلند مدت، بارش ها در آذر ماه نرمال و در زمستان کمتر از نرمال خواهد بود اما با توجه به تغییر وضعیت جوی، امکان تغییرات شرایط آب و هوایی در کشور وجود دارد و ممکن است این پیش بینی ها تغییر کند.
وی با بیان این که در ٢٤ ساعت گذشته به دلیل قطع اینترنت ارتباط ما با سیستم های پیش بینی هوا شناسی، بین المللی قطع است خاطر نشان کرد: در شرایط بحرانی برای سازمان هواشناسی باید اجازه دسترسی به اینترنت از طریق درگاه های مشخص فراهم شود.
معاون فنی عملیات سازمان هواشناسی کشور در ادامه با اعلام اینکه طی روزهای آینده در تهران با بارش برف در مناطق شمالی و باران در مناطق جنوبی مواجه هستیم، افزود: در استان های جنوبی کشور از جمله فارس و بوشهر، احتمال وقوع سیلاب زیاد است به گونه ای که فردا شاهد اوج بارش ها در این دو استان و هم چنین استان های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و هم چنین جنوب خوزستان خواهیم بود، از این رو دستگاه های اجرایی و متولی امر تمهیدات لازم را فراهم کنند.
وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی برای پیش بینی دقیقتر و با جزئیات، نیازمند دستگاه ها و هم چنین نیروی انسانی متخصص است، خاطر نشان کرد: متاسفانه امکان تامین دستگاه ها با توجه به تحریم کشور امکان پذیر نیست.

دومین جلسه ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که به منظور ارزیابی آمادگی دستگاه ها با توجه به ورود موج بارشی جدید به کشور و انجام تمهیدات لازم برای مقابله با حوادث احتمالی با حضور  رئیس سازمان اورژانس کشور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، معاون فنی عملیات سازمان هواشناسی کشور و همچنین نمایندگان وزارت نیرو، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و دستگاه های مربوطه برگزار شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار