تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۲۴۰۳۳
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیشه گُبیر در اهواز مورد تعرض شدید کشاورزان بومی قرار گرفت/ تصاویر
افرادی که بیشه گبیر یک را مورد تعرض قرار دادند ظاهرا مدعی شده اند که مجوز لازم را برای تخریب بیشه داشته اند که با پیگیری های لازم از سوی اداره منابع طبیعی اهواز و باز شدن پرونده قضایی در دادگستری خوزستان وجود هرگونه مجوزی که اجازه تخریب بیشه را بدهد منتفی می شود
بیشه گُبیر در اهواز مورد تعرض شدید کشاورزان بومی قرار گرفت

خوزنیوز/ مجتبی گهستونی :
دهها هکتار از بیشه ای در شهرستان اهواز مورد تعرض افراد محلی قرار گرفت و به یکی از مهم ترین اراضی طبیعی اهواز آسیب جدی وارد شد.

به گزارش خوزنیوز، این بیشه که در مسیر تصفیه شکر و محدوده روستای گبیر یک و بین سیل بند و رودخانه کارون قرار دارد به گفته روستائیان 200 هکتار اما به گفته مسئولین منابع طبیعی بالغ بر  100 هکتار وسعت دارد که با تعرض افراد محلی به این بیشه بیش از 40 هکتار آن آسیب جدی دیده است.

افرادی که بیشه گبیر یک را مورد تعرض قرار دادند ظاهرا مدعی شده اند که مجوز لازم را برای تخریب بیشه داشته اند که با پیگیری های لازم از سوی اداره منابع طبیعی اهواز و باز شدن پرونده قضایی در دادگستری خوزستان وجود هرگونه مجوزی که اجازه تخریب بیشه را بدهد منتفی می شود.

بیشه گُبیر در اهواز مورد تعرض شدید کشاورزان بومی قرار گرفت

بیشه گُبیر در اهواز مورد تعرض شدید کشاورزان بومی قرار گرفت

گزارش افراد محلی که مخالف تخریب بیشه بوده اند حکایت از این دارد که از همان ابتدای شروع تخریب بیشه با تلاش یگان حفاظت منابع طبیعی اهواز از تخریب های بعدی جلوگیری آمد و با طرح شکایت در مراجع قضایی رای توقیف عملیات تخریب دریافت شد.

بر اساس پیگیری های به عمل آمده با اینکه چندین بار از افراد تخریب کننده برای جلوگیری از تخریب های بیشتر در پاسگاه منطقه عنافچه اهواز تعهد گرفته شد اما افراد خاطی با سه دستگاه لودر به بیش از 40 هکتار از بیشه آسیب جدی وارد کرده اند. 

با پیگیری های به عمل آمده، ادره منابع طبیعی صدور هرگونه مجوز برای تخریب بیشه گبیر یک را رد می کند و نگهداری و جلوگیری از تخریب این عرصه های طبیعی را مهم و جز وظایف ذاتی اداره منابع طبیعی می داند.

در بیشه گبیر یک علاوه بر وجود گونه های مختلف جنگلی گز، پده، کهورک حیواناتی مثل گراز، خرگوش، روباه و... را در خود جای می دهد. این بیشه همچنین محل تخم گذاری انواع پرندگان است. 

خوزستان با شش ميليون هكتار مساحت بيش از 4.7 ميليون هكتار منابع طبيعي دارد که در اهواز 800 هزار هکتار اراضی منابع ملی اهم از جنگل دست کاشت، مراتع و بیشه وجود دارد.

با اینکه بیشه های اهواز متمرکز نیستند و یگان حفاظت منابع طبیعی از لحاظ نیرو و امکانات از کمبودهایی رنج می برد اما آنها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هرگونه مداخله در عرصه های منابع طبیعی به کار می گیرد به همین دلیل ضرورت دارد یگان حفاظت منابع طبیعی برای کنترل هرگونه تعرض به اراضی ملی و منابع طبیعی ارزشمند از هر لحاظ تقویت شود.
 
تا پیش از دهه 70 خورشیدی به این سو توسعه کشاورزی باعث شد مردم روستاها به احیا زمین های ملی و غیر ملی رویکرد مثبتی نشان بدهند که بعضی از کشاورزان علاوه بر احیا زمین های خود، تعرض به اراضی طبیعی و ملی را مدنظر قرار دادند و به همین دلیل پدیده زمین خواری نیز به اراضی قابل کشاورزی هم سرایت کرد.

تعرض به بیشه گبیر در حالی صورت گرفت و با درایت بعضی افراد محلی و دست اندرکاران منابع طبیعی اهواز کنترل شد که پیش تر معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان اعلام کرده بود با نظارت های انجام گرفته، زمین خواری از منابع طبیعی خوزستان کاهش چشمگیر یافته است و در سال گذشته هیچ گونه مورد زمین خواری در استان گزارش نشده است.

عبدالکریم حردانی در این خصوص اظهار داشت: در سال گذشته زمین خواری در منابع طبیعی استان انجام نشده اما بزرگ ترین زمین خواری که در سال های پیش در استان اتفاق افتاد در منطقه خرمشهر و دشت آزادگان بوده است.

وی گفت: زمین خواری که در خرمشهر و دشت آزادگان انجام گرفت در سطح وسیعی افزون بر ۸۰۰ هزار هکتار بود که با کمک دستگاه قضایی و شورای حفاظت استان این زمین ها باز پس گرفته شد.

بیشه گُبیر در اهواز مورد تعرض شدید کشاورزان بومی قرار گرفت



 این مقام مسوول با اشاره به تعرض بعضی کشاورزان در زمین های قابل کشت که دون مجوز آن را قطعه بندی کرده و به زیر کشت برده بودند بیان داشت: کشاورزانی که قصد کشاورزی درزمینی را دارند باید با اداره کل منابع طبیعی هماهنگی کنند و پس از گرفتن مجور زمین مورد نظر را زیر کشت ببرند و به طور حتم این اداره کل همکاری لازم را با کشاورزان به عمل می آورد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان گفت: در حال حاضر زمین هایی که در حومه شهر قرار دارند از ارزش زیادی برخوردارند و بیشتر مورد زمین خواری قرار می گیرند واز این رو باید تحت نظارت بیشتر قانونی قرار بگیرند.
غیر قابل انتشار: ۳۹
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۹
emad
|
UNITED STATES
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
1
2
enshalah ke in zamina be saheban aslish berese
بنیامین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
2
3
سلام.تاجایی که اطلاع داشتیم کسانی که دست به این اقدام زدندبامجوزمنابع طبیعی این کاررا انجام دادند.ثانیا/زمین متعلق به این کشاورزان است.وسندرسمی دارند.لذااین جوسازی مربوط به عده هی حسود میباشد.باتشکر
موسوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
4
4
با سلام
این زمین به مساحت 120 هکتار از قدیم به نام حاج صیهود لویمی بوده است و او که بزرگ قبیله و ان روستا است این ارث به فرزندانش می رسد و بعضی از اهالی روستا که هر فرصتی برای سو استفاده و زمین خواری اسفاده میکنند مدعی شدند که باید نصف زمین را فرزندان حاج صیهود به انان ببخشند ؟ ! که این اصلا منطقی و قابل هضم نیست . و به همین منوال که درگیری بین انان پیش امده و با اخلال در نظم عمومی روستا مشکلاتی برای مردم پیش اوردند و کار این زمین به دادگستری کشیده شده و صاحب اصلی این زمین فرزندان حاج صیهود لویمی بوده است و بیشتر اهالی روستا این مسله را قبول دارند و تایید میکنند جز اندکی
بنی طرف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
5
4
این زمین به نام حاج صیهود لویمی است و فرزندان ان مرحوم سند و مدرک از این زمین دارند و بعضی از مردم روستا هستند که همیشه در کار بقیه اخلال ایجاد میکنند و میخواهند حق دیگران را پایکال کنند و به نام خود سند بزنند که با هوشیاری خانواده شیخ صیهود از این کار جلوگیری شده است و ما مردم روستا امیدواریم حق به حقدار برسد تا دیگر شاهد این حق خوری ها نباشیم باتشکر .
جواد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
5
5
این زمین ارث بزرگی بوده که حاج صیهود لویمی برای فرزندان خود به جا گذاشته و این انصاف نیست برای مال و ملال دیگران داندان تیز کنیم و بخواهیم حق دیگران را بخوریم بعضی ها باید بدانند که اخرتی هم هست چه کسی ژول و ثروت خود را با خود به اخرت می برد ؟ انسان چیزی که با خود به اخرت حمل میکند اعمال نیک است و بس .
ممم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
2
8
To k etelaat nadari alaki harf nazan.ki gofte haj seyhod raiise ghabile rostaye gobeir bode..bozorgaye ziadi chon haj salman v hajmolabedeyer bodan k az in ham bozorgtar bodan.dar zemn sahme in zamin male hame ahali rostast.beri az har kas az ahali rosta beporsi harfe mano taeed mikone.....
هه هه هه ههههه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
2
2
کسی ماله خودشو میزنه خراب کنه
هه هه هه هه هههه!!!!!!!
محمد
|
SWITZERLAND
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
3
6
زمین ارث فرزندان شیخ صیهود لویمی بنیانگذار عشایر لویمی در اهواز است و این درگیرها نباید پیش بیاد و مملکت قانون داره و همه باید در چارچوب قانون حرکت کینم دیگه اون زمان گذشت که با زور و تفنگ بخواهیم حق دیگران را بخوریم .
نام معلوم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
2
2
اين زمين مال هيچ كس نيست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
0
1
این زمین، زمین کشاورزان لویمی است. اینکه دقیقا مال چه شخصی است نمی دانم. متاسفانه اسناد کشاورزی روستاهای مسیر تصفیه شکر مشکلات زیادی دارد. هر وقت هم سر زمین اختلافی بین کشاورزان افتاد و کار به شکایت و دادگستری رسید. منابع طبیعی ادعای مالکیت زمینهای متزاع علیها را می کند.
remisa
|
UNITED STATES
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
0
1
این زمینها متعلق به هیچ کس نیست ,در این بین خیلیها بر اثر بی منطقی بعضیها ,حتی ضرر مالی دادند ,کسانی که از مسئله اطلاع کافی ندارند چرا نظر میگذارن
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
3
0
چند كلمه درباره حاجي شيخ صيهود مالک زمین 120 هکتاری ، شيخ لويمي ،برايتان بگويم . اين جانب وظيفه خود دانستم كه كارهاي ايشان را براي شما بيان كنم چرا كه اولادش مي دانستند اگر از پدر بزرگوارخود بگويند از خود تعريف كردن است. البته حاجي شيخ صيهود را كسي نمي تواند آن طوري كه بود ، معرفي كند و با اين چند سطر نمي توان همه چيز را آن طور كه شايسته ايشان است بيان كرد . من شاهد انجام كارهاي نيك ايشان بودم . بعد از برداشت محصول گندم وجو ، ابتدا زكات را جدا كرده و بين علماي آن زمان تقسيم مي كرد تا به دست مستمندان برسد. هم چنين با حكومت وقت در حال مبارزه مخفيانه بود . يكي ديگر از كارهاي خير ايشان اين بود كه با دعوت از افراد دولتي از آنها براي پسران مستمند و يتيم ، طلب معافيت ميكرد . مهماسرا (مضيف )ايشان به روي همه باز بود هر چه از نيكو كاري ايشان بگويم كم گفتم .

فرزند ايشان كمتر از پدر نمي باشد در زمان جنگ تحميلي (سه روز از قبل از وفاتش و با وجود ناتواني ) در مراسم تجلي از يكي از شهداي لويمي شركت نمود وموجب تسلي خاطر باز مانده ها گرديد .
ایشان بنیانگذار عشایر لویمی در خوزستان است
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
3
0
این زمین مال خاتواده شیخ صیهود لویمی است
عیسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
2
1
این زمین مال هیچکس نیست نه مال عبوده س نه مال حاج صیهود مسخره ها با این کاراتون
علی محمد لویمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
2
0
سلام.دوست عزیز نه فقط بیشه بلکه این مصیر لویمی وخاندان بیت صیحود قدمت دیرینه وتاریخی دارند.
مصطفی لامی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
3
1
با چه مدرکی وقانونی اثبات میکنید که زمین متعلق به حاج صیهود میباشد. ااقایان عزیز اخرتی وجود دارد
سیدیعقوب ابن سید فاخر بیت سیدخلف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
0
0
این زمین متعلق به سید طاهر بن سیدخلف پدر سید فاخر می باشد سیدطاهر هم ریش شیخ صیهود میباشد هر دوایشان داماد میزبان ولعلجم مبا شند وسید طاهر بن سیدخلف پدر سید فاخر این زمین را به شیخ صیهود هدیه داد
سمیه لویمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
0
0
این زمین از سالیان دراز مال بیت حاج صیهود مباشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
0
1
این زمین متعلق بیت صیهود نیست و هیچ مدرکی ندارن
محمد از طایفه عبدالخان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
1
سلام به همه دوستان.
حاج سلمان و ملابدیر بزرگان طایفه لویمی بوده و نزد همه عشایرخوزستان معتبرومحترم بوده و هستند. حاج صیهود دراصل از طایفه شموسی بوده و از ملابدیر امان خاسته چراکه از طایفه خود رانده شده بود. ملابدیر هم او را قبول کرد و به او خانواده اش زمین داد.
زمین مذکور هم قبلا در آب بوده و با کم شدن آب کارون نمایان گشته و دراصل مال کسی نیست.
مطالب فوق صرفا جهت شفاف سازی میباشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
0
زمین مال شیخ ملا ابدیر است و صیهود خادم بیت ملا ابدیر بود و داخل مضیف ابدیر قهوه میداد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
0
0
ولله فضیحه اهنا عود هی السوالف شتفید ح
اذا اشیوخ ومضایف المشاکل لازم بیناتکم تحتل
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
این زمین مال بیت علی السالمه
لویمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
0
0
سلام این زمین متعلق به بیت حاج صیهود میباشد
Mostafa
|
ROMANIA
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
0
باسلام وعرض ادب
بنده از ساکنان روستای گبیر یک تا جایی که اطلاع دارم این زمین از عقب کشیدگی وکم شدن آب کارون پدید آمده و متعلق به هیچ کی وشخصی نیست وبا توجه به اینکه تمام اهالی روستا در قدیم در کنار رودخانه کارون وجفت همین زمین ساکن بودن بنابراین منطقی است که بین اهالی روستا تقسیم شود در ضمن به نظرم تعصب وکینه را کنار بگذاریم چون هرچه زمین کشاورزی تو گبیر هست متاسفانه غیر لویمی صاحبش شدن واین نشون میده بقیه دارن سود میکنن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
قبل از این که شیخ صیهود بیاد به این روستا زمین مال لویمی بوده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
0
1
احنا کلنه خوان لویمی انشالله
محمدعلی لویمی خلف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
0
1
چرا تعصب علکی و بی جا چرا فقط از پدرانتان تعریف میکنید چرا علکی دروغ میگوید وردارید این نقابها مگه نمیگوید که مردها با خود چیزی نمیبرند .ملا ابدیر و حاج سلمان و صیهود برادرانه باهم زندگی کردند و روحشان شاد باشه این مایم که با تعصبات بیخود پدرانمان رابدنام کردیم .
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
0
ما لویمی ها باید بین هم اتحاد داشته باشیم ونبايدخودمان جلویی مردم ضایع کنیم حاج صیهودوملاابدیر بردار بودند.
:
:
:
آخرین اخبار