تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۲۰۱۶۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۵۴۰ میلیارد اعتبار کرونا به دانشگاه علوم پزشکی دزفول اختصاص یافت
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: طی تفاهم نامه‌ای که اخیرا امضا شده، ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار کرونا به دانشگاه علوم پزشکی دزفول اختصاص یافته که مرحله نخست این اعتبار جذب شده است.

یوسف پریدار   افزود: اعتبارات کرونا به طور مستقیم از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تخصیص می‌یابد و در حوزه استاندار نیست.
وی بیان کرد: طبق برنامه ریزی از ابتدای شیوع بیماری کرونا، نحوه فعالیت بیمارستان، امکانات و منابع، بررسی و تقسیم بندی شده بودند تا درصورت شیوع بیماری و به اصطلاح سیل بتوانیم به درستی جلوی آن بایستیم که با اقدامات انجام شده تاکنون به خوبی این کار صورت گرفته است.
وی اظهارداشت: ۶۷ تا ۸۲ درصد افراد جامعه باید بیماری کرونا را بگیرند تا جلوی این اپیدمی گرفته شود لذا روند مقابله با کرونا فعلا ادامه دارد. 
پریدار افزود: در حال حاضر روزانه ۵۳۴ تست کرونا با حضور ۶ پزشک مولکولی و کارشناس ارشد در آزمایشگاه‌های دزفول انجام می‌شود که این آمار از برخی استان‌های کشور نیز بیشتر است.
وی با بیان اینکه بیماریابی در دزفول  به صورت فعال انجام شده است، گفت: طبق تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشکی دزفول تمهیدات لازم در بیمارستان بزرگ دزفول اندیشیده و ۲ هزار و ۵۰۰ تخت نقاهتگاهی پیش بینی شده است. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول علت تعداد زیاد بیماران را رفتارهای پرمخاطره دانست و افزود: مردم  هنوز کرونا را باور نکرده‌اند و همچنان به دید و بازدید و میهمانی می‌روند در حالیکه هزینه زیادی بابت مقابله با کرونا پرداخت می‌شود و پزشکان و کادر درمان خسته شده‌اند.

وی با بیان اینکه تعدادی از کادر درمان دزفول بیمار شده و منابع درحال اتمام است، اظهارداشت: عملکرد دانشگاه علوم پزشکی دزفول در مقابله با کرونا قابل دفاع است ولی اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشوند و وضعیت به همین شکل ادامه یابد ممکن است سد ایجاد شده مقابل این سیل شکسته شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: با تدابیر اتخاذ شده همه وسایل حفاظت فردی پرسنل و حتی بیشتر از نیاز آنها فراهم شده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
وی با اشاره به آمار کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: نسبت مرگ بر اثر کرونا در کل دنیا ۵.۹ درصد است درحالیکه این نسبت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول با توجه به مثبت شدن تست سه هزار و ۱۲۹ نفر و فوت ۱۰۴ نفر، ۳.۳ درصد است.
پریدار درخصوص بیماران سرپایی نیز گفت: بیماران سرپایی افراد ناقل سالمی هستند که علائم ندارند ولی ویروس را حمل و به چرخش درآورده و به سایر افراد از جمله افراد پیر منتقل می‌کنند. 
وی افزود: ۶۵ درصد افراد ناقل حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول افراد بین ۳۰ تا ۶۵ سال هستند که عمدتا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان داشت: ۲۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا بستری و ۸۰ درصد نیاز به بستری ندارند و قرنطینه می‌شوند. 
وی افزود: پس از شناسایی و نمونه گیری از این افراد، بازرسان شرایط قرنطینه خانگی آنها را بررسی می‌کنند که درصورت تایید نشدن در نقاهتگاه شیخ انصاری بستری خواهند شد تا دوره قرنطینه سپری شود.
پریدار اظهار داشت: افراد ناقل توسط سه نهاد امنیتی شهرستان دزفول کنترل نامحسوس می شوند و درصورت مشاهده آنها در معابر عمومی توسط پاسگاه منطقه به آنها هشدار ماندن در قرنطینه داده می‌شود و درصورت مشاهده دوباره به جرم تهدید سلامت عمومی به یکسال حبس محکوم خواهند شد.
وی نقاهتگاه شیخ انصاری دزفول را از نظر نگهداری بیماران کرونایی جزو برترین های کشور دانست و افزود: تاکنون ۱۰۰ نفر در این نقاهتگاه بستری شده‌اند و در حال حاضر ۲۸ نفر در این نقاهتگاه قرنطینه هستند. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول درخصوص توزیع پزشکان متخصص نیز گفت: تعداد پزشکان متخصصی که در کشور توزیع می‌شوند محدود هستند البته برخی پزشکان نیز به خاطر شرایط آب و هوایی در خوزستان ماندگار نیستند ولی اولویت توزیع پزشک مناطق محروم و کم برخوردار است.
هفت نفر از نیروهای اورژانس به دنبال حاشیه سازی بودند 
پریدار درخصوص موضوع اخراج و معلق شدن برخی از پرسنل اورژانس ۱۱۵ دزفول اظهارداشت: ۴۵ نفر از نیروهای اورژانس طبق نیازی که وجود داشت، زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی دزفول در ۲ مرحله به عنوان نیروهای شرکتی در ۶ پایگاه اورژانس جذب شدند که برای ۱۵ نفر از آنها منبع اعتباری در نظر گرفته شد و قرار شد حقوق ۳۰ نفر دیگر از طریق درآمدهای دانشگاه تامین شود.
وی افزود: حقوق این نیروها از طریق دانشگاه پرداخت می‌شد ولی از اسفندماه به علت مشکلات پیش آمده، دانشگاه توان پرداخت حقوق آنها را نداشت که این مشکل به وزارت بهداشت، سازمان اورژانس و فرمانداری اطلاع‌رسانی و حقوق چند ماه آنها با جابجایی اعتبارات پرداخت شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه پیگیری‌هایی برای تامین اعتبار این افراد صورت گرفته است، گفت: هفت نفر از این نیروها طبق مستندات جمع آوری شده به دنبال حقوق و مزایا نبودند و قصد داشتند با همکاری شبکه‌های معاند فضای رسانه‌ای ایجاد کنند که برخی رسانه‌های داخلی نیز فریب خورده و در دام آنها افتادند.
وی افزود: پیگیری مشکلات این افراد در حالی است که تاکنون هیچگاه مشکلات خود را مطرح نکرده‌اند و با وجود اینکه نشستی در این خصوص برگزار شد در نشست حاضر نشدند که طبق قانون به تخلفات آنها رسیدگی می‌شود.
پریدار خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خودداری از برگزاری هرگونه تجمع و دورهمی شد و گفت: بازماندگان متوفیان از برگزاری مراسم ترحیم خودداری کنند در غیر این صورت بازداشت خواهند شد.
وی افزود: برخلاف برخی ادعاها، نخستین خوشه‌های شیوع بیماری کرونا در مرکز شهر دزفول و حدفاصل افشار، خیابان ۴۵ متری، فردوسی تا پیام آوران است و بعد از آن به حاشیه شهر رفته است.

فقط بیمارستان بزرگ دزفول جوابگوی بیماران کرونایی است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: به علت وجود امکانات، فقط بیمارستان بزرگ دزفول می‌تواند جوابگوی بیماران کرونایی باشد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بود از بیمارستان صحرایی و نه بیمارستان به جای نقاهتگاه استفاده شود.
وی افزود: هزینه انجام تست کرونا ۶ میلیون ریال است در حالی که این تست رایگان انجام می‌شود و فقط بین پنج تا ۱۰ درصد از هزینه‌ها طبق تعرفه دفترچه درمانی توسط بیمار پرداخت می‌شود که ارائه چنین خدماتی در هیچ کشوری این چنین نیست.

شهرستان دزفول پس از اهواز بیشترین تعداد مبتلایان به بیماری کرونا را در خوزستان دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار