تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۲۳۷۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز غربالگري بيماري PKU در نوزادان
مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت:برنامه غربالگری بیماری پی‌کی‌یو(PKU) از اول آبان ماه سال جاری در سراسر خوزستان آغاز شده است.

دکتر شهرام ابراهیمی اظهار کرد: پی‌کی‌یو یک بیماری ارثی است که به دلیل وجود نقص آنزیمی خاص در بدن، اسیدامینه فنیل‌آلانین که یک ماده ضروری برای ساخت و سنتز پروتئین‌ها در بدن است و از طریق تغذیه با شیر، گوشت و سایر غذاهای حاوی پروتئین وارد بدن می‌شود در بدن تجمع می‌یابد و منجر به عوارض مختلفی از جمله مشکلات گوارشی، پوستی و از همه مهمتر اختلالات مغزی می‌شود.
وی افزود: اجرای برنامه غربالگری پی‌کی‌یو نوزادی از اول مهرماه امسال در شهرستان اهواز به صورت پایلوت آغاز شد و پس از تکمیل زیرساخت‌ها و تامین امکانات لازم، به سایر شهرستان‌های استان گسترش یافت.
ابراهیمی تصریح کرد: به دلیل این‌که این بیماری در بدو تولد بدون علامت است و تا چند ماه نخست ممکن است نوزادان علایم واضحی نداشته باشند و از سوی دیگر در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع عوارض بسیار شدید و برگشت‌ناپذیر از جمله عقب ماندگی ذهنی ایجاد می‌شود، لذا برنامه غربالگری این بیماری در دستور کار قرار گرفت .به این ترتیب والدین بايد نوزادان متولد شده را در روز سوم تا پنجم تولد در مراکز بهداشتی درمانی تحت اين غربالگري قرار دهند.
وي ادامه داد: همانند آن‌چه تاکنون در برنامه غربالگری بیماری کم‌کاری تیرويید انجام می‌شد، تنها با چند قطره خون که از پاشنه پای نوزاد گرفته می‌شود تشخیص بيماري پی‌کی‌یو امکان‌پذیر خواهد شد و چنان‌چه مورد مثبت شناسایی شود جهت درمان به بیمارستان منتخب برنامه که کلینیک پی‌کی‌یو بیمارستان ابوذر اهواز است، معرفی می‌شود.
مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: این بیماری در صورت درمان به موقع، کاملا قابل کنترل بوده و عوارضی نخواهد داشت و کودک می‌تواند رشد جسمی و ذهنی مناسب و طبیعی داشته باشد .
وي بيان كرد: به دلیل این‌که بیماری فنیل‌کتونوری یک بیماری ارثی است و ژن معیوب بیماری از طریق والدین به فرزند منتقل می‌شود، بروز آن با ازدواج های فامیلی افزایش می‌یابد .در کشور و مخصوصا استان خوزستان نیز که ازدواج‌های فامیلی از رقم نسبتا بالاتری بر خوردار است، پیش‌بینی می‌شود میزان بروز این بیماری از متوسط  برآوردها بیشتر باشد.
ابراهيمي ادامه داد: نظام مراقبت بیماری PKU از سال 1386 در سراسر کشور و استان خوزستان در قالب استراتژی‌های 1 و 2 در جریان بوده که شامل مشاوره ژنتیک و تشخیص پیش از تولد در خانواده و فامیل نزدیک بیمار و سامان‌دهی خدمات بالینی بوده است و اکنون حدود 70 بیمار شناسایی‌شده در سطح استان تحت درمان قرار دارند و با اجرای برنامه غربالگری فنیل‌کتونوری آخرین حلقه از مراقبت این بیماری در خوزستان تکمیل می‌شود.
مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز عنوان کرد: با توجه به این‌که متوسط آمار موالید خوزستان 100 هزار تولد زنده در سال است و با احتساب میزان بروز متوسط بیماری حدود يك پنج‌هزارم، انتظار است سالیانه از بیش از 20 مورد بیمار علامت‌دار و عقب‌مانده ذهنی در استان جلوگیری شود.
وي گفت: تاکید و تقویت استراتژی‌های 1و 2  از اهمیت خاصی برخوردار است به گونه‌ای‌ که در صورت تشخیص بیماری در حین بارداری امکان اخذ مجوز سقط قانونی در هفته‌های اول بارداری وجود دارد و همچنين با توجه به این‌که این بیماری برای بسیاری از افراد جامعه وخانواده‌ها ناآشنا است، آموزش و اطلاع‌رسانی در این مورد نقش اساسی و ارزنده‌ای دارد.
 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار