تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۲۰۹۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کودکان قربانیان آینده این خاکِ شوم
مجتبی گهستونی
بیش از یک سال است که تکرار سرفه هایم بیشتر می شود. گرما و سرما هم ندارد. نه خواننده ام که مشکل حنجره پیدا کرده باشم و نه رنگ فروش و رنگزن که مواد شیمیایی منتشر شده از رنگ مرا به سرفه انداخته باشد.

روزنامه نگاری چون من که سالهاست با طبیعت عجین بوده امروزه به دلیل سکونت در شهر اهواز به عنوان یکی از کانون های شکل گیری گرد وخاک ریه هایش تحریک پذیر شده اند و به سرفه می افتد.

به دلیل اینکه تغییر چندانی را درشرایط آب و هوایی استان خود احساس نمی کنم می پندارم که عزم و ارداه جدی ملی برای مهار این ریز گردها شکل نمی گیرد و اکنون نگران همه اطرافیان و به خصوص کودکان 23 استانی هستم که در نتیجه این تاثیر پذیری قربانیان آینده این خاکِ شوم هستند.

مدت هاست که تشدید بیماری های ناشی از تنگی نفس همچون آسم و آلرژی، بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی، پوستی، عفونت‌های چشمی امان افرادی که بیشترین تماس را با گرد و غبار دارند را بریده است. پدیده گرد وغبار که چند سالی است مهمان ناخوانده و ثابت خانواده های استانهای در معرض این بحران شده که اگر برای مهار آن فکری نکنند به شکل های مختلف زیست محیطی و  بهداشت و سلامت شهروندان دچار خسارتهای جبران ناپذیری می شویم.

در خصوص این مهمان کشنده نه خیلی دراز مدت در سالیان اخیر اظهار نظرهای مختلفی منتشر شده که اعلام آنها گاه خسته کننده می شود اما بیان این آمار که براساس بررسی های انجام شده سالانه به علت بروز این پدیده حدود ۱۹ هزار بیمار به جمع بیماران کشور اضافه می شود که سهم استان خوزستان از این میزان حدود پنج هزار نفر است و اینکه میزان شیوع آسم در کشور از 10 درصد به 13 درصد افزایش پیدا می کند و ۱۷ درصد بیماری‌های ریوی و آسم در کشور و مناطق درگیر افزایش یافته گویای مسائل بسیاری است که در خود نهفته دارد.

در دیدار با یکی از پزشکان متخصص بیماری های گوش حلق و بینی وی اظهار داشت که تا سالهای نه چندان دور تعداد بیماران او در طول یک روز از انگشتان دو دست هم تجاوز نمی کرد اما امروزه به دلیل تشدید بیماری های ناشی از گوش حلق و بینی که بخشی از آن به دلیل همین گرد و خاک ها بیمار شده اند تعدادشان به مراتب بیش از انگشتان چهار دست و پا است. 

وقتی به خسارات ناشی از گردوخاک در کشور فکر می کنم تنگی نفس آه از نهادم بیرون می آورد چرا که بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بخشی از مسئولین 4/4 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد گردیده که در برابر هر روز تعطیلی به دلیل گردو خاک ۲۶۰ میلیون دلار خسارت به اقتصاد کشور وارد شده است.

در کنار همه سختی هایی که وجود دارد شرایط به قدری برای ما ساکنان استانهای در معرض بحران گردوخاک غیر قابل تحمل شده که اگر قبلا استاندارد ذرات ۱۵۰ میکروگرم در متر مکعب بود و غلظت بالاتر از استاندارد ۶ برابر بود اعلام می شد اما امروزه غلظت ۳۰ برابر و گاه 50 برابر گزارش می شود و این یعنی آژیر قرمز که باید به صدا در بیاید.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
0
0
تقصير ما خوزستاني هاست در گرماي بالاي 50 درجه وگردو خاك 50 برابر حد مجاز سركار ميرويم وصدايمان در نميآيد يا اگر كسي حرفي بزند محكوم است در همان حال در تهران كافيست فقط 5 درجه دماي هوا يا ريزگرد ها به سراغشان برود انواع واقسام امراض وغيره را علم ميكنند وبه سرعت تعطيلي اعلام ميشود حتي در ادارات ساعات كار آنان با خوزستان زمين تا آسمان فرق ميكند نميدانم شايد واقعا خون آنان رنگين تر است يا حمايت بيش از حد مسئولين عل الخصوص استاندار محترم است كه حتي در ماه رمضان ساعات پايان اداري 1:45 دقيقه بود كه به لطف ايشان ساعت 2 اعلام شدبحث ربع ساعت نيست مسئله اين است كه اداره ما در تهران در ماههاي عادي ساعت2 تعطيل ميشود وپنج شنبه نيز در كل تعطيل است
:
:
:
آخرین اخبار