تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۹۶۸۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازگشت گرد و غبار به خوزستان
 مسئول آزمایشگاه هوا اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به بازگشت گرد و غبار با منشاء خارجی به استان هشدار داد و گفت: ورود توده گرد و غبار امروز پنج شهرستان، آبادان، اهواز، خرمشهر، شادگان و شوش را دربرگرفته است.

علیرضا آذریان اظهار داشت: در ساعت ۱۰ صبح امروز غلظت گرد و غبار در آبادان ۹۱۳ میکروگرم بر مترمکعب، خرمشهر ۸۵۲ میکروگرم بر مترمکعب، شادگان ۶۳۰ میکروگرم بر مترمکعب، شوش ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب و اهواز ۴۲۲ میکروگرم بر مترمکعب است.

حداکثر مجاز غبار در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

آذریان همچنین منشاء گرد و غباری که از دیشب وارد استان شده را کانون‌های گرد و غبار در عراق و عربستان عنوان کرد و افزود: میزان غلظت گرد و غبار در این پنج شهرستان به دلیل نزدیک بودن به منشاء گرد و غبار بالاست، این توده به آرامی از شهرهای مرزی به سمت مرکز استان حرکت کرده است.

وی نسبت به وقوع دوباره گرد و غبار با منشاء خارجی هشدار داد و گفت: آلودگی هوا در ماه‌های گذشته سال جاری بیشتر ناشی از گرد و غبار محلی و یا آلاینده‌های صنعتی با اندازه ۲.۵ میکرون بوده اما بازگشت گرد و غبار با منشاء خارجی و با اندازه ۱۰ میکرون، یادآور گرد و غباری است که در سال‌های گذشته مهمان ناخوانده خوزستان بوده است.

آذریان افزود: پیش بینی شده گرد و غباری که از دیشب وارد استان شده ۲۴ ساعت یا بیشتر تداوم یابد، که این نشانه‌ها زنگ خطر وقوع مجدد گرد و غبار است.

وی علت وقوع گرد و غبار را جریان های جوی و کانون‌های گرد و غبار برون مرزی دانست و اظهار داشت: آبگیری تالاب هورالعظیم بسیاری از گرد و غبارهای استان را کاهش داده اما کانون‌های خارجی همچنان تهدیدکننده است و در صورت وزش باد با سرعت بالا بازهم شاهد گرد و غبار خواهیم بود.

به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در ساعت ۸ صبح امروز (یکشنبه) آبادان ۷۰۳ میکروگروم برمترمکعب، خرمشهر ۶۳۲ میکروگروم برمترمکعب، بندر امام ۲۳۰ میکروگروم برمترمکعب، اهواز ۲۵۴ میکروگروم برمترمکعب، شوش ۲۱۰ میکروگروم برمترمکعب و ماهشهر ۱۷۳ میکروگروم برمترمکعب گزارش شده است.

مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و غبار هواشناسی خوزستان و ستاد بحران خوزستان شنبه شب با صدور اخطاریه، نسبت به ورود توده گرد و غبار به خوزستان از روز یکشنبه ۲۰ بهمن هشدار دادند.

منشا توده گرد و غبار کشورهای عراق و عربستان اعلام شده که از اوایل وقت امروز ابتدا مناطق غربی و از اواسط روز، مناطق مرکزی و به تدریج در سایر مناطق استان باعث کاهش دید افقی و افزایش غبار خواهد شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار