تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۱
کد خبر: ۱۹۱۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بررسی وضعیت خانه مطبوعات خوزستان /2
مسائل صنفی را فدای دعواهای شخصی نکنید
ناظر تشکیل و برگزار کننده انتخابات اداره کل ارشاد خوزستان بوده است و حتی انتخابات در تالار شهید آوینی ارشاد برگزار شد. ارشاد مجری بود و دقیقا مو به مو نظارت می کرد و اگر ایرادی وجود داشت منِ مطبوعاتی اطلاعی نداشتم / سازمان بازرسی، نهاد ناظر بر ادارات دولتی است و نه NGO ها. در واقع انحلال خانه مطبوعات باید از طریق دادگستری صورت می گرفت. ارشاد می بایست گزارش سازمان بازرسی را با طرح یک شکوائیه به دادگستری می داد و این خانه را ابطال می کرد
خوزنیوز: در ادامه سلسله مطالب بررسی وضعیت خانه مطبوعات خوزستان با رضا علیجانی  از روزنامه نگاران باسابقه خوزستان، سرپرست روزنامه کارون در استان خوزستان  و عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات خوزستان(551)  گفت گویی انجام داده ایم که می خوانید. این سلسله مطالب را در خوزنیوز دنبال کنید.

بررسی وضعیت خانه مطبوعات خوزستان / رضا علیجانی

دوره فعالیت هیئت مدیره چهارم خانه مطبوعات خوزستان به طور عادی به پایان نرسید و اتفاقاتی افتاد که منجر به تشکیل خانه مطبوعات دیگری موسوم به 551 شد. شما به عنوان کسی که در جریان امور مطبوعات قرار دارید و از موسسان خانه مطبوعات 551 هستید علت این امر را چه می دانید؟

بنده از دوره اول خانه مطبوعات عضو این تشکل بوده ام و در دوره چهارم خانه مطبوعات هم عضو یکی از کمیته ها بودم  و در ادوار مختلف خانه مطبوعات حضور فعال داشتم. خانه مطبوعات 551 وقتی کلید خورد که مدتی مطالبات مطبوعاتی ها به زمین مانده بود و در حدود یکسال و اندی پس از اتمام دوره هیئت مدیره، خانه مطبوعات عملا هیچگونه فعالیتی نداشت. من و سایر دوستان بارها به مسئولین ارشاد و اعضای تصمیم گیر خانه مطبوعات گوشزد کرده بودیم ولی متاسفانه اقدامی نشد. در واقع بعد از اینکه ما دیدیم مطالبات صنف به زمین مانده است ، تعدادی از مطبوعاتی ها براساس اساسنامه مورد نظر ارشاد و زیر نظر مدیروقت مطبوعات ارشاد خوزستان انتخاباتی برگزار کردیم که ماحصل آن هیئت مدیره خانه مطبوعات 551 انتخاب شد.

چرا هیئت مدیره دوره چهارم در آن مقطع فعالیتی نداشتند؟

بین اعضای هیئت مدیره اختلاف درونی وجود داشت هرچند که وسیع نبود. می شود گفت مسئولین خانه مطبوعات انگیزه ای برای ادامه مسئولیت نداشتند.

عده ای از افراد موثر خانه مطبوعات دوره چهارم  برگزاری انتخابات با آن شکل را به نوعی انتقام جویی ارشاد از هیئت مدیره که در مواردی اعتراضات و انتقادی به به مدیریت وقت داشتند می دانستند. شما که عضو هیئت مدیره موسسان خانه مطبوعات 551 هستید، مسئله تشکیل این خانه را باز کنید.

به نظر من اگر انتقام جویی بوده، ما اطلاع نداشتیم. ما انگیزه مان صنفی بوده است  و واقعا هم دنبال این بحث ها نبودیم که ارشاد بخواهد با کسی تسویه حساب کند، اکثر کسانی که هم در شکل گیری خانه مطبوعات 551 نقش داشتند به عنوان بخشی از جامعه مطبوعات -نمی گویم همه جامعه مطبوعات – انگیزه شان همین بود. حداقل 80 درصدی را که من می شناسم و ارتباط دارم انگیزه شان صنفی بود حالا اگر کسانی به هر دلیلی انگیزه دیگری داشتند بعدا مشخص شد.

تاسیس یک تشکل مراحلی دارد که باید طبق قانون طی شود. در مورد خانه مطبوعات 551 به گواه گزارش سازمان بازرسی گویا تخلفاتی صورت گرفته است. همچنین در روند تشکیل و انتخابات آن طیف گسترده ای از مطبوعات مطلع و به بازی گرفته نشدند. شما نسبت به این مسئله حساس نشدید؟

ناظر تشکیل و برگزار کننده انتخابات اداره کل ارشاد خوزستان بوده است و حتی انتخابات در تالار شهید آوینی ارشاد برگزار شد. ارشاد مجری بود و دقیقا مو به مو نظارت می کرد و اگر ایرادی وجود داشت منِ مطبوعاتی اطلاعی نداشتم. ما آمدیم در چارچوب قانون یک کار صنفی انجام بدهیم و اگر ارشاد رعایت بند به بند اساسنامه را نکرده است و مشکلی وجود دارد ارشاد مقصر است.

در جلسه انتخابات  کل جمعیتی که حضو داشتند حداکثر 70 نفر بودند و در خوشبینانه ترین حالت این افراد یک سوم فعالین مطبوعات اهواز هم نیستند. آیا این دلیل برای تجدید انتخابات هیئت مدیره در حالیکه هیچ فراخوانی هم برای شرکت در انتخابات صادر نشده بود، کافی نبود؟

براساس اساسنامه باید به صورت مکتوب برای اعضا نامه می فرستاند، ظاهرا به صورت شفاهی اطلاع دادند و این اطلاع رسانی باعث دلخوری عده ای شد و به نظر من باید با یک فراخوان به همه اطلاع رسانی می شد وکسی که این اطلاع رسانی را انجام داده ، کار اشتباهی کرده است. ما مسئول اطلاع رسانی نبودیم و از چند و چون کار مطلع نبودیم. به ما هم از همین طریق اطلاع داده شد که بیایید در این جلسه بنشینید. الان هم می گویم اگر قرار است یک فعالیت صنفی انجام بشود باید فراخوان عمومی داده شود و سپس مجمع برگزار شود.

ایراد دیگری که به خانه مطبوعات 551 گرفته می شود این است که هیئت مدیره ای که به عنوان هیئت مدیره موسسان خانه مطبوعات انتخاب شد به گواه بیانیه خانه مطبوعات 551 می بایست حداکثر برای مدت 6 ماه فعالیت می داشت و شرایط را فراهم می کرد تا هیئت مدیره اصلی در انتخاباتی دیگر انتخاب شود. چه شد که آن 6 ماه از سال 1387 تا الان طول کشید؟

این بیانیه را رییس هیئت مدیره و رییس خانه مطبوعات صادر کردند و نه اعضا هیئت مدیره . آنها هم بر طبق  گفته معاون وقت ارشاد این را گفته بودند. ولی همان موقع هم اختلاف نظر وجود داشت و بعضی می گفتند ایشان از طرف خودش قول داده و طبق اساسنامه دوره فعالیت هیئت مدیره 2 ساله است .
ولی بنده و بعضی از اعضای هیئت مدیره تاکید داشتیم با توجه به اینکه جامعه مطبوعاتی اعتراض دارند که هیئت مدیره نماینده همه اهالی مطبوعات نیستند، بیایید و در چارچوب اساسنامه انتخابات را برگزار کنیم حالا نتیجه هرچه که می خواهد باشد. اما این نظر یک عده مخالف داشت و همان مخالفان هم تا آخر بر مخالفت شان  پای فشاری کردند. ولی ما از جمع 7 نفره هیئت مدیره 3 نفر بودیم و در اقلیت.

دلیلشان برای مخالفت با انتخابات فراگیر چه بود؟

متاسفانه یک تصوراتی وجود داشت و یک قسمتی از هیئت مدیره خانه مطبوعات به ارشاد بدبین بود که اگر انتخابات بخواهد برگزار بشود باعث حذف یک عده می شود. در صورتی که من فکر می کنم خود ارشاد هم برای اینکه رعایت قانون را بکنند قصد برگزاری انتخابات فراگیر را داشتند و قصد داشتند اطلاعیه و فراخوانی را در روزنامه ها و نشریات کثیرالانتشار درج کنند و با حضور همه اهالی مطبوعات انتخابات را برگزار کنند. ما هم دنبالش بودیم ولی متاسفانه به دلیل مخالفت ها انجام نشد.

بعد از حدود یکسال از فعالیت خانه مطبوعات 551، سازمان بازرسی گزارشی را ارائه و اعلام کرد تخلفاتی صورت گرفته و هیئت مدیره خانه مطبوعات 551 غیرقانونی است و وجاهت ندارد و ارشاد هم این را به شما اعلام کرد. واکنش شما چه بود؟

سازمان بازرسی، نهاد ناظر بر ادارات دولتی است و نه NGO ها. در واقع انحلال خانه مطبوعات باید از طریق دادگستری صورت می گرفت. ارشاد می بایست گزارش سازمان بازرسی را با طرح یک شکوائیه به دادگستری می داد و این خانه را ابطال می کرد که اینکار صورت نگرفت.

بعد از اتمام دور فعالیت هیئت مدیره خانه مطبوعات 551 آیا تلاشی برای تشکیل هیئت مدیره جدید صورت گرفت؟

پس از ماجراهایی که گذشت از دل این اتفاقات برای حل ماجرا بین تعدادی از اهالی مطبوعات که در بین آنها از هیئت مدیره های دوره چهارم و خانه مطبوعات 551 وجو داشت، تفاهم نامه ای امضا شد که بر اساس همان اساسنامه انتخابات برگزار شود، که متاسفانه یک اساسنامه جدید از سوی ارشاد ارائه شد، اساسنامه ای که کاملا متفاوت بود و از هر دو جریان مخالفت زیادی با آن شد. طبق این اساسنامه ارشاد به 10 نفر به عنوان هیئت موسس حکم داد که اساسنامه را بحث و بررسی کنند و اطلاعیه ای برای عضو پذیری صادر شد که خانه مطبوعات با شکل جدید پیاده شود و این درحالی بود که هنوز تکلیف اساسنامه پیشین مشخص نشده بود. اما در مراحل آخرعلیرغم اینکه برای عضوپذیری هزینه هایی گرفته شده بود و یک سری مدارک از جمله گواهی عدم سوء پیشینه از اعضا گرفته شده بود، بازهم در هیئت موسس اختلاف نظر بوجود آمد و این باعث شد که باز هم هیئت مدیره خانه مطبوعات شکل نگیرد و همزمان به طور ناگهانی اساسنامه سومی هم آمد که با دو اساسنامه قبلی تفاوت اساسی داشت.

شما راهکار برون رفت از این وضعیت را چه می دانید؟

اساسنامه خانه مصوب مطبوعات 551 اساسنامه خوبی بود- ممکن است در اجرا اشکالاتی وجود داشت- و نقش و ظرفیت یک نهاد غیردولتی به خوبی در خود داشت اما دراساسنامه های بعدی نظارت و دخالت دولت بیشتر شده و خانه مطبوعات به یک نهاد نیمه دولتی تبدیل شده است. این اساسنامه به نحوی بود که بیشتر جامعه مطبوعاتی را پوشش می داد و می توانستند عضو بشوند، در صورتیکه در اساسنامه اخیر آمده است که برای عضویت در هیئت مدیره خانه مطبوعات حداقل باید فوق لیسانس داشته باشیم که در واقع همطراز مجلس است و برای عضویت در خانه مطبوعات باید فوق دیپلم و یا لیسانس داشته باشیم که این مسئله باعث می شود که عده ای از خانه مطبوعات حذف شوند و خیلی از شرایطی آن به نظر من برای یک نهاد آکادمیک خوب است تا یک تشکل صنفی. اگر با این اساسنامه خانه مطبوعات شکل بگیرد بخش زیادی از خانه مطبوعات حذف می شوند و همان بهتر این تشکل با این اساسنامه شکل نگیرد.
پیشنهاد مشخص من این است که طبق اساسنامه خانه مطبوعات 551 که ثبت شده است با نظارت ارشاد عضوگیری صورت بگیرد ودر یک انتخابات با فراخوان اعضا یک هیئت مدیره انتخاب بشود. در حال حاضر حتی منتقدان این اساسنامه را به اساسنامه های بعدی ترجیح می دهند. در همان زمان بعضی از افرادی که در انتخابات شرکت نکردند به اساسنامه انتقاد داشتند که این نهاد زیر نظر ارشاد قرار می گیرد و مستقل نیست اما الان با این اساسنامه های جدید نه تنها ارشاد بلکه نهادهای دیگر دولتی مانند استانداری و وزارت کشور در هیئت مدیره حضور دارند و به نوعی می شود گفت تصمیم گیرنده هم هستند و ممکن رییس هیئت مدیره و مدیرعامل هم غیرمطبوعاتی بشود.
در غیر اینصورت ارشاد باید ابتدا خانه مطبوعات 551 را منحل و اساسنامه اش را لغو کند و بعد اقدام به تشکیل خانه مطبوعات بکند وگرنه ما نمی توانیم کاری انجام بدهیم و قدمی برداریم.
نکته دیگری را که باید اشاره کنم این است که برخی دوستان مسائل صنفی را فدای دعواهای شخصی نکنند. متاسفانه در این قضایا عده ای از آب گل آلود ماهی می گیرند و ممکن است معطل ماندن صنف مطبوعات برای بعضی هم سود داشته باشد و ما نباید اجازه بدهیم برخی افراد با هر انگیزه ای کار یک صنف حساس را دچار سکته بکنند  و موضعگیری هایی انجام بدهند که باعث اختلاف بیشتر شود.

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خانزاده
|
United Arab Emirates
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
1
0
نامبرده باید بدون حاشیه برود اصل مطلب را بررسی نماید.اینکه 4 سال یک نفر در تهران جا خوش کند که نمی شود.بعد هم جنابعالی وسط طناب را بگیری و خودت را راحت کنی.راست حسینی باید گفت مجمعی با 22 نفر که از سوی ارشاد تشکیل شد میتواند نماینده حداقل 220 نفر مطبوعاتی خوزستان باشد یا نه؟دیگر بقیه اش تعارف است..!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
چقدر قلم شما من را به یاد یکی از مصاحبه شونده ها می اندازد. تو یکی از مطالب دانشی شدی یکی دیگر جواد یا محمد و یا حیدری.
خسته نباشی
:
:
:
آخرین اخبار