تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۰۲۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
1417 هكتار بافت فرسوده مصوب در اهواز
مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اهواز گفت: 30 تا 35 درصد از محدوده شهر اهواز در محدوده‌هاي قانوني و تحت عنوان بافت‌هاي فرسوده و سكونت‌گاه‌هاي غيرمجاز شناخته شده و طرح توانمندسازي سكونت‌گاه‌ها نيز تهيه شده است.
 
به گزارش ايسنا، مهراب فلسفي‌زاده  اظهار كرد: بافت، محدوده‌اي از شهر است كه با اتصال چند بلوك ايجاد مي‌شود؛ فرسودگي نيز به محدوده‌هايي اطلاق مي‌شود كه داراي سه ويژگي‌ ريزدانگي، نفوذ ناپذيري و ناپايداري باشند. ريزدانگي به قطعات زير 200 متر و كمتر از آن اطلاق مي‌شود.

1417 هكتار بافت فرسوده مصوب در اهواز / khouznews.ir
 
وي افزود: نفوذناپذيري به محدوده‌هايي اطلاق مي‌شود كه داراي معابر كم‌عرض باشد و ساختمان‌هاي ناپايدار، به ابنيه‌هاي با قدمت بيش از 30 سال و فاقد استحكام اطلاق مي‌شود. در شهر اهواز براساس كميسيون ماده پنج، هزار و 417 هكتار بافت فرسوده مصوب شده است. اين بافت‌ها در هسته مركزي شهر، مناطق حصيرآباد، منبع آب، نهضت آباد، عامري، سياحي و كوي علوي قرار دارد و در حال حاضر طرح‌هايي تحت عنوان طرح تفصيلي براي اين بافت‌هاي فرسوده تهيه شده است.
 
فلسفي‌زاده تصريح كرد: طرح‌هاي جامع نمي‌توانند پاسخگوي نيازهاي بافت‌هاي فرسوده باشند، لذا ضرورت داشت كه خدمات ويژه بافت فرسوده در دستور كار قرار گيرد؛ خدمات فرهنگي و اجتماعي در حوزه بافت‌هاي فرسوده متفاوت از خدمات در ديگر بافت‌هاي شهري است، در نتيجه شرح خدمات ويژه بافت فرسوده در دستور كار قرار گرفته است. مطالعات محدوده شرقي شهر در مناطق خزعليه، عامري و يوسفي در حال تهيه است و طرح تفصيلي غرب اهواز نيز در مناطق نهضت آباد، كوي علوي و سياحي به زودي اجراي مي‌شود. مطالعات طرح تفصيلي ويژه هسته مركزي شهر هم به وسعت 300 هكتار در سال 89 تصويب شد، ولي تاكنون به شهرداري ابلاغ نشده است.
 
مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اهواز خاطرنشان كرد: شيوه مداخله در بافت‌هاي فرسوده شامل بهسازي، نوسازي و بازسازي است. در بهسازي بافت‌هاي فرسوده، ترميم و مرمت ابنيه داخل بافت صورت مي‌گيرد. در نوسازي هم تخريب و ساخت مجدد بخشي از واحدهاي درون بافت و در بازسازي مناطقي كه به طور كامل مخروبه هستند، تخريب و دوباره ساخته مي‌شوند. طبق قانون شهرداري‌ها و وزارت راه و شهرسازي در طول برنامه، هر ساله بايد حداقل 10 درصد از بافت‌هاي فرسوده احيا شوند. در تبصره اين قانون اعتبارات مورد نياز در قالب بودجه‌هاي سنواتي بايد پيش‌بيني و پرداخت شود.
 
وي اظهار كرد: در قانون حمايت از احياء، بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده و سياست‌هاي كلي، بحث پيشگيري و كاهش خطرات ناشي از سرانه طبيعي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده حداكثر تا 10 سال پيش‌بيني شده است. در اين مقوله چند وجهي مشاركت شهروندان، حضور بخش خصوصي و  همه دستگاه‌هاي اجرايي در محدوده‌هاي شهري لازم است، در غير اين صورت با اين ميزان از وسعت بافت‌هاي فرسوده قطعا اين تكاليف قابل انجام نخواهد بود.
 
فلسفي‌زاده درباره سكونت‌گاه‌هاي غيرمجاز در شهر اهواز گفت: براي حل اين معضل راهكارهايي پيشنهاد شده است و به دليل بالا بودن حجم كار، نياز به توجه جدي مسئولان وجود دارد. حدود 6 درصد از محدوده قانوني شهر اهواز را سكونت‌گاه‌هاي غيرمجاز تشكيل مي‌دهد.
 
مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اهواز افزود: در محدوده بافت‌هاي فرسوده 50 درصد در زمينه عوارض ساخت و تراكم تخفيف داده مي شود و 50 درصد باقي مانده نيز به صورت قسطي پرداخت مي‌شود. به ازاي هر واحد مسكوني صنعتي‌ساز 25 ميليون تومان، نيمه صنعتي 22 ميليون تومان و غيرصنعتي 20 ميليون تومان تسهيلات پرداخت مي‌شود. همچنين تسهيلات جديدي با بهره‌ هفت درصد تحت عنوان مسكن خودمالي از محل اعتبارات مسكن مهر ابلاغ شده است كه اين تسهيلات بدون محدوديت تعداد املاك، به افراد داده مي‌شود. اين تسهيلات نيازي به سپرده‌گذاري ندارند و تنها شرط لازم براي استفاده از اين تسهيلات داشتن فرم "ج" است.
 
وي تصريح كرد: در طرح‌هاي بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده بناهاي با ارزش و واجد ارزش تاريخي شناسايي شده‌اند. تك بناهايي در شهر اهواز وجود دارد كه به عنوان بناهاي با ارزش شناسايي و هر يك با كاربري‌هاي مشخص احياء خواهند شد. در اين بناها احياء و مرمت، متناسب با ضوابط ميراث فرهنگي انجام مي‌شود.
 
فلسفي‌زاده خاطرنشان كرد: طبق ماده 110 قانون شهرداري‌ها بناهاي متروكه و مخروبه با اطلاع‌رساني و نصب پلاكارد اعلام عمومي مي‌شوند. در صورت مراجعه مالكان، املاك حداقل محدود و محصور و يا با اخذ پروانه ساخت، نوسازي مي‌شود. اعلام عمومي ظرف يك ماه انجام مي‌شود.
 
وي تاكيد كرد: نخلستان‌هاي شهر اهواز هم پس از شناسايي، بهره‌برداري و به كاربري‌هاي عمومي تبديل مي‌شوند. تاكنون 12 هكتار نخلستان شناسايي شده‌ است.
 
مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري اهواز تصريح كرد: در طرح تعريض خيابان نهج‌البلاغه اعتباراتي از سوي شركت عمران و مسكن‌سازان تخصيص يافته و 9 پلاك از پلاك‌هاي واقع در مسير تعريض، تملك شده است. مابقي املاك در قالب تفاهم‌نامه‌اي سه جانبه بين شهرداري، استانداري و شركت عمران و مسكن‌سازان منعقد شده و تاكنون نيز حدود 70 درصد از كار تعريض اين خيابان انجام شده است.
:
:
:
آخرین اخبار