تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۲۴۱۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راهیان نور حرکتی که توقف پذیر نیست/ بهترین راه انتقال فرهنگ شهادت
حرکت کاروانهای راهیان نور در حالی از چند سال قبل در مناطق عملیاتی آغاز شده که در این مدت توانسته به بهترین شکل ممکن ارزشها و مفاهیم جنگ و دفاع مقدس و فرهنگ شهادت را به مردم به خصوص نسل جوانی که جنگ را ندیده و درک نکرده اند منتقل کند.

اوج حرکت کاروانهای راهیان نور در تعطیلات ابتدای سال است و در آن مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس یک بهار واقعی را تجربه می کنند زیرا خیل عظیم مردم از سراسر کشور برای فیض بردن از حضور در کنار شهدا، بهترین روزهای سال را در این مناطق می گذرانند.

وقتی برخی از مردم به خصوص نسل جوان و در راس آنها دانش آموزان و دانشجویان بهترین ساعات و روزهای سال را در مناطق عملیاتی سپری می کنند و برخی از آنها هر ساله این سفر را در چنین روزهایی تکرار می کنند، این نشان از برقراری ارتباط عمیق بین مردم و جوانان با راهیان نور و در واقع با شهدای هشت سال جنگ تحمیلی است.

به هر حال فرهنگ شهادت و ایثارگری از ارزشهایی است که کشورمان به لطف هشت سال جنگ تحمیلی آن را به دست آورده و نمی توان به راحتی از کنار آن و انتقالش به نسل جوان گذشت به همین دلیل حضور مردم و جوانان در قالب کاروانهای راهیان نور و یا هر نوع سفر دیگری در مناطقی که عطر شهادت و ایثارگری جوانانی بی ادعا و مخلص هنوز در آنها به مشمام می رسد، امتیاز و موهبتی است که نمی توان برای گسترش آن، تعلل و تردید کرد.

اما اتفاقی که در مهرماه برای دانش آموزان بروجنی رخ داد و متاسفانه در آن تعدادی از دانش آموزانی که از اردوی راهیان نور مناطق عملیاتی خوزستان بازمی گشتند دچار حادثه شدند و برخی از آنها جان خود را از دست بدهند باعث شد تحلیلهای نادرستی در خصوص این حرکت فرهنگی راهیان نور صورت بگیرد که به نظر می رسد در این اظهار نظرها دستاوردهای اینگونه سفرها برای کشور نادیده گرفته شده است.

 

بی شک اظهارنظرهای مخالف و منفی صورت گرفته در مدت اخیر بدون در نظر گرفتن نتایج ارزشمند و بالای این سفرها برای جوانان و آشنایی آنان با فرهنگ شهدا و شهادت، صورت گرفته که اگر درک مناسبی از این حرکت عظیم فرهنگی صورت می گرفت به راحتی اظهارنظرها اصلاح می شد.

در همین خصوص خوشبختانه مسئولان آموزش و پرورش و بسیج، تصمیمات قاطعی برای ادامه حرکت راهیان نور بعد از حادثه ای که برای دانش آموزان بروجنی گرفتند به گونه ای که در این خصوص مدیرکل امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش چندی قبل با حضور در گردهمایی هشت هزار نفری دانش آموزان دختر سراسر کشور در شلمچه تاکید کرد: اردوهای دانش آموزی راهیان نور طبق برنامه با قوت ادامه می یابد.

محمد ابراهیم محمدی با اشاره به نتایج هفتمین همایش دو سالانه اعضای ستادهای هماهنگی و پشتیبانی بسیج دانش آموزی در آبادان افزود: از 12 مهر تاکنون حدود 170هزار نفر از دانش آموزان متوسطه دختر به یادمانهای دفاع مقدس اعزام شده اند و اعزامها با دقت و قوت بیش از پیش ادامه می یابد.

وی گفت: دانش آموزان با رغبت و داوطلبانه به اردوهای راهیان نور اعزام می شوند و حتی اگر فردی به رفتن به این اردوها تمایل نداشته باشد نمره ای از درس آمادگی دفاعی وی کسر نمی شود.

محمدی افزود: با آنکه دستورالعمل اردوهای راهیان نور همواره با دقت و بسیار سختگیرانه اجرا شده اما مقرر شد حتی اگر اتوبوسهای کاروان های راهیان نور دارای مدل بالا، راننده مجرب و حضور همیار پلیس باشد اما اندک احتمالی از نقص فنی اتوبوس داده شود، خودرو متوقف و با اتوبوس سالم جایگزین شود.

همچنین سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموز دختر راهیان نور بروجن گفت: این اتفاق، حادثه کوچکی نبود و نمی توان به سادگی و بدون دقت از کنار آن گذشت اما در حفظ ایمنی این اتوبوس کوچکترین کوتاهی از سوی متولیان امر صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: متاسفانه امروز کسانی که رسانه و تریبون در اختیار دارند این اتفاق را بهانه ای قرار می دهند تا به حرکت عظیم فرهنگی راهیان نور بتازند و اتهامات ناروایی به خدمتگذاران راهیان نور بزنند.

نقدی گفت: یک دستور العمل جامع برای حفظ ایمنی کاروانهای راهیان نور تدوین و صادر شده که این اتفاقات را به حداقل برساند. در این دستورالعمل برگزاری انواع کلاسهای توجیهی، آموزشی برای بالاترین سطح از متولیان اردوهای راهیان نور تا پائین ترین سطح دیده شده است.


حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش نیز در شلمچه در گردهمایی هشت هزار دانش آموز که در قالب راهیان نور در شلمچه حضور داشتند، اظهار کرد: راه اندازی کاروانهای راهیان نور اهداف فراوانی را دنبال می کرد که به نظر می رسد در دستیابی به اکثر آنها موفق بوده ایم.

وی افزود: وقتی یکی از دانش آموزان حادثه دیده بروجنی که چندی قبل اتوبوس حامل آنها دچار واژگونی شد در حین حضور در بیمارستان می گوید که در صورتیکه که سلامتی خود را به دست بیاورد بازهم به کاروانهای راهیان نور می پیوندد زیرا این حرکت، ادامه دهنده راه شهیدان است، این امر نشان می دهد ما در دستیابی به اهداف خود در راه اندازی این کاروانها موفق بوده ایم.

حاجی بابایی عنوان کرد: راهیان نور به راستی گام نهادن در راهی است که شهیدان برای آن جان با ارزش خود را تقدیم کردند و امروز جوانان ما با حضور در مناطقی که جوانان فراوانی برای آبیاری درخت انقلاب و نظام، جان خود را از دست دادند با آرمانهای آنها تجدید پیمان می کنند و ادامه دهنده راه آنها خواهند بود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جوانان و دانش آموزان ما که آینده سازان ایران اسلامی فردا هستند با حضور در کاروانهای راهیان نور، خود را در برابر توطئه های دشمنان قسم خورده بیمه می کنندو راه مقابله با این حربه های شوم را فرامی گیرند.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه امروز هشت هزار دانش آموز بسیجی در قالب راهیان نور خود را مشهد شهدای شلمچه رسانده اند تا با آرمانهای شهیدان هشت سال جنگ تحمیلی تجدی بیعت کنند، گفت: بی شک چنین افرادی غیرت بالایی نسبت به دین، کشور و ناموس خود دارند و در مقاطع حساس، این نظام را تنها نخواهند گذاشت.

حالا به نظر می رسد حرکت راهیان نور در کشور نه تنها نباید دچار خلل شود که برای تقویت و افزایش ایمنی آن برنامه ریزی کرد که جوانان این کشور بیش از گذشته با فرهنگ ناب شهادت و ایثار آشنا شوند و به راستی ادامه دهنده واقعی راه شهدا باشند.
مرجع / مـهـر
برچسب ها: راهیان نور
:
:
:
آخرین اخبار