تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۹۴۲۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماجرای شاخص بالای آلودگی هوای اهواز چیست؟
مسئول آزمایشگاه هوایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: گردوغباری که دیشب در استان اتفاق افتاد بسیار ناچیز بود و منشاء طبیعی داشت .
  علیرضا آذریان کارشناس مسئول آزمایشگاه هوایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: ذرات آلاینده به ۲ دسته یکی سایز ۲.۵ PM میکرون و دیگری سایز ۱۰ PM میکرون تقسیم می‌شوند.

او افزود: دسته اول برای صنایع و دسته دوم برای منشاء‌های طبیعی در نظر گرفته می‌شود و گاهی اوقات به نسبتی که ذرات دسته اول بالا می‌روند، دسته دوم نیز افزایش می‌یابند.

آذریان بیان داشت: دیشب از ساعت ۷ میزان ذرات در ۱۰ PM بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ میکروگرم بر متر مکعب بود که در اکثر نقاط استان بالا رفت.

مسئول آزمایشگاه هوایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان تصریح کرد: منشاء این ذرات،کانون‌های ریزگرد‌های آبادان، شلمچه بین ایران و عراق، فکه و دشت آزادگان بود.

این مقام مسئول ادامه داد: وزش باد و گردوغباری که از شمال غربی وارد اهواز شد، منشاء طبیعی دارد و برطرف شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در این خصوص بیان داشت: اگر محیط زیست این شاخص را اعلام نمی‌کرد و شما در بیرون از خانه قدم می‌زدید حتی متوجه این غبار نیز نمی‌شدید.

او افزود: در حالی که آلودگی صنعتی با این میزان شاخص باعث سردرد، حالت تهوع و کسلی شخص خواهد شد.

 بر اساس آمار مرکز کنترل کیفیت هوای اداره کل محیط زیست خوزستان شاخص کیفی هوا برای ۱۰ شهر استان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حسای قرار گرفته است.

شاخص میزان ذرات معلق بر اساس آمار مرکز کنترل کیفیت هوای اداره کل محیط زیست خوزستان، کمتر از ۲.۵ میکرون در شهر اهواز برابر با ۱۴۲ گزارش شد.

شاخص کیفی هوا در بندرامام ۱۵۷، سوسنگرد ۱۳۹، شوشتر ۱۳۷، اندیمشک ۱۳۱، امیدیه ۱۲۹، هندیجان ۱۲۱، مسجدسلیمان ۱۱۶، دزفول ۱۰۹ و آبادان ۱۰۵ گزارش شده است که هوای این شهر‌ها در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته است.

شاخص کیفی هوا (AQI) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحد‌های مختلف هستند، تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را سطوح مختلف نمایش می‌دهد.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار