تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۲۳۵۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سينا، بيمارستان دورافتاده اهواز
بيمارستان سيناي اهواز در جنوب شهر و در منطقه حد فاصل روستاهاي اهواز از جمله كوت سيدصالح و كوي شهيد ديناروندي واقع شده است. با اين‌كه اين بيمارستان تقريبا خارج از منطقه شهري اهواز است ولي جزو بيمارستان‌هاي اهواز محسوب مي‌شود. اين بيمارستان از مركز شهر دور است و تنها به مردم همان منطقه خدمت‌رساني مي‌كند و با توجه به قدمت 34 ساله‌اش شايد نتواند آن گونه كه بايد خدمات داشته باشد.


 
در اين زمينه دكتر ‌شكرالله سلمان‌زاده، رييس بيمارستان سينا، اظهار كرد: اين بيمارستان از سال 1347 كار خود را آغاز كرده است و پيش از آن نيز به صورت درمانگاه و براي درمان افراد مسلول استفاده مي‌شده است.
 
سلمان‌زاده بيان كرد: بخش زنان بيمارستان توسعه يافته و يك زايشگاه بسيار مجهز به آن افزوده شده است و بسياري از استانداردها نيز در اين بيمارستان اجرا شده. به همين دليل نيز اين بيمارستان به عنوان دوست‌دار مادر شناخته شده است. اين نام از سوي وزارت بهداشت تنها به هشت بيمارستان در سراسر كشور اختصاص يافته است. در استان خوزستان نيز تنها بيمارستاني هستيم كه اين لقب را دريافت كرده‌ايم.
 
وي افزود: در اين بيمارستان به دليل انجام زايمان فيزيولوژيك و بدون درد، مادران به زايمان طبيعي ترغيب مي‌شوند و تا آنجا كه مي‌شود از سزارين‌های نابجا جلوگيري مي‌شود. براي ترغيب مادران آموزش‌هايي ارايه و كلاس‌هايي برگزار مي‌شود. به اين ترتيب خودبه‌خود آمار سزارين بيمارستان كاهش يافته و بدون در نظر گرفتن سزارين‌هاي اضطراري، آمار سزارين در اين بيمارستان 16 درصد است كه آمار قابل‌قبولي است.
 
رييس بيمارستان سينا گفت: فضاي زايشگاه نيز بسيار مناسب ساخته شده و براي ترغيب مادران بسيار مفيد است.
 
وي ادامه داد: در كنار اين بخش نيز بخش NICU ساخته شده است. كمبود چنين تخت‌هايي در استان حس مي‌شد و بيمارستان‌هاي امام خميني(ره) و ابوذر بار زيادي را تحمل مي‌كردند. بخش NICU  بيمارستان سينا 16 تخت فعال دارد و قرار گرفتن آن در كنار بخش زايمان است تاثيرات مثبتي دارد.
 
سلمان‌زاده عنوان كرد: ‌با توجه به اين‌كه اين منطقه از مركز شهر اهواز دور است نياز بود تا بخش قلب بيمارستان نيز فعال‌تر باشد، به همين دليل نيز بخش CCU دو در اين بيمارستان ساخته شد. در حال حاضر در بيمارستان دو CCU فعال و يك پستCCU موجود است و وقتي كه از بيمار CCU خارج مي‌شود مدت يك شبانه روز در اين بخش نگهداري مي‌شود.
 
وي افزود: كار ديگري كه در بيمارستان انجام شده راه‌اندازي مركز ترك اعتياد است. اين تنها مركز آموزش ترك اعتياد و در خوزستان است و از سوي وزارت بهداشت،اين مركز به عنوان بهترين مركز آموزش ترك اعتياد كشور معرفي شده است. پيش از ايجاد اين مركز، پزشكان براي آموزش ترك اعتياد به شيراز، تهران يا شهرهاي ديگر مي‌رفتند كه اكنون در همين مركز و زير نظر اساتيد دانشگاه آموزش ديده و مراكزي را در استان ايجاد مي‌كنند. اين مركز از لحاظ فيزيكي و كامل بودن امكانات آموزشي حرف اول را مي‌زند و آموزش در كنار درمان، به صورت تئوري و عملي انجام مي‌شود. همچنين از روش‌هاي جديد ترك اعتياد مانند ارايه شربت اوپيوم در اين مركز استفاده مي‌شود.
 
سلمان‌زاده گفت: سال گذشته چهار دوره براي آموزش پزشكان برگزار شد و در سال جاري نيز تا به حال دو دوره برگزار شده و يك دوره نيز براي كارشناساني كه در مراكز ترك اعتياد فعاليت مي‌كنند برگزار مي‌شود.
 
رييس بيمارستان سينا افزود: افتتاح درمانگاه تخصصي نيز از برنامه‌هاي بيمارستان براي آينده است، كه با توجه به ظرفيت منطقه‌ مي‌تواند جوبگوي مردم باشد. اين فضا در حال بازسازي است و اقدام بعدي نيز ساخت اورژانس جديد است تا بتوان اورژانس‌ها مختلف را از يكديگر جدا كرد.
 
وي ادامه داد:‌ با توجه به نياز استان به تخت‌هاي ويژه، بخش دوم ICU نيز در اين بيمارستان ساخته شده است. اين بخش داراي هفت تخت است و مي‌تواند از بار كاري ICU پيشين كه داراي هشت تخت است، بكاهد.
 
سلمان‌زاده گفت: در تقسيم‌بندي‌هاي كشوري اين منطقه جزء اهواز محسوب مي‌شود و در هنگام تقسيم نيروهاي متخصص مي‌گويند كه نيروي تعليقي ‌نبايد در اهواز فعاليت كند. در حالي كه بيمارستان سينا در حاشيه شهر است و متخصصان رغبتي به آمدن به اين مكان ندارند و به همين دليل نيز با كمبود نيروهاي متخصص مواجه هستيم. البته تا حدودي توانسته‌ايم برخي كمبودها را جبران كنيم. در بخش تنفس داخلي كمبود نيرو داشتيم كه دو نيرو به اين قسمت افزوده شد و در حال حاضر عمده كمبودها مربوط به بخش زنان است. فعلا تنها يك متخصص زنان استخدام رسمي در اين بيمارستان فعاليت مي‌كند و بقيه پرسنل قرارداد ساعتي دادند.
 
وي افزود: درمانگاه قلب بيمارستان سينا نيز به زودي افتتاح مي‌شود و در صورت جذب متخصص، درمانگاه پوست نيز ايجاد مي‌شود.
 
رييس بيمارستان‌ سينا گفت: اين بيمارستان جمعيتي معادل 200 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده كه  جمعيت زيادي است و مراجعه اوليه نيز به اين بيمارستان زياد است ولي بيمارستان سينا با توجه به امكانات، توانيي پوشش اين جمعيت را دارد.
 
وي افزود: بيمارستان سينا به توسعه نياز ندارد و بايد كيفيت خدمات اين مركز درماني را ارتقا داد. به عنوان مثال اورژانس اين بيمارستان فعال است و خدمات خود را ارايه مي‌دهد و در هر شيفت نيز پزشك عمومي وجود دارد. اين بخش به توسعه نياز ندارد ولي ارتقا فضاي فيزيكي در بهبود كيفيت خدمات موثر است.
 
وي تصريح كرد: اكنون اورژانس بيمارستان سينا فضاي ترياژ مناسبي ندارد، در فضاي ترياژ بيماران با توجه به وضعيتشان تقسيم مي‌شوند كه درصدديم چنين فضايي در اورژانس ايجاد شود ولي تاكنون موفق نشده‌ايم و اين وضعيت رضايت‌بخش نيست. البته بخش بستري تحت نظر و بخش ايزوله به اورژانس بيمارستان افزوده شده و بيماران عفوني در اين مكان مستقر مي‌شوند.
 
سلمان‌زاده عنوان كرد: به جز هزينه‌هاي پرداختي از سوي بيماران كه صرف بيمارستان مي شود، دانشگاه نيز به بيمارستان كمك مي‌كند. البته پرداخت بيمه‌ها مناسب نيست و هميشه با تاخيرهاي هفت، هشت ماهه انجام مي‌شود. با توجه به اين‌كه اين مركز يك مركز دولتي است و تعرفه درمان نيز در اين بيمارستان، دولتي است و مواد اوليه‌اي چون كيت آزمايشگاهي و فيلم راديولوژي گران شده‌اند پرداخت چنين هزينه‌هايي براي بيمارستان سخت است. همين تعرفه‌هاي دولتي نيز توسط سازمان‌هاي بيمه‌گر با تاخير پرداخت مي‌شود و به همين دليل نيز بيمارستان‌ها واقعا تحت فشار هستند.
 
وي افزود: يكي از معضلات بيمارستان سينا اين است كه اين منطقه جزو‌ مناطق محروم اهواز است و برخي بيماران از عهده پرداخت همان 10 درصد هزينه درمان كه بايد پرداخت كنند برنمي‌آيند و با توجه به مشكل مردم، بيمارستان نيز نمي‌تواند پولي از آن‌ها دريافت كند. پس نه هزينه‌اي از مردم دريافت مي‌شود و نه از بيمه‌ها و اگر بيمه‌ها تنها درصدي از درآمد بيمارستان را نقد پرداخت مي‌كردند بسياري از مشكلات حل مي‌شد.
 
سلمان‌زاده گفت: متاسفانه گاه بيماران معتاد به بيمارستان مراجعه كرده و درخواست مواد دارند و مزاحمت‌هايي را ايجاد مي‌كنند. البته برخي همراهان بيمار نيز هنگام مراجعه به بيمارستان و در اورژانس فحاشي و حتي كتك‌كاري مي‌كنند كه البته به خاطر اضطراب اين افراد است. با اين وجود پرستاران يا پرسنلي كه رفتار مناسبي با بيماران ندارند توبيخ و حتي اخراج مي‌شوند.
 
رييس بيمارستان سينا افزود: ‌100 مددجو در اين بيمارستان تحت پوشش هستند كه به شيوه‌هاي مختلف درمان ترك اعتياد آنها انجام مي‌شود.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
محدثه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
0
0
امیدوارماینطور باشه که میگید
:
:
:
آخرین اخبار