تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۱۹۲۸۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خرید توافقی شلتوک از کشاورزان خوزستانی به ۶۵هزار تن‌رسید
 مدیرتعاون روستایی خوزستان گفت:خرید توافقی‌ شلتوک از شالی‌کاران خوزستانی در طول ۳۵روز از شروع خرید شلتوک مازاد برنیاز کشاورزان ، به ۶۵هزار تن‌رسید.

جمشید بنی فری  افزود: خرید شلتوک به قیمت توافقی با هدف حمایت از کشاورزان و جلوگیری و ضررو زیان آنان هر کیلوگرم بین ۳۶ هزار تا ۴۲ هزارریال از کشاورزان حمیدیه ، شوشتر، دشت آزادگان و خرمشهر ، دزفول و اهواز به صورت نقدی خریداری و به انبارهای تعاون روستایی انتقال یافت.
وی بیان کرد:خرید توافقی شالی از شالی‌کاران خوزستانی تا هرزمان که نیاز باشد ادامه خواهد داشت.
بنی‌فری افزود: علاوه بر خرید توافقی شلتوک از کشاورزان خوزستانی ، حدود  ۲۷۵ هزار تن شلتوک تر ، پس از خشک شدن در کارخانه های تعاون روستایی ، تحویل کشاورزان شد تا با قیمت مناسب در بازار به فروش برسانند.
ماه گذشته استاندار خوزستان در نشست شورای کشاورزی خوزستان تعاون روستایی این استان را موظف کرد طبق مصوبه شورای تامین به منظور حمایت از کشاورزان شالی کار، خرید توافقی برنج محلی را شروع کند و سازمان صنعت ، معدن و تجارت نیز تشریفات اداری را برای صادرات شالی به عراق از مرز چذابه انجام دهد.

امسال حدود ۲۰۷ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان با وجود اعلام ممنوعیت کشت برنج در کشور غیر از استان های شمالی از سوی‌وزارت جهادکشاورزی ، زیرکشت شلتوک قرار گرفت.
این میزان سطح زیرکشت شلتوک در خوزستان به برکت فراوانی ذخایر آب سدهای خوزستان در سال آبی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ و سیلاب بهار امسال در این استان و نیز به منظور جبران بخشی از خسارات کشاورزان در جریان سیل گذشته صورت گرفت.
بنابه اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان با پایان برداشت شلتوک ، حدود  ۹۰۰هزار تن شالی از زمین های کشاورزی خوزستان برداشت شده و پیش بینی شده حدود ۵۰۰هزار تن برنج عنبربو و چمپا به بازار عرضه شود.
برداشت شالی از مزارع کشاورزی خوزستان از اوایل آبان شروع شد و هفته گذشته آخرین خوشه های شالی در مناطق شرقی خوزستان برداشت شد.
هرکیلوگرم برنج معطر تولیدی خوزستان بین ۱۰۰تا ۱۴۰هزار ریال به فراخور مرغوبیت و میزان لاشه برنج متغیر است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی ، باغی و شیلاتی و عمل آوری بیش از ۱۲۴نوع محصول ، از نظر حجم تولیدات و تنوع آن ، رتبه نخست را در کشور دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار