تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۹۶۴۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اطلاع رسانی تبلیغی
ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

ژئوپارک قشم یکی از ارزشمندترین آثار ملی ایران و جزء میراث فرهنگی این مرز و بوم است، این ژئوپارک در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است؛ ولی متاسفانه بار دیگر در خطر حذف از یونسکو قرار گرفته و این موضوع بازتاب زیادی در سایت های خبری و به ویژه شبکات اجتماعی داشته است. اما در واقع جریان چیست و چرا قصد دارند دوباره ژئوپارک قشم را از فهرست یونسکو اخراج کنند؟ با حواشی این خبر مهم، همراه ما باشید.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

ژئوپارک قشم در استان هرمزگان و جزیره قشم واقع شده است و در سال 1385 برای اولین بار ثبت جهانی گشته و در فهرست ژئوپارک های تحت یونسکو در آمد. اما این موضوع خیلی دوام نداشته و 6 سال بعد و در سال 1391، به دلایلی که مشکلات مدیریتی عنوان شد، این ژئوپارک از فهرست یونسکو حذف شد. از آن زمان پروسه رفع ایردات موجود برای قرارگیری در این فهرست جهانی آغاز شد و مجددا پس از 6 سال و اطلاح ایرادات، دوباره به این فهرست بازگشته و تحت حمایت یونسکو قرار گرفت.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

اکنون بار دیگر خطر حذف از یونسکو در کمین این گنجینه ملی است. این موضوع دلایل مختلفی داشته اما در حال حاضر چیزی که به صورت رسمی اعلام شده است " تعرض به حریم آثار طبیعی و تاریخی قشم با واگذاری اراضی" دلیل حذف این ژئوپارک از یونسکو می باشد.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

تخریب، واگذاری و حذف از یونسکو

خبرنگاران محلی مدت ها است که از واگذاری بیش از 200 هکتار از زمین های اطراف گنبد نمکی به پرورش آبزیانی همچون میگو و همچنین بر باد رفتن همه زحمات و تلاش هایی که افراد بسیاری در این سال ها برای جهانی شدن این شگفتی طبیعی صورت گرفته است، می نویسند. طبق گفته های مدیر ژئوپارک قشم، لیستی تهیه شده که نشان می ‌دهد پانزده مورد از واگذاری های اراضی در محدوده ژئوسایت های ژئوپارک قشم قرار دارد. او در مصاحبه با خبرگزاری های داخلی گفته است که هر یک از این پروژه ها با ژئوپارک تداخل داشته باشد، حکم اخطار و کارت زرد یونسکو را به همراه خواهد داشت.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

در این میان مسئولان محلی نیز اعتراض خود را طی مصاحبه هایی با خبرگزاری های داخلی مطرح کرده اند. مسئولانی که واگذاری اراضی محدوده غار نمکدان قشم را با هدف تاسیس اقامتگاه و مرکز پرورش آبزیان و همچنین شهرک ‌های صنعتی را تهدید بزرگی برای ژئوپارک قشم و حذف مجدد آن از سوی یونسکو می دانند.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک و سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قشم نیز در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها عنوان کرده است که به سبب بی توجهی مسئولین مربوطه، حالا کار به جایی رسیده که تخریب گسترده ای در اصل اثر رخ داده است! با این حال نه تنها پروژه تخریب و تاسیس مراکز پروش میگو متوقف شده، بلکه به قوت خود باقی است.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

وی خاطر نشان کرد که چند ماه پیش به طور رسمی از طریق مجاری قانونی شکایت خود را به مراجع قضایی ابلاغ کرده و خواستار توقف سریع این پروژه و مجوز های صادره آن شد.

طبق بیانات امری کاظمی تخریب این اراضی در سه محدوده اتفاق افتاده است و این در حالی است که پروژه تخریب و تاسیس مراکز پرورش آبزیان در زمین هایی صورت می گیرد که سه قانون مهم را شکسته است. اولین قانون که در پرونده یونسکو به طور واضح ذکر شده و دو قانون باقی مانده نیز در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با عنوان محدوده ژئوپارک و محدوده اختصاصی سایت "نمکدان" ثبت شده است.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

کسی پاسخگو نیست!!

مدیر ژئوپارک با تاکید بر این که هنوز هیچ اقدامی علیه این علمیات صورت نگرفته و پروژه متوقف نشده است، می گوید که من تمام پیگیری های قانونی و رسمی جهت لغو مجوز ها و اتمام این پروژه را انجام داده ام، اما نمی دانم چه کار دیگری از من ساخته است! مردم نیز وقتی از نتیجه شکایات قانونی به سازمان منطقه آزاد قشم نا امید شدند، اعتراضات خود را به شبکات اجتماعی مثل توئیتر و اینستاگرام کشانده و خودشان دست به کار شدند.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

توقف عملیات تا بررسی دقیق

هشتم بهمن ماه، رضا صفایی دادستان قشم در پایان بازدید از ژئوپارک قشم در میان جمعی از خبرنگاران به صراحت از لغو و توقف علمیات اجرایی پروژه احداث مرکز پروش میگو در بخشی از منطقه ژئوپارک قشم که نزدیک به غار نمکدان بوده است، سخن گفت. وی همچنین افزود که در خصوص نگرانی های مردم برای تجاوز به حریم غار نمکی و ژئوپارک جهانی قشم، دستور ویژه ای از سوی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، دریافت کرده و در محل اجرای پروژه حضور به عمل آورده است و پس از بررسی های کارشناسانه دستور توقف عملیات را به طور رسمی صادر کرده است.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

تا به این بخش از مقاله به حواشی حذف ژئوپارک قشم از فهرست میراث جهانی یونسکو پرداختیم.. اما در ادامه قصد داریم اطلاعات تکمیلی درباره ژئوپارک قشم را به اطلاع علاقمندان و گردشگران  تور قشم هوایی برسانیم. بدین منظور ما را تا انتهای این بخش نیز همراهی کنید.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

ژئوپارک چیست؟

ژئوپارک ها به محوطه هایی گفته می شود که در آن ها بیشترین تنوع زیستی و زمین شناختی کره زمین مشاهده می شود. لازم به ذکر است که یک ژئوپارک علاوه بر پدیده های زمين‌ شناسى ممکن است از آثار تاريخى، بوم ‌شناسى، باستان ‌شناسى و ميراث فرهنگى و طبيعى ديگر نیز برخوردار باشد. به عناصر تشکیل دهنده یک ژئوپارک نیز، ژئوسایت گفته می شود.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

ژئوپارک قشم

جزیره قشم را داشتن جاذبه های گردشگری و طبیعی فراوانی همچون دره ستارگان، جزایر ناز، غار خربس، غار نمکدان، ساحل نقره ای، تنگه چاهکوه و غیره به یکی از برترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است. جذاب جزیره قشم از نظر توریسم به حدی است که سالانه میلیون ها گردشگر از سراسر جهان با qeshm tour به این جزیره سفر کرده و از دیدن عجایب و شگفتی های آن لذت می برند. ژئوپارک جهانی قشم نیز از جمله مواردی است که بین جهانگردان بسیار محبوب می باشد... این ژئوپارک قشم که به تازگی نیز بر سر زبان ها افتاده، شامل کدام یک از جاذبه ها طبیعی قشم می شود..!

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

ژئوپارک قشم از 25 ژئوسایت مختلف تشکیل شده که از جمله آن ها می توان به دره ستاره ها، بام قشم ، دره چاهکوه، تنگه اولی، دره تندیس ها ، دره شور، کریان، ساحل کرق، جزایر ناز، جنگل حرا، روستای لافت، تالاب پرندگان دو کوهک، دره قاضی و ساحل تخم گذاری لاک پشت ها و غار خربس اشاره کرد. در بخش های بعدی شرح مختصری درباره معروف ترین ژئوسایت های ژئوپارک قشم در اختیار گردشگران تور قشم قرار می دهیم.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

غار نمکی قشم

یکی از شگفتی های طبیعی موجود در جزیره قشم و از جمله ژئوسایت های ژئوپارک قشم، غارنمکی قشم یا غار نمکدان است که با بیش از 6 کیلومتر طول و بر اساس اطلاعات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران، طولانی ترین غار نمکی جهان نیز شناخته می شود. غار نمکدان در فاصله 90 کیلومتری از شهر قشم واقع شده و تا ساحل کمتر از 2 کیلومتر فاصله دارد. وجود استالاکتیت‌ های بلورین نمک روی بدنه و ویژه روی سقف این غار، به نوبه خود از شگفتی های زمین شناسی و همواره موجب حیرت گردشگران تور قشم بوده است.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

دره ستارگان

دره ستاره ها در قشم از دیگر جاذبه ها و ژئوسایت های ژئوپارک قشم است. دره ستارگان یکی از شاهکارهای طبیعت در جهان است. در مورد شکل گیری این دره مردم جزیره معتقدند که در زمان های قدیم یک ستاره بزرگ از آسمان به جزیره سقوط کرده و باعث به وجود آمدن این شکاف های عجیب و غریب روی زمین شده است. جالب است بدانید که برخی از بومیان جزیره به این دره، دره ارواح قشم نیز می گویند و این به خاطر آن است که در زمان تاریکی هوا از این مکان بر اثر وزش بادهای تند و گردش هوا در لا به لای شیارهای موجود در دره، صداهای ترسناکی به گوش می رسد.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

جنگل حرا

جنگل دریایی حرا که با نام منطقه حفاظت شده حرا نیز شناخته می شود، در تنگه خوران بین جزیره قشم و بندر خمیر واقع شده است. جنگل حرا دارای 200 کیلومتر مربع وسعت بوده و از انبوه درختانی تشکیل شده که بخشی از آن ها در آب قرار گرفته است. درخت های حرا، درختانی در اندازه های سه تا شش متری با شاخ و برگ های سبز روشن هستند که در هنگام مد آب دریا خلیج فارس، تا 90 درصد در آب فرو می روند. جنگل حرا جزء اراضی و محدوده ژئوسایت های ژئوپارک قشم و یکی از عجایب طبیعی موجود در این جزیره می باشد.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

جزایر ناز

جزایر ناز نیز از جمله عجایب هفتگانه جزیره قشم محسوب می شود و همچنین جزء ژئوسایت های ژئوپارک می باشد. جزایر ناز از دو جزیره در نزدیکی ساحل قشم تشکیل می شود که به هنگام جزر آب، به خشکی ساحل رسیده و در زمان مد از آن جدا می شود. جزایر ناز با حدود 3 هکتار مساحت، از دیواره ای صخره ای به طول پنج الی 10 تشکیل شده است. ویژگی های منحصر به فرد این جزیره آن را به یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری قشم تبدیل کرده است، جزیره ای که بازدید از آن حیرت گردشگران را به دنبال خواهد داشت.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

تنگه چاهکوه

دره چاهکوه یا تنگه چاهکوه یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و ژئوسایت های ژئوپارک قشم است. تنگه چاهکوه در عمق 100 متری، پدیده ای شگفت انگیز از فرسایش سنگ های رسوبی زمین است که در 70 کیلومتری شهر قشم و در جوار روستای چاهوی شرقی واقع شده است. این دره یکی از پر بازدید ترین جاذبه های گردشگری قشم و جزء ژئوپارک جهانی قشم می باشد.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

غار خربس

غار خربس که به غاری از میراث مادها معروف است، دنباله ای از چین خوردگی های رشته کوه زاگرس است. غار خربس نمونه برجسته ای از جاذبه های طبیعی عجیب و غریب در قشم است. این غار در شمال شرق جزیره واقع شده و دارای قدمت چند هزار ساله می باشد، چرا که همان طور که گفتیم قدمت آن به دوره مادها تعلق دارد. غار خربس یک غار صخره ای است که درون آن حفره های متعدد و تو در تو وجود دارد. این حفره ها بر اثر قرار گرفتن در برابر جریان های آب دریا ایجاد شده اند. البته در طول زمان با دست کاری های بشر، به شکل امروزی در آمده است. غار خربس نیز در محدوده اراضی ژئوپارک قشم قرار گرفته است.

ژئوپارک قشم بار دیگر در خطر حذف از یونسکو

روستای لافت

روستای لافت یکی از روستاهای تاریخی جزیره قشم در استان هرمزگان است. این روستا با بافت تاریخی خود سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر ایران و حتی دنیا به خود جذب می کند. خانه های این روستا همگی شامل حیاط مرکزی و بادگیر هستند. بارزترین خصوصیت معماری خانه های این روستا، بادگیرهای فراوانی است که در اندازه های مختلف ساخته شده اند. به همین خاطر روستای لافت را به بندر بادگیرها نیز می شناسند. روستای لافت از جمله معروف ترین جاذبه های تاریخی قشم می باشد.

کاربران عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانند به کانال رسمی تلگرام تور لحظه آخری مراجعه نمایند. در این کانال همچنین جدیدترین اخبار مهیج گردشگری، معرفی جاذبه های دیدنی بکر برای سفر و همچنین ارزانترین و به صرفه ترین تورهای مسافرتی به اشتراک گذاشته می شود.. بنابراین ما را در این صفحه نیز دنبال کنید!

:
:
:
آخرین اخبار