تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۱۹۶۵۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انجام تعمیرات نیروگاه‌های خوزستان تا پایان فروردین‌ ۹۹
  مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: برای تابستان سال آینده تمام برنامه‌ ریزی ها پیش‌بینی شده است و تعمیرات نیروگاه‌ها حداکثر تا پایان فروردین‌ماه انجام خواهد شد و آمادگی لازم برای ورود به پیک تابستان سال ۹۹ را خواهیم داشت.

محمود دشت بزرگ امروز (۱۵بهمن‌ماه) در آیین بهره‌برداری از چند پروژه صنعت برق خوزستان در اهواز، اظهارکرد: شرکت برق منطقه‌ای خوزستان متولی تامین برق در ۲ استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به وسعت ۸۱ هزار کیلومتر و جمعیتی بالغ بر چهار و نیم میلیون نفر است.

وی افزود: در راستای تامین برق در استان خوزستان، ۱۹ نیروگاه مختلف از نوع حرارتی و برق‌آبی به ظرفیت ۱۴ هزار و ۸۰۰ مگاوات فعال هستند که از این حیث خوزستان رتبه اول را در کشور دارد.

دشت بزرگ تصریح کرد: ۲۱۱ پست انتقال و بالغ بر ۹ هزار کیلومتر شبکه فشار قوی انتقال و فوق توزیع ماموریت دارند که تامین برق را برای مشترکین که شامل ۲۶ مشترک صنعتی بزرگ با ظرفیت ۱۳۰۰ مگاوات دیماند مصرفی، بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک عمومی در قالب ۳ شرکت توزیع نیروی برق استان، اهواز و کهگیلویه و بویراحمد انجام دهند.

وی بیان کرد: برای تحقق تاب‌آوری مجموعه صنعت برق، ۳ رویکرد را در استان دنبال می‌کنیم که یکی از رویکردها، اقدامات فنی و توسعه‌ای است؛ از جمله همین پروژه‌هایی که امروز افتتاح می‌کنیم که شامل ۸ پروژه پست و خط فشار قوی در رده‌های ولتاژی ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلووات با سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۵۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان ادامه داد:  با  اجرای این پروژه ها بالغ بر ۸۰۰ مگاولت آمپر و ۱۱۸ کیلومتر مدار به مجموعه ظرفیت شبکه برق خوزستان اضافه می شود.

دشت بزرگ گفت: علاوه بر کارهای توسعه ای، یکسری فعالیت‌ها باید در شبکه موجود استان انجام شود که شامل اقدامات بهینه‌سازی و سرویس می‌شود. همچنین فاز بعدی که در حال پیگیری آن هستیم مسایل مربوط به مدیریت بار است تا بتوانیم به شکل بهینه مدیریت تقاضا و مصرف را انجام دهیم.

وی افزود: خوشبختانه با حمایت‌هایی که استاندار در ۳ سال پیاپی انجام داده است، همیشه رکورددار بیشترین مدیریت مصرف در کشور بوده‌ایم. آیتم‌های مختلفی برای آن در استان پیش‌بینی کرده‌ایم که می توان به شناورسازی ساعت کار در استان را اشاره کرد که در این زمینه بقیه استان‌ها نیز به تبعیت از خوزستان، این راه را ادامه دادند.

دشت بزرگ بیان کرد: در حوزه مدیریت مصرف اقدامات مناسبی انجام دادیم و اولین بار در تاریخ برق کشور، شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در سال ۹۷ رشد مصرف منفی را تجربه کرد و ۳.۷ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد منفی مصرف محقق شد که بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: این مدیریت تداوم پیدا کرد و طوری که میزان مصرف برق در سال ۹۸ معادل پیک سال ۹۷، معادل ۷ هزار و ۹۲۱ مگاوات بود و اجازه رشد را ندادیم. در سال ۹۹ نیز پیش‌بینی ۹ هزار و ۵۰ مگاواتی را برای مصرف کرده ایم.

دشت بزرگ بیان کرد: خوشبختانه براساس مصوبه‌ دولت در سال ۹۶، مقرر شد ظرف ۳ سال منابع لازم برای توسعه و پایداری شبکه برق در خوزستان به میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شود. در سال ۹۷، ۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به این موضوع اختصاص پیدا کرد که ۱۷۵ میلیارد تومان اختصاص یافت و ۷۵ درصد آن محقق شد.

وی افزود: در سال ۹۸ با همین ردیف بودجه، ۳۰ میلیون یورو اختصاص یافت و با فرض اینکه کل این ۳۰ میلیون یورو را تا پایان سال ۹۸ محقق کنیم، مجموعا ۵۱۰ میلیارد تومان از این ۱۵۰۰ میلیارد تومان باید محقق شود.

دشت بزرگ با بیان اینکه صنعت برق صنعت سرمایه‌بری و صنعت گرانی است و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلانی دارد، گفت: ۱۰۰۰میلیارد تومان دیگر لازم است و علی‌رغم اینکه امسال سال سوم برنامه است و یکسال با تاخیر شروع کردیم، امیدواریم این مساله در بودجه سال آینده و تا سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی‌های ناشی از جنگ تحمیلی در شبکه برق خوزستان اظهار کرد: توسعه بعد از جنگ در استان خوزستان یک عدم تعادلی ایجاد کرده است و منابع و مصارف لازم به صورت متوازن تامین نشد . بنابراین آیتم‌های تقویت بودجه از جمله همین ردیف بودجه، خیلی می‌تواند به ما کمک کند که بتوانیم پروژه‌های خود را انجام دهیم.

دشت بزرگ گفت: برای تابستان سال آینده تمام برنامه‌ ریزی ها پیش‌بینی شده است و تعمیرات نیروگاه‌ها ان‌شاءالله حداکثر تا پایان فروردین‌ماه انجام خواهد شد و آمادگی لازم برای ورود به پیک تابستان سال ۹۹ را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: یک ویژگی که پیک خوزستان دارد این است که ۴ ماه تداوم دارد و در سال گذشته حدود ۸۹ روز دمای هوای بالای ۴۷ درجه سانتی‌گراد را تجربه کردیم که در هیچ جای کشور این شرایط حکمفرما نیست و باید بتوانیم در این بازده ۴ ماهه شرایط را مدیریت کنیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار