تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۲۳۷۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان رکورددار عقرب گزیدگی در کشور
کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به بالا بودن میزان عقرب گزیدگی در استان خوزستان، گفت: خوزستان با توجه به شرايط آب و هوايي متنوع، پوشش گياهي و نوع بافت خاك (رسوبي ريزبافت) از جمله مناطق مستعد براي زيست جانوران سمي به ویژه عقرب ها به شمار رفته و همواره به عنوان يك منطقه عقرب خيز مورد توجه بوده است.

دکتر اعظم تویسرکانی با بیان این اینکه بيشترين ميزان عقرب گزيدگي و مرگ و مير ناشي از آن در کشور، در استان خوزستان گزارش شده است، اظهار کرد: طبق بررسی های انجام شده، عقرب های سیاه (اندرکتونوس، کراسیکودا و هوتنتوتا اسکاچ) و عقرب های زرد (مزوبوتوس اپیوس، هوتنتوتا سلسی، ادونتوبوتوس دوریه، همی اسکورپیوس لپتوروس) که خطرناک ترین عقرب های ایران هستند، بیشترین موارد عقرب گزیدگی در استان را ایجاد می کنند.
تویسرکانی تصریح کرد: يكي از خطرناك ترين و كشنده ترين عقرب هاي ايران و جهان به نام "همي اسكورپيوس لپتوروس" است كه در خوزستان به "گاديم" معروف و بومي این استان است. از آنجایی که درد ناشي از گزش اين عقرب كم است، بسياري از افراد زماني به مراكز درماني مراجعه مي كنند كه سم اثر كرده و براي درمان دير شده است.
کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان کرد: وضع كسي كه دچار عقرب گزيدگي شده نبايد بي اهميت تلقي شود چون جان بيمار در خطر است و اهمال كاري باعث مرگ وی می شود. در بررسی های انجام شده توسط محققان در خوزستان، 10 تا 15 درصد تمامی کژدم زدگان و 92 درصد تمامی بستری شدگان ناشی از گزش گادیم یا همی اسکورپیوس لپتوروس گزارش شده است.
وی با بیان اینکه طبق تحقیقات به عمل آمده، مهم ترين علامت بيمار عقرب گزيده شده با گاديم تغيير رنگ ادرار به قرمز است،ادامه داد: تشنج، ‌گيجي، بي قراري، ‌رفتارهاي غيرعادي، تهوع، استفراغ و سردرد نیز از ديگر علایم عقرب گزیدگی با گادیم است.
تویسرکانی اظهار کرد: گزش ناشي از این وع عقرب همچنین موجب هموليز شديد، نارسايي حاد و ثانويه كليه ها، اختلالات سيستم عصبي و اختلالات قلبي عروقي مي شود و به علاوه آثار موضعي آن نيز شديد بوده و مي تواند منجر به ادم، تاول، اكيموز، و تخريب بافت هاي موضعي شود. بيمار ممكن است بر اثر نارسايي حاد كليه و يا ايست قلبي تنفسي همراه با نشانه هاي شديد عصبي فوت کند.
وی درباره راه های پپيشگيري از عقرب گزيدگي گفت: در منزل بايد نسبت به مسدود كردن درزها، شكاف ها و سوراخ هاي موجود در ديوارها و ساختمان به ويژه زير در­ها، پنجره­ها و اطراف لوله­هاي آب و فاضلاب اقدام شود. تمام آشغال ها، سنگ ها، آجرها و تخته الوارها از اطراف خانه برداشته شوند و علف هاي اطراف خانه نیز چيده و شاخه ها هرس شوند، زیرا شاخه هاي درخت مسيری براي رسيدن عقرب به خانه است و عقرب­ها در فصل گرم سال براي جلوگيري از خشك شدن بدنشان به مکان های نمناك و مرطوب پناه مي برند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار