تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۲۴۷۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دردسرهايي باران در خوزستان!
ديروز باران باريد و شهر را آب گرفت، مثل گذشته؛ از سال‌ها پيش تا كنون چيزي تغيير نكرده و وضع به همان منوال گذشته‌هاي دور است. با اين همه پيشرفت تكنولوژي و عصر ارتباطات شبكه و اين حرف‌ها، در اهواز با هر بارندگي جزئي بايد پاچه شلوار را بالا زد و عرض خيابان را رد شد. اگر درب فاضلاب را براي دفع آب را باز نگذاشته باشند، شانس عبور از خيابان بدون حادثه و افتادن در چاه فاضلاب بيشتر است!


 
مي‌گويند اهواز كلان‌شهر است ولي نه وسعت شهر اين را مي‌گويد و نه پيشرفت آن. شهري كه نه هسته مركزي و نه گوشه و كنار آن از آبگرفتگي‌هاي پس ازباران در امان باشد چه كلان‌شهري است؟! مگر كلان‌شهر بودن فقط به نام است؟
 
 از همه محله‌ها و منطقه‌هاي اين شهر تنها يك منطقه كوچك، آن هم منطقه‌اي كه شركت نفت از آن حمايت مي‌كند داراي شبكه دفع آب‌هاي سطحي است و بقيه محله‌ها و مناطق شهرداري فاقد آن هستند. شبكه دفع آب‌هاي سطحي هم نمي‌خواهيم، لايروبي فاضلاب كه ديگر خواسته‌اي به‌جا، منطقي و معقول است كه شهروندان بايد داشته باشند. دليل اين آبگرفتگي‌ها چيزي جز اين نيست كه شبكه فاضلاب لايروبي نمي‌شود و رسوبات در آن به دليل گذشت زمان و اهمال ‌در لايروبي، سخت شده است و هر چه بيشتر بگذرد لايروبي آن و اصلاح فرسودگي دشوارتر مي‌شود؟
 
پيش از بارندگي اعلام مي‌كنند كه 100 درصد معابر اهواز لايروبي شدند و با به كارگيري نيروهاي فضاي سبز شهري در دفع آبگرفتگي در مواقع بارندگي، يقينا مشكلي پيش نخواهد آمد، ولي شهروندان اهوازي در مناطق كيان‌آباد، كمپلو، باغ شيخ، پاداد، چهارشير، كوي فرهنگيان، هسته مركزي شهر و نقاط بسيار ديگري متاسفانه شاهد اين امدادرساني‌ها نبودند و روز گذشته آبگرفتگي سنگيني را تجربه كردند.
 
البته قضيه به همين جا محدود نمي‌شود. ديگرشهرستان‌هاي خوزستان هم كمتر از اهواز مشكل نداشتند، و در اين ميان در سوسنگرد عمق معضل را مي‌توان ديد. دانش‌آموزان بسياري سر كلاس‌هاي مدرسه غيبت داشتند كه با نرفتن دانش‌آموزان مدارس به صورت غيررسمي تعطيل بود و كلاس‌ها تقريبا برگزار نشد زيرا اصلا در كوچه و خيابان‌ها راهي براي رفتن به مدرسه وجود نداشت. خيابان‌ها مملو از آب و آب باران و فاضلاب در خانه‌ها هم جاري بود و مردم با حلبي و پارچ و ظروف ديگر آب را از خانه به خيابان ريختند تا مبادا فاضلاب آلوده به درون خانه‌ راه يابد.
 
مسجدسليمان هم شهر ديگري است كه ديروز غرق آب شده بود و شهروندان مسجدسليماني با وجود شادي از رحمت الهي در خيابان‌هاي آب‌گرفته گير افتادند. آب همه معابر را گرفته بود و كوچه‌هاي باريك اين شهر تا نيم متر آبگرفتگي داشتند. شبكه فاضلاب مسجدسليمان از گذشته های دور تا كنون اصلاح نشده و همان شبكه قديمي هنوز بايد از پس بارندگي‌ها بربيايد.
 
روز گذشته آبگرفتگي در بيشتر شهرهاي خوزستان به چشم مي‌خورد و متاسفانه بيشتر شهرها در كنار شادي و شكرگزاري از باران، به سختي مي‌افتند و دردسرهاي فاضلاب و آب‌هاي سطحي آلوده، شيريني باران را به كام آنها تلخ مي‌كند.
 
هواشناسي خوزستان مي‌گويد كه موج جديد بارندگي از جمعه آغاز مي‌شود و با شنيدن اين خبر شهروندان خوزستاني نمي‌دانند كه بايد خوشحال شوند يا اندوهگين. باشد كه مسئولان با اقدام سريع براي لايروبي شبكه فاضلاب در دو سه روز باقي مانده، اهمال در لايروبي در ماه‌هاي گذشته را جبران كنند تا شهروندان خوزستاني كمتر به دردسر بيفتند. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار