تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۲۴۲۶۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساخت مستند علامه شیخ شوشتری کلید خورد/ تصاویر
ساخت مستند علامه شیخ شوشتری در این شهرستان با فیلمبرداری از محل زندگی شیخ شوشتری آغاز شد. عصر امروز طی مراسمی ساخت فیلم مستند شیخ شوشتری در منزل این علامه فقید کلید خورد و بسیاری از زوایای شخصیتی و به ویژه سیره این علامه فقید مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بر اساس این گزارش، فیلمبرداری این مستند قرار است در چند استان کشور انجام شود و مقدمات و کلیاتی در شوشتر تصویربرداری خواهد شد.

ساخت مستند علامه شیخ شوشتری در این شهرستان با فیلمبرداری از محل زندگی شیخ شوشتری آغاز شد.

عصر امروز طی مراسمی ساخت فیلم مستند شیخ شوشتری در منزل این علامه فقید کلید خورد و بسیاری از زوایای شخصیتی و به ویژه سیره این علامه فقید مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، فیلمبرداری این مستند قرار است در چند استان کشور انجام شود و مقدمات و کلیاتی در شوشتر تصویربرداری خواهد شد.

این اثر فاخر به سرپرستی ابوالقاسم غلامحیدر و کارگردانی هنری مهرداد حق شناس در شوشتر در حال فیلمبرداری است.

بر این اساس، علامه شیخ محمدتقی شیخ شوشتری در سال 1281 شمسی در نجف اشرف دیده به جهان گشود و و در سن هفت سالگی به شوشتر عزیمت کردند.

بر اساس این گزارش، پس رسیدن به اجتهاد به دلیل آغاز کشف حجاب رضاخانی بار دیگر ایران را به مقصد عتبات عالیات ترک کردند و چند سالی آنجا ماندند.

بر این اساس، در سال 1320 شمسی بار دیگر به ایران بازگشت و تا پایان عمرش در این شهر تاریخی ماند و در راه تحقیق و کتابت آثار فاخر مذهبی مجاهدت کرد.

 

از آثار این شیخ بزرگ می‌توان به قاموس الرجال مهم‌ترین تالیف علامه شیخ که در 14 جلد نوشته شده و ایشان را به «صاحب قاموس الرجال» نیز می‌خوانند، النجعة فی شرح اللعمه، نهج الصباغه فی شرح نهج البلاغه، آیات البینات فی حقیه بعض المنامات، الاربعون حدیثا، رساله در محاکمه بین شیخ صدوق و شیخ مفید در یک مسأله کلامی، الرساله المبصره فی احوال البصیریه، قضاء امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع)، الاوائل، البدایع، رساله فی تواریخ النبی و آلال، اخبار الدخیله و مقدمه توحید مفضّل اشاره کرد.

شیخ محمدتقی شیخ شوشتری در سحرگاه 31 اردیبهشت ماه سال 1374 دیده از جهان فرو بست و در جوار بقعه سید محمد گیاه‌خوار در شوشتر به خاک سپرده شد.

سرپرست تیم مستند زندگی علامه شیخ شوشتری از آغاز فیلمبرداری این مستند در سه استان کشور خبر داد و گفت: فعالیت وسیعی برای تکمیل این مستند در حال انجام است.


خبرگزاری فارس: فیلمبرداری مستند علامه شیخ شوشتری در 4 استان کشور+عکس

ابوالقاسم غلام‌حیدر اظهار داشت: این نخستین مستندی است که در مورد علامه شیخ شوشتری ساخته می‌شود.  وی تاکید کرد: فیلمبرداری این مستند در چهار استان کشور اعم از تهران، قم، البرز و خوزستان انجام می‌شود و به این دلیل زمان زیادی برای فیلمبرداری آن نیاز است.

غلامحیدر با اشاره به اینکه این مستند برای پخش در سیما ساخته می‌شود، افزود: این مستند برای پخش از شبکه استانی خوزستان در حال تولید است.


وی با اشاره به اینکه فیلمبرداری‌های این مستند در استان‌های تهران و البرز انجام شده است، تاکید کرد: فیلمبرداری این مستند در استان‌های تهران و البرز انجام شده است و در این فیلمبرداری‌ها فرزند شیخ شوشتری دکتر محمدعلی شیخ،نوه دختری دکتر افقه و برخی دیگر از اعضای خانواده شیخ شوشتری خاطرات و سیره شیخ شوشتری را تعریف کرده و فیلمبرداری شده است.

سرپرست تیم مستند زندگی علامه شیخ شوشتری تاکید کرد: برای آغاز به فیلمبرداری این مستند بیش از 18 ماه مطالعه مستمر در حالات و زندگی این استاد فرزانه انجام شده است.

شیخ محمدتقی شیخ شوشتری در سال 1374 در شهرستان شوشتر دار فانی را وداع گفت و تاکنون کتاب‌ها و مقالات زیادی درباره شخصیت این شیخ بزرگ نوشته شده است اما هنوز مستندی درباره شخصیت این علامه فقید ساخته نشده است.

کارگردان هنری مستند علامه شیخ شوشتری از فیلمبرداری یک‌هزار دقیقه‌ای این فیلم از آغاز تاکنون خبر داد و گفت: برای فیلمبرداری این مستند زمان زیادی لازم است.

خبرگزاری فارس: فیلمبرداری 1000 دقیقه‌ از مستند علامه شیخ شوشتری

مهرداد حق‌شناس اظهار داشت: تا کنون یک‌هزار دقیقه از مستند علامه شیخ فیلمبرداری شده است و فیلمبرداری‌ها برای این مستند ادامه دارد.

وی افزود: برای این فیلم باید بیش از 10 برابر زمان مستند فیلمبرداری انجام شود تا با تدوین مستند خوبی از آن تولید شود. این کارگردان و تدوین‌گر حرفه‌ای خاطر نشان کرد: بیش از یک‌سال و نیم است که همه متونی که درباره شیخ شوشتری به چاپ رسیده بود، از بریده روزنامه تا گزارش‌های اینترنتی و کتاب‌های منتشر شده حول شخصیت این شیخ بزرگ را مطالعه کردیم و از نظر اطلاع از شخصیت این فیلم بسیار غنی هستیم.

وی با اشاره به «لوکیشن‌های» در نظر گرفته شده برای ساخت این فیلم در شوشتر، تاکید کرد: برای ساخت این فیلم از فضاهای منزل شخصی، اتاق شخصی، خانه مرعشی، حسینیه شیخ، امامزاده عبدالله و مناظر قدیمی شهر شوشتر استفاده خواهد شد.

حق‌شناس افزود: این فیلم به نحوی روایی ساخته می‌شود و قسمت‌هایی از آن را با بازسازی شخصیت شیخ شوشتری انجام خواهیم داد.

مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
Nada pashmforosh zade
|
Kuwait
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
0
2
عالية
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
0
2
خدا قوت مردان اینشالا که بتونیت با موفقیت بهتر و بیشتر در همه زمینه ها فعالیت داشته باشید و همه ی مردم استان علی الخصوص شوشتر و شاد و راضی کنین و در ازاش خدا بهتون پاداش بده....
اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
0
1
واقعا اقدام شایسته ای هست/
ایشالله که فیلمی در شان این بزرگوار و عارف کم نظیر درست بشه
حسنوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
0
1
ای کاش با تحقیقات کاملی می شد بهتر با فرهنگ و تمدن کهن شهر هشت هزار ساله شوشتر آشنا شد
بسیاری از آثار و بزرگان شوشتر ناشناخته مانده اند عرفای بزرگ و به نامی که مردم گاهی چیزهایی شبیه افسانه از کرامات آنها می گویند اما ای کاش می شد تحقیقات کامل و جامعتری از آنها به دست می آمد و به صورت فیلم یا کتاب در اختیار نسل جوان قرار می گرفت
تشکر
:
:
:
آخرین اخبار