تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۱۹۲۳۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماموریت اصلی هیات‌های ورزشی خوزستان استعدادیابی است
 معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان گفت: ماموریت اصلی هیات‌های ورزشی، باشگاه‌ها و مربیان خوزستان، استعدادیابی است.

ابراهیم نصیری روز سه‌شنبه در جشنواره استعدادیابی به روش دیداری و پیکرسنجی که در محل اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان برگزار شد، بیان کرد: استعدادیابی یکی از موضوعاتی است که در دنیای ورزش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از جمله عواملی است که به شناسایی موفقیت‌ها کمک کرده و راه رسیدن به اهداف را هموار می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان با برگزاری مسابقات استعدادهای برتر کشور نگاه ویژه‌ای به بحث استعدادیابی دارد گفت: استعدادیابی به معنای کشف و فعال کردن توانایی های بالقوه یک فرد و هدایت آن در مسیر صحیح است و راهی منطقی و مقرون به صرفه برای تحقق عملکرد بهتر ورزشکاران در میدان های ورزشی است که این فرآیند به افرادی با شرایط جسمانی، مهارتی و رفتاری بالا نیاز دارد.

معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان افزود: اینکه مشخص شود کدام ورزشکار نسبت به سایران از توانایی بیشتری در یک رشته خاص برخوردار است، از جمله کارهای فنی و تخصصی است که می‌تواند اهمیت و اولویت استعدادیابی را نمایان سازد.

وی با بیان اینکه ۲۲۴ هزار ورزشکار سازمان یافته در خوزستان مشغول به فعالیت هستند گفت: یک هزار و ۲۰۰ باشگاه ورزشی دارای مجوز از اداره‌کل ورزش و جوانان در خوزستان فعالیت می‌کنند که در رشته های مختلف از جمله فوتبال به امر آموزش و استعدادیابی می پردازند. وی ادامه داد: پارسال، ۵۴۱ ورزشکار خوزستانی به اردوهای تیم ملی دعوت شدند که از این تعداد ۲۸۳ نفر به عضویت تیم های ملی مختلف درآمدند که به نسبت آمار ورشکاران استان ، رقم پایینی است.

نصیری با بیان اینکه استعدادیابی به ۲ روش انجام می شود، افزود: روش نخست پیکرسنجی ظاهری است که در برنامه‌ها و جشنواره‌های استعدایابی انجام می‌شود و روش دوم دیداری است که تست‌ها و آزمون‌های متناسب با استاندارد فدراسیون‌های جهانی در هر رشته ورزشی انجام می‌شود.

نصیری بیان کرد:افراد انتخاب شده در این روش‌ها تفاوت چندانی با هم سن و سالان خود ندارند زیرا استعدادهای این افراد هنوز در حالت بالقوه مانده و بالفعل نشده اما ویژگی‌ بدنی این افراد نقطه مثبتی برای متمایز شدن از دیگران است مثلا فردی که قامت و دست و پای بلندی دارد در بسکتبال موفق‌تر خواهد بود و فردی در رشته ژیمناستیک موفق خواهد بود که از انعطاف بدنی خوبی برخوردار باشد.

وی گفت: هیات دو و میدانی خوزستان چندی پیش خواستار برگزاری جشنواره استعدادیابی به روش دیداری و پیکرسنجی شد که ما نیز موافقت کردیم و قرار است این برنامه با حضور یک هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز اواخر امسال برگزار شود.

معاون توسعه ورزش اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان افزود: سرانه ورزشی خوزستان در بخش دولتی و خصوصی برای هر نفر حدود ۶۱.۲ سانتیمتر مربع است که فضای قابل قبولی برای انجام کار استعدادیابی است اما متاسفانه توجه کمتری به موضوع استعدادیابی در خوزستان می‌شود.

وی گفت: ورزشکاران خوزستانی از استعداد بالایی برخوردارند و در تمامی رشته‌های ورزشی سرآمد هستند و تنها عاملی که به پشتوانه‌سازی این افراد کمک می کند حضور در تیم های لیگ برتری است، زیرا لیگ برتر ویترین مسابقات بوده و اگر این عرصه نباشد کارها به نتیجه نمی‌رسد.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار