تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۱۹۲۳۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طی ۵ سال آینده؛
هدف‌گذاری عجیب وزارت میراث فرهنگی برای ساخت ۲۴۶ مرکز اقامتی در خوزستان
 با وجود اینکه ظرفیت‌های ایجاد شده در زمینه مراکز اقامتی استان متناسب با تقاضاها نیست اما ساخت ۲۴۶ مرکز اقامتی از جمله هتل‌های یک تا پنج ستاره، هدف‌گذاری وزارت میراث فرهنگی برای خوزستان است که بر اساس آن باید تا سال ۱۴۰۴ ساخته شود که تحقق آن با اما و اگرهایی همراه است.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان سه شنبه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان در استانداری، با اشاره به تقاضای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ارتباط با اختصاص زمین برای ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره گفت: در حال حاضر ظرفیت مناسبی در بحث مراکز اقامتی استان نداریم و عمده ظرفیت موجود از گذشته شکل گرفته است.

امید حاجتی با اشاره به اینکه برنامه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ساخت تعداد ۲۴۶ مرکز اقامتی و هتل در استان تا پایان سال ۱۴۰۴ را یک هدفگذاری عجیب خواند و گفت: در استان خوزستان از ابتدا تا کنون ۴۶ هتل ساخته شده و به همین دلیل بعید است که چنین هدفگذاری محقق شود.

دبیر کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان ادامه داد: این شرایط باعث می‌شود که در پایان دوره تعیین شده با ارزیابی که انجام خواهد شد به دلیل محقق نشدن ساخت این حجم از هتل‌ها، خوزستان در ردیف‌های پایین جدول عملکرد قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ضریب اشغال هتل‌های موجود استان را ۶۰ درصد عنوان کرد و گفت: در بحث هتل‌ها و مراکز اقامتی باید چند نکته را مورد توجه قرار داد؛ به عنوان مثال متقاضیانی که به خوزستان سفر می‌کنند انتظاراتی در سطوح مختلف دارند.

وی افزود: انتطارات که وجود دارد از خانه مسافرها شروع و به هتل‌های پنج ستاره ختم می‌شود؛ این امر نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تری دارد و این موضوع مستلزم بررسی‌های بیشتری است.

مقصد گردشگران تنها جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نیست

حاجتی با بیان اینکه امروزه بعضا هتل‌ها به مقصد گردشگران تبدیل شده‌اند، افزود: بنابرین لزوما جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نمی‌تواند مقصد گردشگران باشد بلکه ارائه خدمات رفاهی و تفریحی در هتل‌ها است که می‌تواند به یک جاذبه برای گردشگران تبدیل شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان تصریح کرد: کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان برای برنامه‌ریزی بهتر در زمینه ساخت مراکز اقامتی از شهرداری‌ها، اداره کل راه و شهرسازی استان خواسته می‌شود تا زمین‌های با کاربری گردشگری را به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان معرفی کنند.

وی افزود: اما درصورتی که زمین‌های معرفی شده نیاز برنامه‌ توسعه مراکز اقامتی استان را تامین نکرد، بر اساس نیاز سنجی که انجام می‌شود نسبت به تغییر کاربری زمین‌های مورد نیاز اقدام خواهد شد.

حاجتی بر حمایت‌های تسهیلاتی از سوی کارگره اشتغال و سرمایه‌گذاری استان جهت ساخت هتل‌های برنامه‌ریزی شده در استان تاکید کرد و گفت: برای اینکه بتوان در این خصوص تصمیم‌گیری کرد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان باید گزارش کاملی از وضعیت استان ارائه و مناطق اولویت دار را شناسایی کند.

سهم هشت درصدی خوزستان از ساخت سه هزار و ۳۰۰ هتل در کشور

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در بخش دیگری از این نشست به برنامه‌های وزارتخانه مطبوع خود تحت عنوان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی با محوریت ساخت ۲۴۶ هتل در استان خوزستان اشاره کرد، گفت: هدفگذاری صورت گرفته در راستای ساخت و بهره‌برداری این تعداد پروژه طی پنج سال آینده است.

پیمان نبهانی تصریح کرد: این هدفگذاری برای کل کشور سه هزار و ۳۰۰ هتل جدید است که سهم خوزستان از پروژه‌های ابلاغی هشت درصد است.

به گفته وی، از این تعداد باید ۴۰هتل چهار تا پنج ستاره در استان ساخته شود.

این مقام مسول در اداره کل میراث فرهنگی استان به میزان تقاضا و ظرفیت استان در چهار شهر خوزستان اشاره کرد و افزود: این ظرفیت‌ها در شهرهای اهواز، دزفول، شوش و شوشتر وجود دارد.

نبهانی ادامه داد: حداقل میزان زمینی که برای هرکدام از هتل‌های یک تا پنج ستاره توسط وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شده بین ۴۰۰ تا ۲هزار و ۵۰۰ متر است.

وی با اشاره به اینکه میزان زمین‌های اختصاصی در بیرون از شهرها از وسعت بیشتری باید برخوردار باشند، یادآور شد: در مجموع زمین‌های مورد نیاز در شهرها برای احداث هتل در این چهار شهر ۱۰ هکتار و در بیرون از محدوده ۲۰ هکتار تعیین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواسته این وزارتخانه برای تخصص زمین را به شکل رایگان و یا واگذاری با اقساط ۲۰ ساله عنوان کرد و بار مالی که این پروژه‌ها برای استان دربر دارد را حدود هشت هزار میلیارد ریال دانست.

نبهانی با بیان اینکه از کارگروه اقتصادی استان درخواست می شود زمین مورد نیاز جهت ساخت پروژه‌های تعیین شده از محل اراضی دولتی موجود در طرح‌های جامع شهری تامین شود، گفت: همچنین موضوع بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد، اعمال تخفیف صدور پروانه ساخت برای این هتل‌ها از سوی شوراهای شهر است.

منابع مورد نیاز برای ساخت هتل های جدید باید به توسعه اقتصادی منجر شود

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران در این‌باره بیان داشت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این بین باید هدف خود از ساخت این هتل‌ها را تعیین می‌کرد.

حسین فرازمند ادامه داد: همچنین باید مشخص شود که شرایط موجود با آنچه که برنامه ریزی شده به چه میزان شکاف دارد و برای پر کردن این شکاف چه اقداماتی باید انجام شود.

وی به بررسی هایی که دانشگاه به همراه نخبگان استانی در زمینه گردشگری صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در خصوص اینکه گردشگری یک موضوع با اهمیت است، شکی وجود ندارد.

فرازمند اختصاص منابع مختلف از جمله زمین و تسهیلات برای ساخت هتل‌های جدید را ضروری دانست و اضافه کرد: اما اینگونه منابع باید در جایی هزینه شوند که هدف اصلی یعنی توسعه اقتصادی، از منظر گردشگری تحقق یابد.

مهرام روانبخش معاون طرح، برنامه و ‌سرمایه‌ گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در بخش دیگری از این نشست بر انجام هدفگذاری ساخت هتل‌های مناسب در شهرهای مبادی ورودی به استان را خواستار شد و گفت: شهرهایی مانند ایذه، اندیمشک و بهبهان مناطقی هستند که استعداد مناسب‌تری برای ساخت این امکان را دارند.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار