تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۹۴۰۹
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بررسی عملکرد پنج ساله استاندار خوزستان / 1
احمدی نژاد می شکند، حجازی می بندد
آقای A فرماندار فلان شهر همزمان سرپرست یک اداره کل استانداری می شود، آقایB فرماندار سابق فلان شهر ، سرپرست یک اداره مهم اقتصادی استانداری و سرپرست سازمان مهم دیگری می شود و پس از مدتی سرپرستی یک معاونت استانداری نیز به وی سپرده می شود. آقای C فرماندار فلان شهر، پس از مدت ها با سرپرست اداره شدن فرمانداری بهمان شهر به آن شهر منتقل می شود تا فلان شهر نیز برای مدتی طولانی با سرپرست اداره شود ....
خوزنیوز: خرداد ماه آخرین ماه از پنجمین سال مدیریت استاندار سرپرست ها بود. سید جعفرحجازی که اوایل تیرماه 1386 معارفه شد، شاید خود نیز به مخیله اش خطور نمی کرد که بتواند پنج سال این سکان حساس را در اختیار داشته باشد. قلمرویی که علیرغم اهمیت و پهناوری، بسیاری از مدیران بزرگ که برای اندوخته های سالهای مدیریت خود از اعتبار و سابقه بیم  داشتند، نپذیرفتند که از بیم موج در این دریا سکانداری کنند و ساحل امن  را برگزیدند.

سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان

در این میان حجازی که سالها قبل در دهه 70 در سمت معاونت عمرانی استاندار مشق این روزها را کرده بود  و پیش از آمدن به ساختمان سه پره استانداری، با ریاست بر سازمان آب و برق خوزستان،  پرستیژ استاندار را نیز پیدا کرده بود بواسطه ارتباطاتی که در پایتخت داشت با رفتن ناگهانی امیر حیات مقدم از استانداری – که از قضا با مدیریت دو ساله خود بحرانهای امنیتی را آرام کرده بود و فضای عمرانی استان را مهیا – توانست در بهترین شرایط این کشتی به ساحل نزدیک شده را تحویل بگیرد.

در آن دوران بواسطه اتفاقاتی که در خوزستان رخ داده بود،  مدیران ارشد کشور از اختصاص اعتبارات کلان برای خوزستان دریغ نمی کردند و بالطبع از حجازی نیز که سابقه معاونت عمرانی استانداری را در کارنامه خود داشت و همچنین بواسطه حضور در فضای دانشگاه و ارتباط با نخبگان انتظار می رفت خوزستان پس از سالها روی خوش را به خود ببیند.

حجازی در این 5 سال علیرغم مدیریت بر جامعه موزاییکی خوزستان توانست به مانند اروند رود با ظاهری آرام  استان را مدیریت کند. اما باید دید به مانند این رود مرزی که در پس ظاهر آرام و ساکت ، درونی پر تلاطم وغوغا دارد، در بطن این مدیریت چه می گذرد. البته شاید هیچگاه به واسطه تنگ کردن حلقه اطرافیان استاندار، سیم خاردار کشیدن در حریم برخی حوزه ها  و بایکوت خبری از درون این دوران نتوان تحلیلی جامع و کامل ارائه داد، اما شاید بتوان با رجوع به برخی افعال و آثار به قدری عملکرد پنج ساله استانداری که قرار بود خوزستان را متحول کند، به نقد کشید.

احمدی نژاد می شکند، حجازی می بندد

محمود احمدی نژاد در اوایل دولت نهم :
 «بنده از ابتدا هم اعلام كردم برای این قدم در میدان گذاشته ام كه حلقه های بسته مدیریتی را بشكنم... این افراد در گلوگاه‌های مختلف مستقر شدند و سهم خودشان را بر سهم ملت ترجیح دادند و اگر می خواست كاری در كشور شكل بگیرد حتماً می‌بایست از مسیر آنها عبور می‌كرد و برای دیگران حقی قائل نبودند و این افراد بتدریج به یك طبقه ممتاز در كشور تبدیل شدند و یك حلقه بسته مدیریتی شكل گرفت كه تنها آدم‌ها جابجا می‌شدند اما اساس كار مانند هم بود و یك عده‌ خاص را به بازی می‌گرفتند و دراین حلقه دارای منافع مشترك بودند.»

اینکه رییس جمهور در عملی کردن این هدف خود چقدر موفق بوده قطعا نمی تواند از اجرایی شدن خواسته اش در استانها که دولتی کوچک هستند جدا باشد. متاسفانه حجازی نشان داد که در این مورد برخلاف جریان رییس جمهور شنا می کند. اندکی تامل در مدیران استان در دوره فعالیت وی گواه این مدعا است.

آقای A  فرماندار فلان شهر همزمان سرپرست یک اداره کل استانداری می شود، آقایB  فرماندار سابق فلان شهر ، سرپرست یک اداره مهم اقتصادی استانداری و سرپرست سازمان مهم دیگری می شود و پس از مدتی سرپرستی یک معاونت استانداری نیز به وی سپرده می شود. آقای C فرماندار فلان شهر، پس از مدت ها با سرپرست اداره شدن فرمانداری بهمان شهر به آن شهر منتقل می شود تا فلان شهر نیز برای مدتی طولانی با سرپرست اداره شود، آقای D همزمان سرپرست و رییس 3 پست است، آقای E همزمان مسئول یکجا و سرپرست جای دیگری است و ...



البته شاید بسته بودن این حلقه مدیریتی وقتی بحرانی تر شود که گاه از همین حلقه نیز برخی مهره های درشت - چهره هایی که در سابقه و توانایی شانه به شانه استاندار می زدند-  کنار می رفتند ، عزل می شدند و یا بدون مقاومت مسئولیتی خارج از استان می گرفتند و می رفتند و البته برای آنها جایگزینی  انتخاب نشده و پست شان مدت ها با سرپرستی اداره می شد و پس از سپری شدن زمان اگر هم انتخاب شد هیچگاه چهره ای هم طراز آنها جایگزین شان نشد. در این مدت،  بسیاری از نیروهای جوان و نخبه استان نیز از چشم استاندار دور ماندند و یا پس زده شدند .

تعویض پی در پی مدیران، بلاتکلیفی چند ماهه معاونت های مهم سیاسی اجتماعی و عمرانی استانداری آنهم در ایام انتخابات، تعویض چهار معاون و سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی و چهار معاون و سرپرست معاونت عمرانی و عدم  ثبات مدیریت در استانداری خوزستان  علاوه بر تنگ نظری در گشودن حلقه های در حال انقباض مدیریت، بی ثباتی را نیز در بدنه مدیریت استان جاری کرد و بسیاری از مدیران استان بیش از اینکه به حرکتی رو به جلو بیاندیشند از عقبه خود نگران بودند.

شاید خسارت های وارد شده به بدنه مدیریت استان در این سالها را بتوان آسیبی جدی به تربیت مدیران و میدان دادن به جوانان نخبه استان دانست که تا سالها نتوان آثار و صدمات آن را از بین برد.

آیا استاندار حجازی در یک سال باقیمانده از دولت دهم همچنان مشی مدیریتی پنجساله خود را ادامه می دهد یا اینکه مدیران جدید و جوانان مستعد و متخصص استان می توانند به حلقه بسته مدیریت استان راه پیدا کنند؟

این سلسله مطالب را در خوزنیوز دنبال کنید.
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۱
ناراحت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
2
11
هر خدمتی هم که بشود، خیانت هایی که در حق خوزستان، خوزستانی که دین خود را به اسلام ادا کرده شده بسیار بزرگند. من به شخص کار ندارم، رویه، رویه ی بدی شده و حرکت خاصی در دل خوزستان اتفاق نیافتاده. منظورم کار عمرانی نیست که البته بر خلاف خیلی افراد به نظر من کار خاصی نشده.
با یک سوال حرفم را می گویم: به فرض که استاندار محترم خیلی هم خوب کار کرده باشد، چه تضمینی وجود دارد که جریان مدیریتی در خوزستان به سمت و سویی مناسب پیش برود؟
لطفا خوب فکر کنید که منظورم چیست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
منظورت جریان انحرافی که نیست؟
سعیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
جریان انحرافی وجود خارجی ندارد. بی خود جریان سازی نکنید. حسادت برخی به رییس جمهور عدالت محور باعث شده اصطلاح من درآوردی به نام جریان انحرافی را باب کنند.
مهدى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
2
11
بهترين راه سنجش عملكرد استاندار اين است كه ببينيم نسبت به ٥ سال قبل كدام مشكلات مردم حل شده و كدام شاخص ها بهبود يافته . من بعنوان يك دانشگاهي معتقدم هيچيك از مسايل و مشكلات اصلى استان در دوره مديريت اقاى حجازى حل نشده است.
اشتغالزايى، رفاه اجتماعى و اميد به زندگى در خوزستان بعنوان سه شاخص مهم حتى شايد نسبت به ٥ سال قبل کمتر هم شده است.بنابراين در نظرسنجى شما گزينه اي جز ضعيف را نميتوانم انتخاب كنم.باتشكر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
که کار مسئول حل مشکلات مردم است دوست عزیز؟ کارهای مهمتری هم هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
2
13
آقاى حجازى به مردم بگويد دراين پنجسال براى گردو خاك كه امان مردم را بريده چه اقدام عملى كرده اند؟؟
پاسخ ها
حمید اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
می خواهند استانداردهای آلودگی ار عوض کنند و رقم انرا بزرگتر بگیرند اونوقت نمی توانید بگویید هوا آلوده است! چقدر سوسول شده اید شما یه خورده خاک میره توی حلقتون می خواهید استاندار پاسخگو باشد ؟ اهه عجب؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
0
12
واقعا مطلبی را که در مورد حیات مقدم نوشتید کاملا درست بود. حیات مقدم مدیر بزرگی بود. اگر در استان می ماند الان وضع ما اینطور نبود.
در این مورد اختلاس 3000 میلیاردی و سکوت بعضی مسئولین و اینکه چطور بیخ گوش بعضی ها این اتفاقات افتاد هم مطلب بنویسید.
ناشناس
|
Finland
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
0
12
باید از استاندار و مدیران ارشد استانداری پرسید که فساد های مالی و اداری در خوزستان به تازگی همچون زخمی کهنه سر باز کرده است را می توان به سیاهه ی عملکرد مدیریتی استانداری خوزستان اضافه کرد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
1
7
ضعيييييييييييييييييف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۲
6
2
بالاخره این بسته عمل کردن خوبی هم داشته که به نظر من باید اشاره می شد و آن بی حاشیه بودن مدیریت در استان است. وقتی مدیران بزرگ کنار هم باشند تجربه نشان داده که اتفاقات خوبی رخ نمی دهد. به هر حال دکتر حجازی واقعا انسان زیرکی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
6
1
ثبات مديريت به هرحال خوبه هرچند عملكرد خاصى از ايشون نديديم اما ثمرات ثبات هم كم نبوده و بهتر ازاينه كه هريكى دوسال يه استاندار جديد بياد و بخواد شناخت پيداكنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
9
1
اتفاقا کارش خیلی هم درسته
دانشجو
|
Finland
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
1
10
واقعاً باید استاندار در موارد زیر پاسخگو باشد
یعنی طی مدت 5 سال بزرگ ترین فساد مالی کشور رو که منشاء آن از حوزه مدیریتی ایشان بوده رو حتی حس هم نکرده؟؟؟
اختلاس بعضی از بانک ها و فساد شهرداری رو چی میگید؟
پروژه نابود کننده سد گتوند چی؟؟ آب کارون هم که شور شد؟؟
علت اینکه خیلی از نماینده های مجلس هشتم خوزستان در این دوره رد صلاحیت شدن چی بوده؟؟
خدایی تو کدوم استان به این حد فساد . و.... وجود داره؟
اکبری
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
1
9
به اعتراف افراد غیر چاپلوس ،حیات مقدم حبف شد ار استان رفت ؟؟بقول دوستمان مبدا اختلاس 3000 میلیاردی از خورستان مظلوم و بی کس بود استاندار فعلی باید شفاف بگوید چه جواب منطقی برای این موضوع قابل تامل دارد ؟ ! نمابنده دادستان در هنگام محاکمه متهمین این فساد عجیب گفت برخی مسولین خوزستان هم در این فساد پول گرفته اند بیایند پولها را بر گردانند!!! چرا حجازی استاندار ، نسبت به این گفته نماینده دادستان واکنشی نشان نداده تا مشخص شود این مدیرانی که از خوزستان پول گرفته اند چه کسانی هستند !!!!!!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
1
8
اخیرا سید شریف حسینی به شدت از استاندار حمایت کرده است،اینکه استانداری که در گرمای بی سابقه سال 89 میگوید مردم شبها با پنکه بخوابند، شایستگی جایگاه کنونی اش را دارد یا نه به کنار، پرسشی که اینجا به ذهن می آید اینست که در پس این حمایت چه چیزی نهفته است؟
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
باید از بعضی نماینده ها که در هر موردی موضع می گیرند پرسید اینهمه موضع نمایشی در موارد مختلف چه تاثیری داشته است و آیا پیگیری برای اقدام هم انجام شده و یا فقط استفاده رسانه ای برده می شود و بعد ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
البته سید شریف حسینی با دیدن خدمات بزرگ
وتاریخی استاندار از حجازی حمایت کرده ...ولاغیر
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
1
5
اگر همان تصویر شطرنج را هم به تنهایی می زدید کفایت می کرد. گویای همه چیز هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
1
6
چه عجب يكى پيداشد حجازى را نقد كنه؟ مواظب خودت باش خوزنيوز!؟
پاسخ ها
khozi
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
از تجربه خودم می گویم:
یک مدیر جز در یک شرکت در شهر اهواز بودم.... از مدیرم به دلایل غیرکاری خواست که من را عوض کند در حالیکه به لحاظ عملکردی مشکلی نداشتم. فقط احساس می کرد که در تیم او نیستم. هیچ وقت او را نمی بخشم. در ضمن در خصوص حمایت سیدشریف!!!!! هم باید گفت که خوب شد این کار را کرد. بالاخره باید خطوط همه مشخص شود.[...]
یه بنده خدای اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
1
6
خوزســــــــــــــتان مافیا بازترین مدیران ایران را دارد
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
0
3
خداوکیلی بگویید چرا تا کنون برای روشن نمودن اذهان عمومی تاثیر گذاری مدیریت استان و یا بی تفاوتی آنها در خصوص این فساد بی نظیر مالی که آبروی استان شهید پرور را کاملا در کشور وجهان خدشه دار کرده ازیابی نشده است ؟ مگر این فساد یک شبه رخ داده [...]؟! روشن کنید چه کسانی راه را برای این گروه غیرخوزستانی باز کرده اند؟؟
شکور زاذه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
1
3
آقای سید شریف حسینی ، دور از انتظار بود که بدون آینده نگری اینگونه از مدیریت استان دفاع بکنی !! خوب بود به احترام موکلین خود که در سخت شرایط زندگی خود خبر فساد بزرگ مالی نمک زیادی بر زخم آنها پاشید هم یک نظر سنجی اجمالی از آنها کسب میکردید
کرامت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
1
2
به نظر من میزان سنجش لیاقت استانداران خوزستان را باید با آقای مهندس خرم سنجید. یکی از کارآمدترین استانداران کشور که سکان هدایت خوزستان را به دست گرفته بود که نه قبل از ایشان فردی مدبرتر و برتر ازایشان آمده و نه بعد از ایشان تا الان آمده است. ایشان در مدت مدیریت استان، خوزستان در متحول کرده بود همه به تکاپو برای پیشرفت استان افتاده بودند تنبلی و تن پروری از ادارات داشت رخت برمی‌بست همه به وجد آمده بودند همه کمر همت بسته بودند که استان را بسازند که نااهلان و نامحرمان دست بکار شدند و زیرآب این مدیر برجسته کشور را زدند و از استان بیرونش کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
3
1
آقای دکتر عملکرد قابل قبولی داشته است. راستش را بخواهید ما خوزستانی ها عادتمان است کسی که دو سه سال جلوی چشمان باشد حالا هرکه می خواهد باشد و هرچه هم که خوب کار کرده باشد از دیدن او خسته می شویم و دوست داریم برای هیجانش هم که شده یک نفر جدید بیاید یک عده بیایند و بروند یک کم تفریح کنیم. واقعیت این است که ممکن است حجازی بهترین گزینه برای استانداری خوزستان نباشد ولی به صلاح ترین گزینه در شرایط فعلی است.
پاسخ ها
ایروانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
به قول همون آقای دکتر!قابل قبول یعنی حرف مفت.آقا با استدلال و معیار و آمار اگر سخن بگوییم [...]
مهدى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
2
ناشناس جان اين چه استدلاليه نظر دادن هم قاعده اى داره عزيز
بايد از شاخص ها و عملكردها قضاوت كنيم
شاکریان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
0
2
آقای ناشناس محترم !! همینکه دفاع خودت را با نام دکتر .. شروع کردید همه فهمیدند نورچشمی هستید ولی جای تامل دارد اگر دفاع شما از مدیریت استان منطقی و واقعی است چه لزومی داشت از ذکر نام خود امتناع نمایید؟!! همه میدانند که از جنس مردم بودن ، درد مردم را میتوان شناخت .[...]
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
1
2
به آقاى سيد شريف حسينى بگوييد شماكه سه ماه پيش در انتخابات عملكرد مديران استان را زير سئوال مي برديد چه اتفاقى افتاده كه حالا حامى آقايان شديد؟! رأى تان را ازما گرفتيد و حالا جور ديگر حرف ميزنيد؟؟ چهار سال ديگر هم خدمتتان هستيم در انتخابات بعدى!!
پاسخ ها
جمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
سید شریف از این ضربدری عمل کردن روزی ضربه خواهد خورد. [...]
:
:
:
آخرین اخبار