تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۲۰۲۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اضافه‌شدن‌مشکلی‌به‌مشکلات‌برنجکاران‌خوزستان
رييس انجمن برنجكاران خوزستان گفت: امسال برنجكاران علاوه بر مشكل تامين آب،‌ با مشكل كمبود كود مواجه شده‌اند، به‌طوري‌كه سهميه كود يارانه‌اي براي هر هكتار برنج يك كيسه تعيين شده و اين امر غيركارشناسي است.
 
به گزارش خوزنیوز، محمد سواري در گفت‌وگو با ايسنا، عنوان‌كرد: دولت امسال سهميه كود پايه را به كشاورزان ندارد، در صورتي كه برنجكار بايد قبل از كشت، يعني در زمان شخم، كود پايه را به زمين بدهد؛ همچنين سهميه ديگر كودها براي هكتار فقط يك كيسه و بسيار كم است. در حالي كه كود مورد نياز براي كشت هر هكتار برنج 150 كيلو كود پتاس و 100 كيلو كود فسفات است و به دليل كمبود يا نبود اين نوع كودها در بازار، كشاورز نمي‌تواند آن را از بازار آزاد تهيه كنند.
 
وي ادامه‌داد: سازمان جهاد كشاورزي به ازاي هر هكتار يك كيسه كود اوره به كشاورزان سهميه مي‌دهد كه اين ميزان خيلي كم است و بايد حداقل 4 كيسه بدهند تا كشاورز مابقي نياز كود خود را از بازار آزاد تهيه كنند.
 
رييس اتحاديه برنجكاران خوزستان با بيان اين‌كه در حال حاضر هر كيسه كود شيميايي آزاد 40 هزار تومان و كود يارانه‌اي 7 هزار تومان است، خاطرنشان‌كرد: خريد كود از بازار آزاد، توليد را براي كشاورزان بدون توجيه و بي‌صرفه مي‌كند؛ به همين علت در حال پيگيري هستيم تا سازمان جهاد كشاورزي سهميه كود را افزايش دهد.
 
سواري با اشاره به مشكلات تامين آب، تصريح‌كرد: در حوزه كارون به ازاي هر هكتار آب بايد مبلغ 33 هزار تومان پرداخت شود و تمام سازمان‌هاي حمايتي كشاورزان بدون قرارداد حق‌آب به كشاورزان خدمات نمي‌دهند.
 
وي با بيان اين‌كه بيش از 3 هزار كشاورزي در خوزستان مشغول به كار هستند، اظهارداشت: وجود اين مشكلات مانعي بر سر راه كشت اين كشاورزان مي‌شود، به‌طوري‌كه ديگر تمايلي به حرفه كشاورزي ندارد و موجب مي‌شود بخش اعظمي از نيروي انساني توليدي به جمعيت بيكاران اضافه شود.
:
:
:
آخرین اخبار