تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۲۰۱۶۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چغندر قند، غده‌ای در دل خاک که کام ایرانیان را شیرین می‌کند
چغندر قند، محصولی است که در دل خاک پرورش می‌یابد و پس از ماه‌ها آبیاری و مراقبت، راهی کارخانه‌های تولید قند می‌شود تا پس از گذراندن مراحل تولید، در قندان‌ها بنشیند و کام ایرانیان را شیرین کند.
 یک روز بهاری دل به جاده زدیم و راهی اراضی شرکت نیشکر هفت تپه شدیم، شرکتی که با سابقه درخشان خود، برگی از کتاب تاریخ تولید شکر را به خود اختصاص داده است. انتظار داشتیم نی‌ها سبز و زیبای نیشکر را ببینیم، اما با غده‌هایی قهوه‌ای رنگ که سر از دل زمین بیرون آورده بودند مواجه شدیم.

این غده‌ها در دل اراضی نیشکر هفت تپه پرورش یافته اند، به مرحله برداشت رسیده اند و هم اکنون باید بار سفر ببندند و اراضی خوزستان را به مقصد کارخانه‌های تولید قند در استان‌های همجوار ترک کنند، حس غربت به آن‌ها دست نمی‌دهد، چون می‌دانند دل کندن از شهر و دیار خود و رفتن به شهری دیگر، چرخ دنده‌های تولید را به حرکت می‌اندازد.

چغندر قند، غده‌ای از دل خاک که کام ایرانیان را شیرین می‌کند

غده‌های شیرین را به نام چغندر قند شناسنامه زدند و وقتی دلش را می‌شکافی شیرینی می‌ریزد، چون کام کارگران را شیرین می‌کنند، چرخ اقتصاد را می‌چرخانند و کشور را از واردات قند خودکفا می‌کنند، در روز‌هایی که فقط زمزمه تحریم‌های ناجوانمردانه از سوی دشمنان به گوش می‌رسد. برای پیگیری این موضوع و اطلاع از وضعیت کاشت و برداشت قدم در اراضی گذاشتیم و اطلاعاتی در این زمینه کسب کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

شرکت نیشکر هفت تپه شعار جهش تولید را فریاد می‌زند

امیرحسین اسدبیگی عضو هیئت مدیره شرکت نیشکر هفت تپه در استان خوزستان به خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده، در شرکت نیشکر هفت تپه، بزرگترین کشت چغندر قند در استان به میزان یک هزار هکتار صورت گرفت و عملیات برداشت آن در حال انجام است.

او با بیان اینکه این میزان کشت چغندرقند به همت کارگران شرکت هفت تپه در سال جهش تولید محقق شد، افزود: اگر بطور میانگین، ۷۰ تن از هر هکتار برداشت گردد، ۷۰ هزار تن چغندر قند با عیار بسیار بالا و مناسب برداشت می‌شود، ضمن اینکه ۵ هزار نفر روز را مشغول به کار کرده است.

چغندر قند، غده‌ای از دل خاک که کام ایرانیان را شیرین می‌کند

اسد بیگی اظهار داشت: بدلیل اینکه کارخانه تولید شکر از چغندرقند در استان خوزستان و هفت تپه وجود ندارد، با چندین کارخانه تولیدی قرارداد منعقد شده که محصول برداشت شده، خوراک کارخانه اسلام آباد، کارخانه استان فارس و کارخانه استان اصفهان را تامین می‌کند و محصولات به این کارخانه‌ها بارگیری و منتقل می‌شوند.

نیشکر هفت تپه، تامین کننده بخشی از نیاز کارخانه‌های تولید قند

عضو هیئت مدیره شرکت نیشکر هفت تپه در استان خوزستان با اشاره به اینکه این پروژه یک هزار هکتاری در استان و بلکه در همه کشور بی سابقه است، بیان کرد: با تامین نیاز چغندر قند کارخانه‌ها و طی فرآیند‌های مختلف و تبدیل آن به شکر، نیاز بازار کشور تامین می‌شود و مشکلی برای مصرف کنندگان به وجود نخواهد آمد.

این مقام مسئول درخصوص سطح زیر کشت چغندر قند در خوزستان گفت: در شمال استان حدود ۱۳ هزار هکتار از اراضی به کشت این محصول اختصاص یافته که مصرف آب این محصول در مقایسه با نیشکر کمتر است، به این معنا که تقریبا یک هفتم نیشکر، آب مصرف می‌کند. ضمن اینکه کشت چغندر و نیشکر به تناوب انجام می‌شود و شرایط خوبی برای نیشکر بوجود می‌آورد.

چغندر قند، غده‌ای از دل خاک که کام ایرانیان را شیرین می‌کند

او تصریح کرد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، در آینده‌ای نزدیک، پروژه‌های عظیمی از جمله؛ کارخانه تولید ام دی اف، کشت گوجه فرنگی و راه اندازی کارخانه تولید رب گوجه فرنگی، کارخانه شیرخشک، گلخانه و ... که درحال احداث هستند، بزودی افتتاح خواهند شد و در صورتیکه این پروژه‌ها راه اندازی شوند، بیکاری که مهم‌ترین معضل و دغدغه‌های کشور و شهرستان شوش و روستا‌ها و شهر‌های تابعه آن رفع می‌گردد.

چغندر قند بهترین الگوی تناوب زراعی با نیشکر

عبدالهی پور کارشناس پروژه کشت و برداشت چغندرقند در شرکت نیشکر هفت تپه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پروژه کشت چغندر قند به مساحت یک هزار هکتار برای اولین بار در کشور و سطح منطقه انجام شده و با توجه به اینکه شرکت نیشکر هفت تپه از قدمت و سابقه زیادی برخوردار است، یکی از بهترین الگو‌های تناوب زراعی با نیشکر محسوب می‌شود.

او در پاسخ به اینکه چرا کشت چغندر قند بهترین الگوی تناوب زراعی با نیشکر محسوب می‌شود، بیان داشت: بدلیل کم مصرف بودن این محصول به لحاظ نیاز به آب، رفع مشکل کم آبی شرکت نیشکر هفت تپه، تولید محصولات، اشتغال پایدار، حاصلخیزی خاک، و... برای تناوب زراعی مناسب است.

چغندر قند، غده‌ای از دل خاک که کام ایرانیان را شیرین می‌کند

عبدالهی پور اظهار کرد: اراضی شرکت نیشکر هفت تپه جزء بهترین اراضی منطقه از نظر پتانسیل خاک هستند، چراکه شرایط توسعه کشت چغندر قند را فراهم می‌کنند و بحمدالله امسال توانستیم برای اولین بار این پروژه را اجرایی نماییم و امید داریم در سال‌های آینده، کشت این محصول به عنوان یکی از کشت‌های استراتژیک این شرکت تبدیل شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه با ادامه این پروژه مشکل بیکاری اهالی بومی و کارگران منطقه رفع می‌گردد، اذعان داشت: براساس پیش بینی‌های انجام شده، ۷۰ هزار تن چغندر قند از سطح یک هزار هکتار از اراضی شرکت برداشت و راهی کارخانه‌های تولید شکر در سایر استان‌های همجوار شود.

چغندر قند، غده‌ای از دل خاک که کام ایرانیان را شیرین می‌کند

چغندر قند آب کمی مصرف می‌کند

کارشناس پروژه کشت و برداشت چغندرقند در شرکت نیشکر هفت تپه درخصوص عیار محصول برداشت شده، تصریح کرد: یکی از ملزومات و نیاز‌های ضروری کشت در سال‌های آتی، کشت چغندر قند است، به دلیل اینکه این محصول آب کمی مصرف می‌کند، بطوریکه حدود یک سوم نیشکر، به آب نیاز دارد.

او ادامه داد: برای مثال؛ اگر ۲۰ هزار مترمکعب آب برای یک هکتار کشت نیشکر مصرف شود، چغندر قند به یک سوم این میزان آب نیاز دارد که این ویژگی این غده شیرین به لحاظ صرفه جویی در منابع آبی برای شرکت نیشکر هفته تپه که با کمبود آب مواجه هستند، بسیار حائز اهمیت است.

عبدالهی در ادامه به اشتغال پایدار اشاره کرد و اظهار داشت: کشت چغندر قند توانایی اشتغالزایی برای اهالی بومی منطقه و شهرستان را دارد، ضمن اینکه بدلیل استفاده از کود سبز و ارکانیگ در کشت، از هر هکتار از اراضی می‌توان از هر هکتار حداقل ۱۰ تن از این کود به زمین بازگشت می‌شود و همین امر حاصلخیزی خاک و مرغوب شدن زمین برای کشت‌های بعدی را بدنبال دارد.

چغندر قند، غده‌ای از دل خاک که کام ایرانیان را شیرین می‌کند

او بیان کرد: تا قبل از سال زراعی ۹۸-۹۹ حدود نیم درصد اراضی شرکت نیشکر هفت تپه زیر کشت چغندر قند بود، ولی در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد اراضی این شرکت را به کشت این محصول اختصاص دادیم و پیش بینی می‌شود بیش از ۶۵ هزار تن چغندر قند برداشت به راهی ۴ کارخانه در استان‌های همجوار گردد.

به میان کارگران رفتیم تا حال و روز کار و معیشت آن‌ها را جویا شویم.

چغندرقند، روزگار ما را شیرین کرد

علی مرادی یکی از کارگران بومی و اهالی ساکن در روستا‌های همجوار شرکت نیشکر هفت تپه گفت: قبل از اینکه کشت چغندر قند در اراضی این شرکت کشت شود، بیکار بودیم و یا با کار کاذب و موقتی درآمدی ناچیز کسب می‌کردیم و گذران زندگی برای ما بسیار سخت بود، اما با اجرای این طرح دست به کار شدیم و مشکلات زندگی و تامین مایجتاج برای آن آسان‌تر شد.

او افزود: روزانه حدود ۱۰ الی ۱۲ ساعت در اراضی کار می‌کنیم و محصول چغندرقند را برداشت کرده و برای ارسال به کارخانه‌های تولید قند سایر استان‌ها آماده می‌کنیم که امیدواریم این عملیات در سال‌های آینده هم ادامه پیدا کند و مشکل بیکاری ما رفع شود، چراکه در این شرایط اقتصادی کسب درآمد و پیدا کردن شغل مناسب بسیار سخت است، از مسئولان هم خواهشمندیم کارخانه تولید قند در شهرستان راه اندازی کنند تا کسانی که با بیکاری دست به گریبان هستند، شغل مناسبی بدست بیاورند.

حالا که جوانان ایرانی در هر شرایطی آستین بالا زدند و برای خودکفایی کشور و بی نیازی به واردات محصولات و کالا‌های اساسی از هر دری سخن می‌گویند، شایسته است که مسئولان صدای آن‌ها را بشوند و با حمایت از آنها، در شکستن کمر تحریم‌ها هم صدا شوند، چرا که با همت و یاری مسئولان و جوانان ایران زمین، پرچم استقلال و خودکفایی برافراشته می‌ماند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار