تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۰۰۹۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رهاسازی آب در حوضه مارون برای کشت تابستانه
مدیر امور آب منطقه شرق اهواز با بیان اینکه رهاسازی آب در حوضه مارون برای کشت تابستانه از روز دوشنبه هفته جاری آغاز شده ، گفت: آب رهاسازی شده تنها برای کشت‌های دایمی است ، ضمن اینکه کشت شلتوک در این حوضه ممنوع است.

مهدی خواجه‌پور بیان کرد: رهاسازی آب از سد مارون با دبی ۸۰ متر مکعب بر ثانیه برای چند منظور شامل کشت در محدوده بهبهان برای کشت‌های دایمی از جمله یونجه و علوفه و در پایین دست برای نخیلات شادگان انجام شده است.

وی با بیان اینکه رهاسازی آب از سد مارون از ۲۹ اردیبهشت آغاز و تا ۲۸ مهر امسال ادامه خواهد داشت، افزود: کشت شلتوک در حوضه مارون ممنوع است؛ البته در سال زراعی گذشته با اینکه کشت شلتوک آزاد بود اما در بهبهان کشت نشد.

خواجه پور با اشاره به اینکه رودخانه مارون نسبت به سدهای دیگر خوزستان آورد کمتری دارد گفت: برنامه‌ریزی شده که حجمی از آب این سد برای کشت‌های پاییزی نگه داری شود و کشاورزان با الگوی کشت مناسب کشت‌ خود را به صورت معقول انجام دهند چرا که اگر الگوی کشت در حوضه مارون عمل نشود کار در این حوضهه سخت خواهد شد.

مدیر امور آب منطقه شرق اهواز حجم سیلی این سد را ۸۵۹ میلیون متر مکعب اعلام کرد و بیان کرد: از این حجم ۶۸۴ میلیون متر مکعب حجم مفید است؛ همچنین حداکثر حجم این سد یک میلیارد و ۱۴۸ میلیون متر مکعب و حجم خالی آن ۲۸۹ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: ورودی کنونی سد مارون ۴۰ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن ۷۶ متر مکعب بر ثانیه است.

سد مارون بر روی رودخانه مارون- جراحی، در ۱۹ کیلومتری بهبهان قرار دارد. این سد با ۱۷۰ متر ارتفاع، از سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسیده است. ظرفیت منصوبه نیروگاهی آن ۱۵۰ مگاوات است و میزان انرژی تولیدی سالانه ۱۹۰ گیگاوات ساعت برآورد شده است.

شهرستان های بهبهان، امیدیه، آغاجاری، رامشیر، ماهشهر و شادگان در مسیر رودخانه مارون- جراحی قرار دارند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار