تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۲۰۳۳۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش افسردگی در سالمندان با ورزش
 یک فیزیولوژیست ورزشی، کاهش استرس و افسردگی را، بیشترین اثر تمرینات ورزشی بر زندگی سالمندان دانست.

دکتر حامد رضایی‌نسب  در خصوص افزایش کیفیت زندگی در سالمندان با فعالیت ورزشی و تغذیه مناسب، اظهار کرد: طبق بیشترین تحقیقات انجام شده در ایران، وضعیت کیفیت زندگی سالمندان کم یا متوسط گزارش داده شده است. این موضوع جنبه‌های مختلفی دارد و به طور مثال کیفیت زندگی سالمندانی که در شهر زندگی می‌کنند از سالمندانی که در روستا هستند، پایین‌تر است. در این میان نیز عوامل مختلفی باعث افزایش کیفیت زندگی سالمندان می‌شود که از جمله آن می‌توان به مداخله‌های تغذیه‌ای و آموزشی، زندگی مناسب در منزل، ارتباط با طبیعت و فعالیت بدنی، ورزش‌های دست جمعی و ریتمیک، ورزش کم شدت، حمایت‌های اجتماعی و عدالت جنسیتی اشاره کرد.

وی در خصوص اثر ورزش و تغذیه سالم بر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان، گفت: کیفیت زندگی یک شاخص است که در کشورهای دنیا برای افزایش شادابی و نشاط و اصل امید به زندگی در سالمندان معرفی می‌شود. اثر ورزش نیز به عنوان یک اثر مهم در افزایش ارتقای زندگی یک سالمند است. به صورتی که فعالیت بدنی مثل ورزش و حتی شغل‌هایی که ماهیت فعالیت بدنی دارند، می‌توانند منجر به افزایش کیفیت زندگی سالمندان شوند.

این فیزیولوژیست ورزشی با بیان این‌که در بین تحقیقات انجام شده، تمرینانی که به صورت منظم و با شدت کم انجام می‌شوند، می‌توانند کیفیت زندگی سالمندان را بالا ببرند، افزود: وزش‌هایی که ماهیت ریلکسیشن و تمرین ذهنی دارند و منجر به آرامش ذهنی فرد می‌شوند و همچنین تمرینات منظم در آب، یوگا، پیلاتس و ورزش‌های کم‌خطر مثل پیاده‌روی و کوهنوردی در محیط‌های کم خطر باعث ارتقای کیفت زندگی یک سالمند خواهد شد.

وی کاهش استرس و افسردگی را بیشترین اثر تمرینات ورزشی بر زندگی سالمندان دانست و گفت: آن‌چه به عنوان مشکل در ورزش، سالمندان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، خطر افتادن یا سقوط در ورزشکاران است که از آن به عنوان "ترس از زمین خوردن" یاد می‌کنیم که انجام مداخلات تمرینی برای بهبود وضعیت راه رفتن و همچنین از بین بردن این ترس روانی باعث بهبود عملکرد جسمانی بین سالمندان خواهد شد. ضمن این‌که باید این مهم مدنظر باشد که ترس از زمین خوردن باعث می‌شود که یک سالمند وارد محیط‌های اجتماعی نشود و آن فرد طبیعتا ورزش هم نمی‌کند و همین بی‌تحرکی نیز اثرات منفی روی سالمند می‌گذارد.

رضایی‌نسب با اشاره به تاثیر ورزش‌های دست جمعی همراه با موسیقی بر ارتقای زندگی یک سالمند، عنوان کرد: این نوع ورزش، اثر بسیار خوبی در کیفیت زندگی سالمند و افزایش روحیه فرد دارد. همچنین باید توجه داشت که ورزش باید مناسب سن یک سالمند باشد.

وی با بیان این‌که در کنار ورزش و فعالیت‌های جسمانی مفید، نقش تغذیه سالم نیز در افزایش کیفیت زندگی سالمندان پررنگ است، گفت: استفاده از مواد غذایی سالم و ارگانیک می‌تواند باعث سلامتی یک سالمند شده و از ابتلای فرد به بیماری‌های قلب عروقی و خاص این افراد جلوگیری کند. سالمندان برای تسهیل خوب در دستگاه گوارش و جلوگیری از پوکی استخوان باید از موادی که حاوی کلسیم بوده و همچنین لبنیات، غلات، میوه‌جات و سبزیحات، بیشتر در برنامه غذایی خود استفاده کنند و از چربی‌های اشباع و حیوانی که باعث افزایش فشار خون و سکته می‌شود و مواد غذایی دیر هضم و فیبری نیز استفاده نکنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بیماری‌های قلبی عروقی نشات گرفته از چاقی افراد هستند و منشا چاقی در افراد نیز عدم تحرک و استفاده از مواد غذایی نادرست است که پیشنهاد می‌شود، افرادی که در سنین بالا هستند، برای عملکرد قلبی عروقی و این که توده عضلانی‌شان کم نشود، به ورزش‌هایی که باعث بهبود سیستم قلبی عروقی و کاهش بافت چربی و منجر به بهبود تعادل و افزایش انعطاف‌پذیری‌شان می‌شود، روی آورند.

وی با بیان این‌که نکته مثبت اثر ورزش بر بُعد شناختی، انگیزه و سطح امید به زندگی در سالمندان است، افزود: ورزش و فعالیت ورزشی باعث افزایش مکانیسم‌های فیزیولوژیکی در بدن فرد و فعال کردن یکسری هورمن‌های نشاط‌آور می‌شود و همین نیز باعث افزایش شاخص امید به زندگی در افراد سالمند خواهد شد.

رضایی‌نسب در پایان گفت: باتوجه به تحقیقات صورت گرفته، برای بهبود زندگی سالمندان باید توسط نهادهای دولتی، سیاست‌گذاری‌هایی وضع شود که بتوان در سطوح مختلف برای کیفیت زندگی سالمندان گام‌هایی موثر برداشته شود و این سیاست‌ها می‌تواند در مسیر افزایش مراکز تفریحی و ورزشی مخصوص سالمندان، افزایش کمک‌های اقتصادی و ... باشد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار