تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۴۶۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خودداری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از تحویل گرفتن یک موزه!
با اینکه شهرداری سوسنگرد از ساخت موزه سوسنگرد را با الهام از معماری بومی خوزستان به پایان رسانده اما تاکنون مراحل تحویل و بهره برداری آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تاکنون پیگیری نشده است
موزه مردم شناسی سوسنگرد

خوزنیوز/ مجتبی گهستونی: با اینکه شهرداری سوسنگرد از ساخت موزه سوسنگرد را با الهام از معماری بومی خوزستان به پایان رسانده اما تاکنون مراحل تحویل و بهره برداری آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تاکنون پیگیری نشده است.

به گزارش خوزنیوز، اعتبار این موزه 4 هزار متر مربعی از سوی وزارت نفت تامین شده و شهرداری سوسنگرد که زمین آن را واگذار کرده مکلف شده تا برای بهره برداری از این موزه، آن بنا را به اداره میراث فرهنگی خوزستان واگذار کند که به گفته مسئولین شهری در سوسنگرد این اداره کل تاکنون اقدام موثری برای دریافت اسناد موزه انجام نداده است.

با اینکه کاربری گردشگری و موزه مردم شناسی برای بنای قرمز رنگ در ورودی شهر سوسنگرد در نظر گرفته شده است اما عدم پیگیزی های لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان با ابهام هایی همراه است و حتی در مذاکره ای که با شهردار سوسنگرد داشتم آنها نیز از عدم پیگیری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان متعجب بودند چرا که شهردار این شهر بارها تاکید کرده که ما هیچ ادعایی درباره این بنا نداریم و وظیفه داریم آن را به دستگاه متولی موزه داری واگذار کنیم.

شهرداری سوسنگرد با اینکه بارها اسناد و مکاتبات خود را برای اداره کل میراث فرهنگی خوزستان ارسال کرده تا این اداره کل مراحل قانونی را سپری کند اما روزبه روز تعلل اداره کل میراث فرهنگی خوزستان باعث دلسردی شهرداری و از همه مهم تر فرسایش بنا می شود.

با اینکه مراحل ساخت این موزه به پایان رسیده و می توان نام موزه مردم شناسی جنوب غربی خوزستان را در دشت آزادگان به مرکزیت شهر سوسنگرد به آن اطلاق کرد اما با عدم پیگیری مصوبات از قبل انجام شده، خوزستان فرصت برخورداری از یک موزه را از دست می دهد. 

در صورتی که این بنا از سوی میراث فرهنگی دریافت شود و تجهیز گردد ضمن اینکه از فرسایش بنا جلوگیری به عمل می آید اما باعث می شود که دفتر نمایندگی میراث فرهنگی سوسنگرد در حد یک اداره و پایگاه مجهز و مهم در جنوب غرب خوزستان ارتقا پیدا کند.

موزه مردم شناسی سوسنگرد


در این بخش از استان خوزستان زندگی در خشکی و هورها و تالاب از دیرباز تا کنون باعث بوجود آمدن تنوع آداب و رسوم شده است که به نمایش گذاشتن آنها ضمن مهم بودن برای مردم منطقه، برای معرفی به علاقمندان به مردم شناسی، جامعه شناسی و گردشگران هم لذت بخش خواهد بود.

نحوه پوشش زنان و مردم، موسیقی بومی، تنوع شعری، تنوع غذایی، لالایی مادران، آداب و رسوم جشن ها و عزاها، نحوه ساخت و در نهایت زندگی در مضیف،نحوه کشاورزی و همچنین آداب قهوه خوری از تنوع برخوردار است که باید توجیه فراوانی برای سرعت عمل در ساخت موزه داشته باشد.

مهندس صالح عبدالهی شهردار سوسنگرد  در همین زمینه اظهار داشت: زمین این موزه در بهترین مکان شهر از سوی شهرداری برای ساخت این بنا اختصاص داده شده است که هزینه ساخت آن را وزارت نفت داده است. از یک سال پیش مقرر شده که این موزه به اداره کل میراث واگذار شود اما میراث فرهنگی تمایلی از خود برای دریافت اسناد این موزه از خود نشان نمی دهد.
جنوب غربی استان خوزستان با دو شهرستان دشت آزادگان و هویزه فاقد موزه آثار تاریخی و مردم شناسی است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
حاج پرویز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
1
0
اداره کل میراث از پس موزه های خودش برنمیاد. موزه شوش که وضعیت مناسبی ندارئ. موزه بهبهان هم که تعطیل هست و ....
به نظر من همان شهرداری اداره اش کند بهتر است
پاسخ ها
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
شما از کجا میدانید شهرداری ها کی کار خیر برا شهرها کرده اند حتما یه موضوعی است؟
:
:
:
آخرین اخبار