تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۳۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تامین 35 درصد ذرت کشور در خوزستان
معاون زراعت جهاد کشاورزی خوزستان از تامین 35 درصد ذرت کشور در خوزستان خبر داد و گفت: میزان تولید ذرت در خوزستان افزایش یافته است.

محمد قاسمی‌نژاد اظهار داشت: در سال‌جاری بیش از 110 هزار هکتار از اراضی مستعد خوزستان زیر کشت محصول ذرت رفته است و میزان سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته اندکی افزایش یافته است.

وی با اشاره به میزان پیش‌بینی شده برای برداشت محصول ذرت در خوزستان افزود: پیش‌بینی می‌شود که در سال‌جاری در خوزستان 750 هزار تن ذرت دانه‌ای برداشت شود.

وی با اشاره به میزان برداشت ذرت در سال زراعی گذشته تاکید کرد: در سال زراعی گذشته 715 هزار تن محصول دزت دانه‌ای برداشت شده است.

قاسمی‌نژاد با تاکید بر اینکه خوزستان بخش بسیار زیادی از ذرت کشور را تامین می‌کند، بیان کرد: بخش بسیار زیادی از ذرت کشور که رقمی بالغ بر 34 درصد در سال گذشته بوده است در خوزستان تامین شده و پیش بینی می‌شود که این میزان به 35 درصد رشد داشته باشد.

وی تاکید کرد: همه ساله بیش از 150 هزار تن محصولات سالم در خوزستان تولید می‌شود که بیش از نیمی از صادرات این محصولات را به خارج از کشور تامین می‌کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های این محصولات کشاورزی افزود: این محصولات کشاورزی به دلیل عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی به عنوان سالم نام گرفته‌اند.

قاسمی‌نژاد تاکید کرد: استفاده از سموم شیمیایی و کود بر اساس نیاز خاک که اصطلاحا کالیبراسیون خاک نام‌دارد تجویز می‌شود و باید حتما خاک مزرعه آزمایش شود تا نتیجه آزمایش میزان استفاده از کود و سموم شیمیایی را مشخص کند.

وی خاطرنشان کرد: در این آزمایش عموما نیاز‌های خاک به کود بررسی می‌شود و مواد تغذیه‌ای گیاه را شناسایی کرده و میزان و نوع مواد مورد نیاز گیاه که در خاک وجود ندارد مشخص می‌شود که این کمبودها با کود شیمیایی و یا برای کاهش آفات از سموم استفاده می‌شود.

قاسمی نژاد افزود: در تولید این محصولات عموما کود و سموم شیمیایی استفاده می‌شود ولی بسیار بر اساس ضرورت و تلاش می‌شود تا استفاده از این مواد بسیار کمتر از میزان مورد نیاز تجویز شود.

وی تاکید کرد: در این روش عموما از روش‌های بیولوژیک و یا تلفیقی از روش‌های بیولوژیک و شیمیایی استفاده می‌شود و تلاش داریم تا عموما از روش‌های بیولوژیک استفاده شود.

وی افزود: در مقایسه میزان سموم استفاده شده در روش‌های شیمیایی و تلفیق میزان سموم و کودهای شیمیایی به نحوی است که اصلا قابل مقایسه نیست و یا اصلا در نظر گرفته نمی‌شود.

معاون زراعت جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: بخش اعظم تولید این محصولات خرما، مرکبات و صیفی‌جات است که خرما بخش اعظم این محصولات را تشکیل می‌دهد و بخش اعظم صادرات در این بخش به این محصول اختصاص دارد.

وی درباره بازار هدف در این باره گفت: بخش اعظم بازارهای هدف برای این محصولات کشورهای اروپایی و آسیایی به ویژه کشورهای شورای سابق و روسیه است که بخش اعظم وارداتشان از این محصولات را از ایران وارد می‌کنند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار