تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۲۳۰۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیلهای مکانیکی به جان یک اثر ملی افتادند/ کوشک حمیدیه در حال تخریب / تصاویر
طی روزهای گذشته برای چندمین بار بیل های میکانیکی شرکت بهره برداری کرخه و شاور به این بنای ثبت شده تعرض کرده اند و طی تماس های مکرر با اداره کل میراث فرهنگی از آنها درخواست کردیم که اقدام های قانونی خود را انجام دهند

خوزنیوز: كوشك قاجاری شهر حمیدیه از توابع شهرستان اهواز در نتیجه بی توجهی و فراموشی روز به روز تخریب می شود.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اشاره به این که كوشك قاجاری حمیدیه در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است گفت:طی روزهای گذشته برای چندمین بار بیل های میکانیکی شرکت بهره برداری کرخه و شاور به این بنای ثبت شده تعرض کرده اند و طی تماس های مکرر با اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از آنها درخواست کردیم که اقدام های قانونی خود را انجام دهند.

مجتبی گهستونی افزود: این بنا در مسیر صدها هزار نفر گردشگری قرار دارد كه هر ساله در قالب كاروان راهیان نور به سمت مناطق عملیاتی واقع در جنوب غربی استان خوزستان می روند و با هر بار مشاهده آن از سوی مسافران این پرسش مطرح می شود كه چرا چنین بنایی در كنار رودخانه كرخه باید مخروبه باشد؟

مجتبی گهستونی افزود: به رغم همه توافقات 12 ماده ای در خصوص چگونگی سرنوشت كوشك تاریخی حمیدیه، فی مابین شركت بهره برداری كرخه و شاوور وابسته به سازمان آب و برق و اداره كل میراث فرهنگی خوزستان در اوایل دهه 80 شمسی، تنها یك ماده از آن توافقنامه به اجرا درآمده است.

به گفته وی،در تنها ماده ای كه از این توافقنامه به اجرا درآمد مقرر شد تابلویی بر سر در ورودی كوشك با این مضمون نصب شود كه این ملك متعلق به سازمان آب و برق خوزستان است و در تصرف شركت بهره برداری كرخه و شاوور قرار داشته و با نظارت مستقیم میراث فرهنگی خوزستان مرمت و بازسازی و به عنوان یك ساختمان اداری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این در حالی است كه از زمان واگذاری این بنا به شركت بهره برداری كرخه و شاوور وابسته به سازمان آب و برق خوزستان، روز به روز بر شدت تخریب آن بنا افزوده می شود.



وی گفت:در سال 1384 مدیر كل وقت میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به مشكلات متعدد كوشك به دلیل دخل و تصرف در عرصه و حریم اثر، تخریب سقف به طور كامل كه منجر به ریزش سقف زیر زمین شد، تفكیك حریم، تخریب دیوارها و ستون های بنا و همچنین استفاده از مصالح ناهمگون در بنا، طی نامه ای رسمی پیشنهاد می دهد كه به منظور گسترش فعالیت های باستان شناسی در غرب خوزستان كه نیازمند مكانی با شرایط اثر ملی كوشك حمیدیه است، این بنا به سازمان میراث فرهنگی كشور منتقل شود.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: در سال 1378 نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احداث كتابخانه عمومی در اثر ملی یاد شده را پیشنهاد کرد كه ظاهرا با توافق سازمان آب و برق خوزستان به انعقاد توافقنامه ای میان شورای شهر حمیدیه، میراث فرهنگی و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان منجر شد و موضوع از طریق فرمانداری اهواز مورد پیگیری قرار گرفت ولی سرانجام همه این قول و قرارها بی نتیجه ماند!

وی خاطر نشان کرد: در نهایت طبق اظهارات مسئولان وقت اداره كل میراث فرهنگی خوزستان و همچنین اظهار نظر صریح انجمن میراث فرهنگی این شهر، شركت بهره برداری كرخه و شاوور در سال 1380 بدون رعایت اصول علمی مرمت بناهای تاریخی اقدام به آواربرداری و تخریب سقف اثر ملی كوشك حمیدیه کرد كه منجر به باز شدن پرونده ای قضایی در این زمینه شد.

گهستونی با بیان که برای اجرای این توافقنامه و مرمت کوشک نیاز به تامین بودجه است گفت: تنها با اختصاص بودجه فوری برای مرمت و تعیین حریم این بنای به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی كشور می توان کوشک حمیدیه را از این وضعیت نگران كننده نجات داد.

وی افزود: كوشك حمیدیه از سال 1332 تحت تصرف و مالكیت سازمان عمران كرخه قرار دارد كه بعدها به سازمان آب و برق خوزستان تغییر نام داد و سپس در دوران جنگ تحمیلی به جهت موقعیت استراتژیكی منطقه در اختیار تیپ 64 الحدید سپاه پاسداران قرار گرفت و سرانجام پس از 17 سال دوباره با پیگیری های مدیرعامل سازمان آب و برق به شركت بهره برداری كرخه و شاوور وابسته به سازمان آب و برق تحویل داده شد.

وی یادآور شد: شورای شهر حمیدیه نیز با توجه به استعلام های لازم متوجه شده بود كه خرید و فروش های انجام شده در كوشك خلاف قانون محسوب می شود و در همین راستا مخالفت خود را با جابه جایی سندها اعلام کرد.



گهستونی گفت: پس از این واگذاری، پیگیری های آقای غانم سواری از اعضای وقت شورای شهر حمیدیه و رئیس انجمن میراث فرهنگی این شهر برای تعیین حریم و در نهایت كاربری فرهنگی آن آغاز شد كه در نهایت منجر به مكاتبات گسترده ای در سطح استان و كشور و همچنین بازشدن پرونده های متعدد در این باره شد.

به گفته وی، براساس توافقنامه به عمل آمده در یك دهه پیش كه از سوی رئیس وقت مجمع عمومی و مدیریت سازمان آب و برق خوزستان، مدیر كل وقت میراث فرهنگی خوزستان، رئیس وقت هیت مدیره و مدیر عامل شركت كرخه و شاوور، مسئول وقت امور پژوهشی میراث فرهنگی خوزستان، معاونت وقت فنی و بهره برداری شركت كرخه و شاوور به امضاء رسید مقرر شد مالكیت ساختمان كوشك حمیدیه متعلق به سازمان آب و برق خوزستان و در تصرف شركت بهره برداری كرخه و شاوور باقی بماند اما این شركت حق هیچ گونه دخل و تصرف و تغییر ماهیت در كلیت اجزا بنا و محوطه تاریخی را بدون هماهنگی میراث فرهنگی نداشته باشد.

وی با اشاره به این که بنای كوشك حمیدیه بر روی تپه ای باستانی ساخته شده است گفت: هر بنا و تپه عرصه و حریمی دارد كه به تبع آن كل محوطه باغ جزء عرصه و حریم آن بوده و محوطه سازی در این حریم باید با هماهنگی میراث فرهنگی انجام شود اما به دلیل خرید و فروش های به عمل آمده بخشی از محوطه تخریب شده و به عنوان منزل مسكونی و مجتمع تجاری مورد استفاده قرار گرفت.

سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان ادامه داد: اگر چه اداره كل میراث فرهنگی با توجه به مالكیت سازمان آب و برق و نیاز شركت بهره برداری كرخه و شاوور مجوز داد تا با حفظ هویت این بنای تاریخی از فضای این كوشك قاجاری به عنوان اداره بهره برداری كرخه استفاده شود ولی این تصمیم هیچگاه عملی نشد.

وی افزود: شركت كرخه و شاوور موظف بود خیلی زود نقشه ساختمان و باغ متعلق به آن را برای تهیه طرح مرمتی در اختیار اداره كل میراث فرهنگی خوزستان قرار دهد و اداره كل میراث فرهنگی هم متعهد شد كه با استفاده از امكانات خود و با هزینه هایی كه شركت متقبل می شود ساختمان مذكور را جهت استفاده اداری این شركت آماده کند.

وی یادآور شد: همچنین مقرر شد اداره كل میراث فرهنگی تمامی تلاش خود را جهت جذب اعتبارات مربوط به تبصره 23 برای مرمت کوشک حمیدیه به كار گیرد كه در این مورد اقدام موثری تاكنون صورت نگرفته است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان، با بیان این که وزیر وقت نیرو نیز در تاریخ هجدهم شهریور 1380 طی نامه ای به هیت رئیسه مجلس شورای اسلامی، آمادگی این وزارتخانه را در جهت توافقات فی مابین برای مرمت بنا را منوط به تامین قسمتی از اعتبار مورد نظر برای مرمت بنا مورد تاكید قرار داد، گفت: متاسفانه با گذشت یك دهه از صدور چنین نامه ای هنوز نه تنها هیچ اتفاق خوشایندی در حمیدیه انجام نشده است بلكه روز به روز تخریب در بنای ارزشمند كوشك حمیدیه بیشتر می شود.



وی ادامه داد: اكنون با توجه به وضعیت اضطراری كوشك حمیدیه و نیاز آن به مرمت لازم است كه از محل اعتبارات ضروری برای تعیین حریم و مرمت آن تصمیم گیری مناسبی انجام شود و با بازكردن درهای كوشك حمیدیه كه برای هربار ورود به آن چالش هایی وجود داشت، اداره كل میراث فرهنگی هم نسبت به معرفی استادكاران و منابع تامین مصالح ویژه مورد نیاز اقدام کند.

وی در ادامه با اشاره به بازدید خود از کوشک حمیدیه گفت: در هنگام بازدید از کوشک حمیدیه متوجه تخریب تپه ای شدم که کوشک روی آن ساخته شده است. وقتی موضوع را پرس و جو کردم متوجه شدم این برداشت خاک توسط بیل میکانیکی به خاطر ساخت انبار بوده است.

گهستونی اظهار داشت: این در حالی است که طبق اطلاع یکی از دوستداران میراث فرهنگی حمیدیه از برداشت خاک در کوشک که هفته گذشته صورت گرفت موضوع را به یگان حفاظت میراث اطلاع دادم ولی هم اکنون با تخریب همان تپه ای مواجه شدم که هفته گذشته در حال برداشت آن بودند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان افزود: با این حال روز یکشنبه پس از انجام گفت و گو هایی مدیریت مهندسی سازمان آب و برق خوزستان را ترغیب کردیم تا به همراه کارشناسانشان از کوشک بازدید کنند و با انجام کارکارشناسی زمینه مرمت بنا بوجود آید.در همین راستا از تمام کوشک، برج نگهبانی، تصفیه خانه، سالن انتظار و... بازدید و مستنداتی شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
silverheart
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
0
0
گاهی خیلی زود دیر میشود
و اوج فاجعه وقتی است که میدانیم دیر خواهدشد و دست روی دست بگذاریم و تراژدی دیر شدن را به تماشا بنشینیم ...
و افسوس که چه بسیارند کسانی که در انتظارند و حتی گاهی برای دیرشدن عجله هم دارند....!!!
(کارشناس شهرسازی و دانشجوی ارشد طراحی شهری)
:
:
:
آخرین اخبار