تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۱۹۶۰۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زیباترین کاخ های ایران
زیباترین کاخ های ایران

 ایران کشوری کهن با تاریخی بسیار غنی و ارزنده است. در هر قسمتی از این سرزمین اتفاقات بسیاری رخ می دهد و گوه به گوشه آن پر از خاطرات تلخ و شیرین از روزهای به یاد ماندنی است. از گذشته تا به اکنون یادگاری های بسیاری از تاریخ ایران برای مان به جای مانده است که هد کدام از این یادگاری ها نه تنها از لحاظ تاریخی ارزشمند هستند بلکه به عنوان یک اثر فرهنگی و حتی هنری هم اهمیت دارند. یکی از همین آثار کاخ هایی است که از پادشاهان مختلف در دوره های حکومتی به جای مانده است. کاخ هایی با شکوه و زیبا که هر کدام به خودی خود چشم را خیره می کنند و نمی تواند از تماشای شان دل کند. قدمت برخی از این کاخ ها مربوط به دوران پیش از اسلام است و برخی دیگر مربوط به دوره حکومتی قاجار و پهلوی. برای دیدن هر کدام از این کاخ ها باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. چراکه هر کدام در گوشه ای از ایران بنا شده اند. کافیست تا کوله بار سفر خود را بسته و با تهیه بلیط هواپیما از آن ها دیدن کنید.

گاهی برای دیدن این کاخ ها لازم است که حتی ماه ها سفر کنید، اما قطعا ارزشش را دارد چراکه شما با این کار تجربه بسیار جالبی در زندگی تان کشف خواهید کرد. در ادامه با مستر بلیط همراه باشید تا بهترین و معروف ترین کاخ های ایران را به شما معرفی کنیم.

زیباترین کاخ های ایران

کاخ سعد آباد تهران

کاخ سعد آباد یکی از معروف ترین کاخ های ایران است که در تهران قرار دارد آن هم در خوش آب و هوا ترین قسمت تهران. این کاخ حدود 110 هکتار مساحت دارد. این کاخ در گذشته و در دوران حکومت قاجارجایی برای تفریحات تابستانی قاجارها بود و شاهان بود. کاخه سعد آباد در دوران حکومت پهلوی هم مورد استفاده قرار گرفت. در این کاخ 18 موزه وجود دارد. این 18 موزه در گذشته محل سکونت خانواده های اشرافی بوده است و بر اساس روایات و تاریخ های به جای مانده آخرین کاخی که در این سعد آباد ساخته شده است متعلق به لیلا پهلوی بوده است. برای ساخت هر کدام از این بناها بسیار هوشمندانه عمل کرده اند. برای مثال در بیشتر قسمت های آن از سرب استفاده شده است و دلیل آن هم مسحتکم سازی بیشتر در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله بوده است.

یکی از بزرگترین بخش های مجموعه سعد آباد کاخ موزه ملت و کاخ سفید است. یک کاخ دیگر هم با نام کاخ سبز در این مجموعه وجود دارد که به دستور رضا شاه پهلوی در سال 1310 بنا شد. کاخ سبز بسیار زیبا و چشم نواز است و با هنر زیبای گچبری مزین شده است. سبک معماری این کاخ شبیه به سبک معماری فرانسوی هاست اما برای تزئیینات آن از نقوش و نگاره های سنتی ایرانی استفاده شده است. معمولا اکثر گردشگرانی که وارد مجموعه سعد آباد می شوند، از بیشترین قسمتی که استقبال می کنند، کاخ موزه سبز و کاخ احمد شاه است. از لحاظ تاریخی کاخ سبز یکی از مهم ترین قسمت های سعد آباد بوده است و خلاقیتی که در ساخت آن چه از لحاظ معماری و چه از لحاظ تزئینات به کار رفته است، بسیار منحصر به فرد و خاص می باشد. در کاخ موزه سبز و احمد شاه می توانید آثار تاریخی به جای مانده قدیمی که بسیار هم نفیس هستند را از نزدیک تماشا کنید.

زیباترین کاخ های ایران

کاخ نیاوران تهران

کاخ نیاوران متعلق به دوران حکومت قاجار و شاهان قاجار بوده است. علت نامگذاری نیاوران این سات که در اطراف کاخ نی می روییده است و بیشتر قسمت هایش متشکل از نی زار های متعددی بوده است. این کاخ در دوره قاجار به دستور فتحعلی شاه بنا شد. زمانی که ناصر الدین شاه بر تخت نشست دستور داد کاخ صاحبقرانیه را بسازند و آن را به باغ نیاوران اضافه کنند. در این مجموعه کاخ های بسیاری بنا شده است و طبق تحقیقات آخرین باغ متعلق به احمد شاه بوده است و در اواخر دوره حکومتی قاجار ساخته شد. از این کاخ برای استراحت و ییلاق احمد شاه استفاده می شد. مساحت آن حدود 800 متر مربع می باشد و متشکل از دو طبقه است که سقف آن به صورت شیروانی ساخته شده است. نمای این ساختمان از آجر بوده و برای تزئینات آن از هنر های مختلف سنتی ایرانی به کار رفته است.

برای سفر به تهران و بازدید از این کاخ زیبا راه های مختلفی وجود دارد که پیشنهاد می کنیم با خرید بلیط قطار یک سفر زمینی لذت بخش را برای خود به ارمغان بیاورید. زمانی که محمد رضا پهلوی به حکومت رسید تصمیم گرفت که کاخ فتحعلی شاه را از بین ببرد و دستور دارد تا به جای آن یک کاخ اختصاصی بسازند. ساخت این کاخ از سال 1337 شروع شد و در سال 1346 به اتمام رسید. مساحت این کاخ که با نام کاخ نیاوران شهرت دارد، تقریبا 9000 متر مربع می باشد و ساخت و ساز آن به دست یکی از زبده ترین مهندسین ایرانی یعنی محسن فروغی انجام شد. این کاخ به قسمت های مختلفی تقسیم شده است و شکوه و عظمت آن حتی از دور هم مشخص است. در کاخ نیاوران به جزء تالارهای بزرگی که مخصوص میهمان های خارجی است، اتاق هایی هم برای خانواده شاه به صورت اختصاصی ساخته شده است.

در حال حاضر در کاخ نیاوران مجموعه های ارزشمندی از تابلوی نقاشی هنرمندان بزرگ کشورمان به نمایش گذاشته شده است و در قسمتی دیگر هم ظروف نفیس چینی و اشیاء قیمتی و قدیمی که در گذشته در این کاخ نگهداری می شود که می توانید از ان ها دیدن نمایید. به طور کلی کاخ نیاوران از چندین قسمت بسیار مهم تشکیل شده است که عبارت اند از: کوشک احمد شاهی، کاخ صاحبقرانیه، موزه جهان نما، و موزه نگهداری خوردروهای اختصاصی و باغ کتیبه ها.

زیباترین کاخ های ایران

کاخ شهربانی تهران

علت اینکه بیشتر کاخ های تاریخی ایران در تهران قرار دارند کاملا واضح و مشخص است. تهران از دیر باز پایتخت کشور محسوب می شود و علاوه بر کاخ ها جاذبه های گردشگری بی شماری در آن وجود دارد که سالانه گردشگران بسیاری با تهیه بلیط اتوبوس به آن سفر می کنند تا از جاذبه های جذاب این شهر دیدن نمایند. کاخ شهرداری به دستور رضا شاه ساخته شد و می توان گفت که طراحی معماری آن بسیار بی نظیر و منحصر به فرد است. نمای بیرونی کاخ الهام گرفته از بناهای باستانی قدیمی مانند تخت جمشید است و نمای داخلی آن کاملا به سبک اروپایی ساخته شده است. این کاخ همانطور که از نامش پیداست محلی برای امور شهربانی بوده است و در حال حاضر هم مورد استفاده وزرات امور خارجه قرار گرفته است.

کاخ تخت جمشید شیراز

بدون شک خواندن عنوان این قسمت از مطلب گویای همه چیز هست. تحت جمشید یکی از باستانی ترین اماکن گردشگری شیراز محسوب می شود که در دوران حکومت داریوش اول ساخته شد و تا 200 سال بعد هم از آن استفاده کردند. این کاخ باستانی سال هاست که به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. تخت جمشید همچون امضایی برای شهر شیراز است که همه شیراز را با وجود آثاری تاریخی همچون آن می شناسند. در گذشته تخت جمشید با نام های پارسه و پرسپولیس هم شهرت داشته است.

:
:
:
آخرین اخبار