تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۱۹۱۶۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آرامش، ارمغان کشت برنج برای کشاورزان
استان خوزستان یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود که علاوه بر تولید خرما و گندم در کشت و تولید برنج و تامین مایحتاج کشور نقش موثری دارد.
 از استان گرم خوزستان که سخن به میان می‌آید، نخلستان‌های وسیع و با مروارید‌های زرد آویزان از این درخت غیرتمند در ذهن تداعی می‌شود و طعم دل انگیز رطب و خرما دهان را شیرین می‌کند.

این استان با دارا بودن منابع نفت، گاز، سد‌های عظیم، مزارع گندم، کلزا، پسته، نیشکر، باغات میوه، سبزی و صیفی و حتی چای ترش، انگور و... جزو استان‌های مهم کشور به شمار می‌رود که از آن بعنوان قلب تپنده ایران یاد می‌شود.

آرامش، ارمغان کشت برنج برای کشاورزان/سیل دست خالی از اراضی کشاورزی خوزستان رفت+فیلم

بسیاری از افراد بدلیل شرایط آب و هوایی و گرمای طاقت فرسا در تابستان خوزستان، تصور می‌کنند این استان، سرزمینی خشک است، اما چنین نیست، چراکه هنگام ورود به خوزستان بوی عطر خوش برنج و هوای دل انگیزش، مسافران را وارد بهشتی سبز با رویایی به لطافت حریر می‌کند.

آری خوزستان، بهشتی است پنهان در دل ایران سربلند که با همت دستان پینه بسته کشاورزان بسوی خودکفایی پیش می‌رود.

آرامش، ارمغان کشت برنج برای کشاورزان/سیل دست خالی از اراضی کشاورزی خوزستان رفت+فیلم

به منظور بررسی وضعیت کشت برنج در سال جاری، نوع آبیاری و میزان برداشت این محصول با رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت و گو کردیم.

کشت برنج در سطح ۲۰۶ هزار هکتار از اراضی

کیخسرو چنگلوائی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان  گفت: امسال با توجه به وضعیت خوب و مناسب منابع آبی در پشت سد‌های استان به دستور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و همراهی و همکاری سازمان آب و برق استان با کشاورزان خوزستانی، کشاورزان استان در سطح ۲۰۶ هزار هکتار به کشت برنج اقدام کردند.

او افزود: این میزان کشت در مقایسه با پارسال که حدود ۶۲ هزار هکتار بود، بیش از ۳ برابر افزایش را نشان می‌دهد.

چنگلوائی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود از میزان ۲۰۶ هزار هکتار سطح زیرکشت برنج، ۹۰۰ هزار تن شلتوک تولید و ۵۰۰ هزار تن برنج سفید استحصال شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مجموع تولید شلتوک طی پارسال، ۲۵۰ هزار تن و برنج سفید استحصال شده از آن ۱۲۵ هزار تن بود، تصریح کرد: امسال شاهد تولید ۴ برابری برنج در استان نسبت به مدت مشابه پارسال خواهیم بود.

تامین برنج مورد نیاز بیش از ۱۳ میلیون نفر در کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان ادامه داد: با توجه به تولید ۴ برابری برنج در استان، می‌توان پیش بینی کرد که برنج موردنیاز بیش از ۱۳ میلیون نفر از جمعیت سراسر کشور تامین گردد.

او درخصوص ارزش ریالی برنج تولید شده در استان بیان داشت: ارزش ریالی تولید ۵۰۰ هزار تن برنج سفید، ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ میلیارد تومان با حداقل قیمت برآورده شده است.

کیخسرو چنگلوائی اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم این میزان برنج را وارد کشور کنیم، باید حداقل مبلغی حدود ۳۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شود.

او گفت: کشت و تولید برنج در استان خوزستان، آرامشی را برای جامعه کشاورزان خوزستانی بویژه در مناطق سیل زده به ارمغان آورد، چراکه ۱۳۵ هزار هکتار از اراضی که زیر کشت برنج رفت در مناطق آسیب دیده از سیل هستند.

چنگلوائی اثرات اقتصادی کشت تولید برنج و کمک به جلوگیری از خروج ارز از کشور را از دیگر مزایای افزایش سطح زیر کشت این محصول مهم عنوان کرد.

خشکه کاری برنج در ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

این مقام مسئول در ادامه گفت: در زمینه ارتقاء راندمان آب اقدامات خوبی انجام شده است و مثل سال‌های قبل که تمامی کشت‌ها بصورت سنتی آبیاری می‌شدند و آب فراوانی مصرف می‌شد، کشت انجام نمی‌شود.

او افزود: در بیش از ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و به عبارتی دیگر، ۴۵ درصد از کشت این محصول بصورت خشکه کاری انجام شده است و در هر هکتار حدود کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی آب، تناوب آبیاری و قطع آبیاری‌های ۴۸ ساعته و ۳ روزه را شاهد هستیم، ضمن اینکه آبیاری در برخی مناطق هم بصورت قطره‌ای انجام شد.

آرامش، ارمغان کشت برنج برای کشاورزان/سیل دست خالی از اراضی کشاورزی خوزستان رفت+فیلم

کشت در ۱۷ شهرستان استان خوزستان

کیخسرو چنگلوائی با بیان اینکه امسال در ۱۷ شهرستان استان خوزستان کشت برنج انجام شد، اذعان داشت: بیش‌ترین سطح زیر کشت در شهرستان‌های شوشتر، اهواز، حمیدیه، شوش، دشت آزدگان، هویزه و باوی به ثبت رسید.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، شهرستان‌هایی که بیشترین درگیری با سیلاب امسال را داشتند، خوشبختانه بالاترین کشت شلتوک را انجام داده اند.

تولید ۷ نوع برنج در خوزستان

او افزود: در استان خوزستان ۷ نوع برنج تولید می‌شود که نوع عنبربو، نجفی، چمپا حدود ۹۷ درصد برنج تولیدی در استان را تشکیل می‌دهند، ناگفته نماند که سایر ارقام از جمله؛ محلی، طارم و صدری زیرکشت و تولید می‌شود، اما سطح کمتری از میزان تولید را به خود اختصاص می‌دهند.

کشت برنج عنبربو، انتخاب کشاورزان شوشتر

سیاحی کارشناس کشاورزی  گفت: از سالیان گذشته تاکنون، کشت برنج در شهرستان شوشتر از نوع آملی ۳، شفق و عنبربو بود، اما در سال‌های اخیر باتوجه به افزایش قیمت عنبربو، بیشتر کشاورزان تمایل به کشت نوع عنبربو یا همان نجفی دارند.

او افزود: درحال حاضر در بیشتر اراضی این شهرستان برنج عنبربو کشت شده است.

سیاحی درخصوص صادرات برنج اظهار داشت: برخی از کشاورزان محصول تولیدی خود را به کشور عراق صادر می‌کنند، اما بخش اعظمی از تولید خود را به سایر استان‌های کشور ارسال می‌نمایند.

او بیان کرد: باتوجه به ظرفیت‌های موجود در استان خوزستان و رودخانه‌های بزرگ و پرآب، یکی از استان‌های پیشگام در تولید شلتوک محسوب می‌شود و رتبه سوم کشور را دارا است.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: بدلیل سیلابی که ابتدای سال جاری استان فرا گرفت، خوشبختانه ممنوعیت کشت اعمال نشد، اما محدودیت کشت در سال‌های گذشته نیز سبب کاهش سهمیه آب اراضی کشاورزی شد.

آرامش، ارمغان کشت برنج برای کشاورزان/سیل دست خالی از اراضی کشاورزی خوزستان رفت+فیلم

به گفته سیاحی خوشبختانه امسال، افزایش سطح زیرکشت محصول برنج را شاهد هستیم، بطوری که در شرق شعیبیه شوشتر، ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی به زیر کشت شلتوک رفت.

او در پایان اذعان داشت: پیش بینی می‌شود در سال جاری، بیش از ۲۰ هزار تن برنج از کشاورزان خریداری نماییم.

به میان کشاورزان رفتیم تا وضعیت کشت برنج در سال جاری جویا شویم.

از برداشت محصول امسال راضی هستیم

یکی از کشاورزانی که در شالیزار‌های شوشتر درحال برداشت دست رنج خود بود، گفت: خدا را شاکریم که با وجود سیلابی که استان را فرا گرفت، اما محصولی خوبی به دست آوردیم و از ۲۳ مهرماه برداشت را آغاز کردیم.

او افزود: بعد از اینکه سیلاب اراضی کشاورزی را فرا گرفت، سازمان جهاد کشاورزی بیل مکانیکی در اختیار ما گذاشت تا با سرعت بیشتری آب مانده در اراضی را تخلیه نماییم و برای کشت محصولات مشکلی نداشته باشیم، همچنین زهکش‌ها را لایروبی کردند.

این کشاورز درخصوص مشکلاتی که با آنها دست به گریبان هستند، اظهار کرد: با وجود اینکه بر اثر سیلاب خانه هایمان به زیر آب رفت، تسهیلاتی ارائه نداده اند و وعده‌های پوچ می‌دهند، ضمن اینکه درحال حاضر با هزینه خود درحال ترمیم سیل بند‌های اطراف روستا هستیم.

سیلاب امید ما را ناامید نکرد

یکی دیگر از کشاورزان دگفت: زمانی که سیل آمد، فکر می‌کردیم دیگر این اراضی قابل کشت نیستند، اما پس از تخلیه آب از اراضی و فروکش شدن سیلاب، اراضی را شخم زدیم و برای کشت آماده کردیم.

او افزود: با توکل بر خدا در اراضی سیل زده، برنج کشت کردیم و خداروشکر بخاطر حاصلخیزی خاک، محصول برنج تولیدی امسال در مقایسه با سال‌های قبل از کیفیت خوب برخوردار است.

سیل آمد تا همه چیز را با خود ببرد، اما کشاورزان خوزستانی استقامت کردند و با امید و توکل به خدا آستین‌ها را بالا زدند و بذر کاشتند و حال پس از ماه‌ها تلاش و تحمل سختی ها، محصول خود را برداشت می‌کنند که جواب این استقامت‌ها و رنج ها، چیزی جز حمایت و عمل به وعده‌ها نیست.

اگر روزی کشاورزان بدلیل نداشتن حامی، دست از کشت بکشند، نه تنها چرخه تولید در کشور از حرکت باز می‌ایستد، بلکه ایران به کشوری وارد کننده و وابسته به سایر کشور‌ها تبدیل می‌شود، پس اگر می‌خواهیم چرخه تولید همچنان در گردش باشد، پس دستان پینه بسته و خسته کشاورزان را به گرمی بفشاریم حامی آنها باشیم.

آرامش، ارمغان کشت برنج برای کشاورزان/سیل دست خالی از اراضی کشاورزی خوزستان رفت+فیلم

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار