تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۲۰۲۱۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جلوگیری از خروج غیرقانونی ۳۹ راس گوسفند در نزدیکی تالاب هورالعظیم
 فرمانده مرزبانی و دریابانی خوزستان گفت: ماموران هنگ مرزی دشت آزادگان و هویزه روز دوشنبه موفق شدند از خروج غیرقانونی ۳۹ راس گوسفند در نزدیکی تالاب هوالعظیم جلوگیری کنند.

سردار لطفعلی پاکباز افزود:عاملان قاچاق قصد داشتند در یک فرصت مناسب این محموله دام سبک را از با چند فروند قایق سبک از تالاب هورالعظیم عبور داده و به کشور عراق قاچاق کنند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی ماموران مرزبانی در این هدف ناکام ماندند.
وی گفت:در این ارتباط یک متهم به قاچاق دام بازداشت و محموله دام نیز که قرار بود به عراق قاچاق شود به یکی از پایگاه های مرزبانی منطقه انتقال یافت.
اوایل ماه جاری نیز قاچاقچیان درعبور غیرقانونی ۴۰راس دام سبک از منطقه مرزی هورالعظیم ناکام ماندند و در دام ماموران مرزبانی گرفتار شدند.
تالاب مرزی هورالعظیم در غرب خوزستان حدود ۴۵۰هزار هکتار مساحت دارد که در ۱۵۰هزار هکتار آن در محدوده خاک ایران و بقیه متعلق به کشور عراق است.
این تالاب که سال ها در تب بی آبی می سوخت در ۲ سال اخیر به برکت بارش های بسیار مطلوب به قدری پرآب شده که قاچاقچیان می توانند با قایق کالاهای ۲ سوی  مرز را به صورت غیرقانونی جابه جا کنند.
گفته می‌‎شود تعطیلی سه ماهه مرز تجاری چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و در محدوده شهرستان مرزی دشت آزادگان به علت شیوع ویروس کرونا، سبب شده قاچاق کالا از این منطقه به عراق رونق بگیرد.
استان خوزستان حدود ۵۰۰کیلومتر مرز زمینی و آّبی با کشور عراق دارد و با ۲ استان میسان و بصره مناسبات اقتصادی ، آموزشی و فرهنگی دارد.
مسئولان محلی و استانی خوزستان در تلاش هستند با پیگیری ها و رایزنی ها با مقام‌های دولتی و محلی استان میسان عراق مرز تجاری چذابه را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی کنند ولی مسوولان عراقی هنوز برای باز کردن مرز تجاری چذابه که سبب رونق اقتصادی برخی شهرهای شرقی عراق از جمله شهر العماره مرکز استان میسان شده تردید دارند.
مرز چذابه یکی از گذرگاههای رسمی عزیمت زائران عتبات عالیات و کاروان های اربعین حسینی نیز هست هرچند امسال به علت شیوع کرونا برای بازگشایی این مرز برای تشرف زائران اربعین حسینی به شهرهای مقدس کربلا و نجف اما و اگرهای زیادی وجود دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار