تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۲۵۶۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هيات شنا و واترپلو خوزستان غرق در مشكلات!
چند سالي است كه هيات شنا و واترپلو خوزستان گريبان‌گير مسايل و‌ مشكلات زيادي شده است. مشخص‌نشدن رييس هيات و برگزارنشدن مجمع انتخابي رييس هيات استان در حالي‌كه بيش از دو سال از زمان انتخاب سرپرست فعلي هيات مي‌گذرد نيز به مسايل و مشكلات موجود در هيات دامن زده است. متاسفانه اين مشكلات تا حدي پيش رفته است كه باعث ايجاد دودستگي بين مربيان و مسوولان هيات شده است.
 
در اين گزارش مربيان و مسوولان هيات به مسايل و موضوعات مختلف هيات شنا و واترپلو استان خواهند پرداخت.
 
مالک قاطع مربی سابق تیم‌ملی شنا و اشکان ناصری یکی از مربیان شنای استان وضعیت فعلی هیات شنا و واترپلو خوزستان را مطلوب نمی‌دانند. ناصری در این زمینه معتقد است، «باتوجه به مشكلاتي كه وجود دارد، شناي استان در حال ضربه خوردن است. سایر استان‌ها در حال سبقت گرفتن از ما و پيشرفت كردن هستند اما خوزستان پیشرفتی نداشته و حتي عقبگرد هم داشته‌ است.»
 
به اعتقاد بسياري از مربيان استان باتوجه به اين‌كه ناصر سودانی (سرپرست هیات شنا و واترپلو استان)، نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی است و کار او به صورتی است که باید بیشتر وقت خود را در تهران و صرف رسیدگی به امور استان کند، قرار دادن وی به عنوان سرپرست هیات، اقدام درستی نبوده است.  آن‌ها می‌گویند که در مدت سرپرستی سودانی، وی تاکنون جلسه‌ای برای بررسي مشکلات هیات با آن‌ها نداشته است.
 
حشمت‌الله طاهری یکی دیگر از مربیان شنای استان در این زمینه می‌گوید «‌از زماني‌که سوداني روي كار آمده است تاكنون نتوانسته‌ام او را ببينم و درباره مشکلات موجود با وی صحبت کنم و به نظرم افرادی که اطراف سودانی هستند، مانع از انجام این کار شده‌اند.»
 
قاطع نیز در اين زمينه معتقد است «سوداني به خاطر مشغله كاري كه دارد، بيشتر در تهران به سر مي‌برد و اشرافي بر هيات استان ندارد و اکنون افرادی كار را به دست گرفته‌اند که تجربه و تخصص لازم را ندارند و متاسفانه این موضوع باعث شده به جای این‌که وضعيت‌مان بهتر شود، در حال بدتر شدن باشیم.»
 
باتوجه به این‌که برگزاری لیگ‌های استانی در شناخت استعداد‌ها و معرفی آن‌ها به کشور کمک می‌کند و انگیزه بازیکنان را برای حضور در سطوح بالاتر، افزايش مي‌دهد، برخی از مربیان و بازیکنان استان اذعان دارند که هیات استان چنین رقابت‌هایی را برگزار نکرده است.
 
مرتضی مبارک بازیکن خوزستاني تیم‌ملی واترپلو جوانان در این باره می‌گوید «برگزار نشدن مسابقات به ضرر بازیکن‌های استان است چرا که استعدادها شناخته نمی‌شوند و این روند کاری باعث دلسرد شدن و بی‌انگیزگی بازیکنان و حتی پراکندگی آن‌ها می‌شود.»
 
همچنین رضا مخيلفي از مربيان واترپلو استان می‌گوید «متاسفانه هيات تعاملي با باشگاه‌ها ندارد، ليگ استان برگزار نشده، بازیکنان تشویق نمی‌شوند و جلسه‌اي هم با ما برگزار نمي‌كنند.»
 
به نظر می‌رسد باتوجه به مشغله سرپرست هیات استان باید برای پیگیری هر چه بهتر امور هیات در غیاب وی، از افراد باتجربه و مورد اعتماد استفاده شود.
 
قاطع در این زمینه معتقد است «سوداني با تغيير افرادي كه اكنون كار هيات را به دست گرفته‌اند، مي‌تواند مشكلات را برطرف كند و اکنون هيات‌های شهرستاني نيز از اين افراد، تبعیت نمي‌كنند. در كل حضور اين افراد باعث شده است كه شنا و واترپلو استان متضرر شود. من وضعيت حال حاضر را مساعد نمي‌بينم چرا كه ما در گذشته جزو استان‌هاي مطرح كشور بوده‌ايم اما اكنون در رده‌هاي پایین قرار گرفته‌ايم.»
 
رضا جعفري یکی از مربيان واترپلو استان نیز مي‌گويد «ورزش با هیچ چیز دیگری نباید درهم آميخته شود مخصوصا سیاست. اگر قرار باشد در این هیات کاری انجام شود باید افراد کاملا ورزشی در آن حضور داشته باشند. یک نفر به عنوان رییس هیات، منابع مالی را تامین کند ولی نوع برنامه‌ریزی هیات باید توسط افراد کاملا ورزشی انجام شود. معتقدم کسانی‌که در حال حاضر در هیات پستی دارند، نمی‌توانند جوابگو باشند و حتی معلوم نیست از چه کسی باید انتقاد شود. هیات عرصه تاخت و تاز یک عده افراد شده و تنها چیزی که در این بین مظلوم مانده، ورزشی است که هر ساله بیشتر به سمت نابودی کشیده می‌شود.»
 
وي ادامه می‌دهد «واقعا گرشاسبی وضعیت این هیات را نمی‌بیند؟ شش، هفت سال است که وضعيت هيات اين‌گونه است. اهرم‌های سیاسی در ورزش در حال نابودکردن ورزش هستند. اصلا متولی‌اي وجود ندارد و معلوم نیست با چه کسی باید حرف زد.»
 
جعفری می‌گوید «من مخالفتی با حضور شخصی مانند سودانی در راس هیات ندارم؛ هر کسی که می‌تواند برای این ورزش منابع مالی تامین کند، به درد این ورزش می‌خورد ولی نفراتی که بعد از رییس قرار می‌گیرند باید کاملا ورزشی باشند. ما در گذشته افتخارات زیادی در این رشته داشته‌ایم و اگر قرار باشد به همین راحتی این رشته را در اختیار فردی قرار دهیم که از آن اطلاعی ندارد، ورزش نابود می‌شود؛ مثل همین شرايطي كه در آن قرار گرفته‌ايم.»
 
ناصری نیز در این خصوص عنوان می‌کند «مسايل مربوط به وضعيت شنا و واترپلوي استان از سوي حاجيان دبير هيات خوزستان به سوداني اطلاع داده مي‌شود. به نظرم اگر افراد صالحي اطراف سوداني قرار داشتند، مي‌توانستند به وي در رفع مشكلات كمك كنند.»
 
طاهری نيز در اين زمينه می‌گوید «‌وجود افرادي ازجمله حاجيان كه در اين رشته تخصص ندارد و اطراف سوداني هستند، باعث به وجود آمدن مشكلات موجود شده است و کمکی به بهترشدن وضعیت نمی‌کنند.»
 
ازجمله موضوعاتی که به مشکلات هیات دامن می‌زند، اداره آن به صورت سرپرستی است. هیات شنا و واترپلو استان بيش از دو سال است که به صورت سرپرستی اداره می‌شود و این در حالی است که یک سرپرست فقط برای مدت سه ماه باید در این سمت بماند و بعد از این مدت، باید مجمع انتخاب رییس هیات برگزار شود.
 
حمیدرضا گرشاسبی مدیرکل ورزش و جوانان استان درخصوص علت تاخیر در برگزاری مجمع انتخاب رییس هیات شنا و واترپلو استان توضيح مي‌دهد «تاکنون چندین نامه به فدراسیون ارسال کرده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم که مجمع را برگزار کنند اما جوابی دریافت نکرده‌ایم. البته شاید از علل دریافت نکردن جواب از سوی فدراسیون این است که خود فدراسیون نيز اكنون به صورت سرپرستی اداره می‌شود. با اين وجود ما پیگیر برگزاری مجمع هستیم.»
 
اما برانوش نيك‌بين سرپرست فدراسيون شنا و واترپلو نظر متفاوتی دارد و می‌گوید «فدراسيون براي برگزاري مجمع در تمام استان‌ها اعلام آمادگي كرده است و اصلا برگزاري مجمع بر عهده اداره‌كل ورزش و جوانان هر استان مي‌باشد؛ آن‌ها هر وقت تشخيص داده و تاريخي را به ما پيشنهاد دهند، ما براي برگزاري مجمع به آن استان مي‌رويم.»
 
وي عنوان مي‌كند «خوزستان تاكنون هيچ تاريخي را براي برگزاري مجمع به ما اعلام نكرده است. اگر آن‌ها تاريخ را به ما بگويند ما اين آمادگي را داريم كه به آن‌جا بياييم. اكنون نيز از مسوولان فدراسيون مي‌خواهم كه نامه‌اي تنظيم كنند تا هر چه زودتر مجمع خوزستان برگزار شود.»
 
بومی‌سازی و کار کردن روی رده‌های سنی پایه از مواردی است که باعث شکوفاشدن استعدادها و به دنبال آن مطرح شدن استان در سطح ملی و همچنین حضور بازیکنانی در تیم‌ملی می‌شود اما برخی مربیان استان معتقدند که هیات فعلی در این زمینه اقدامی نداشته است.  
 
قاطع در اين زمينه اظهار مي‌كند «متاسفانه هيات وقت خود را صرف حضور در مسابقات ليگ برتر واترپلو كشور کرده و پول‌هاي هيات را صرف شرکت در این مسابقات می‌کند؛ این در حالي است كه از سرمايه‌گذاري روي رده‌هاي سني پایه غافل شده‌ است. معتقدم هر چه به سمت جلو پيش برويم به دليل اين‌كه در رده‌هاي پايه كار نكرده‌ايم، در آینده نیز بازيكني در رده بزرگسال نخواهيم داشت.»
 
وي عنوان می‌کند «مشكلاتي كه اكنون در اطراف هيات استان وجود دارد باعث شده است كه تعداد ملي‌پوشان ما نيز كم شود و چند بازیکنی نیز که اكنون عضو تيم‌ملي شنا و واترپلو هستند، از گذشته ملي‌پوش بوده‌اند و فكر مي‌كنم باتوجه به شرايط فعلي، ديگر نتوانيم در آينده بازيكني را به تيم‌ملي معرفي كنيم.»
 
به اعتقاد مخیلفي «هيات بايد كمي به بازيكنان بومي اهميت دهد و غيربومي‌سازي را كنار بگذارد تا پيشرفت ما در سطح كشور بيشتر شود. ما پتانسيل‌‌هاي بالايي داريم و به نظر من هيات بايد لطف كند و از بازيكنان غيربومي كمتر استفاده كند. خوزستان مهد واترپلو ايران است و واقعا باعث شرمندگي است كه بازيكن غيربومي وارد استان شود.»
 
طاهری نیز در این باره می‌گوید «ما سال‌های گذشته در استان بازیکنان خوبی داشتیم اما به دلیل مشکلات به وجود آمده، آن‌ها از اطراف این رشته پراکنده شدند و به نظرم این موضوع به هیات برمی‌گردد که برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری لازم را برای حفظ این نفرات نداشته است.»
 
به اعتقاد برخی از مربیان استان، هیات شنا و واترپلو استان فعالیت چندانی ندارد و فعالیتی که در حال حاضر در این رشته صورت می‌گیرد مربوط به باشگاه نفت است و اگر بخواهیم از این باشگاه فاکتور بگیریم، خود هیات فعالیتی ندارد.
 
به گفته مخیلفی «شنا و واترپلوی استان در باشگاه نفت خلاصه می‌شود؛ به صورتی که اگر روزی نفت دیگر نخواهد کار خود را در این دو رشته دنبال کند، دیگر هیچ تیمی از استان‌مان به مسابقات کشوری اعزام نخواهد شد.»
 
جعفري آينده شنا و واترپلو استان را روشن نمي‌بيند و مي‌گويد «آینده‌ای برای این رشته وجود ندارد؛ ما چه بستری ساخته‌ایم که آینده‌ای وجود داشته باشد؟ اگر وضعیت خوب وزارت نفت در خوزستان نبود همین چیزی که اکنون داریم را نیز نداشتیم. ما از امکانات نفت استفاده می‌کنیم و بازیکنان را برای لیگ پرورش می‌دهیم وگرنه چه برنامه‌ای، چه کاری و چه تزریق مالی از هیات داشته‌ایم. هیات کاری انجام نداده که به دنبال آینده باشد.»
 
اما ناصر سوداني سرپرست هيات شنا و واترپلو خوزستان كه با بيشتر نظرات مربیان استان موافق نیست، مي‌گويد «يكي از معدود هيات‌هايي كه كمترين حمايت را از سوي مسوولان استان داشته، اين هيات بوده است. زماني‌كه به پيشنهاد دوستان و به صورت موقت براي جبران عقب‌افتادگي‌ها و  حمايت از اين هيات، مسووليت آن را به عنوان سرپرست پذيرفتم، با کمک دوستان توانستيم در اين مدت دو سال، اين هيات را از رتبه‌هاي آخر به رتبه سوم بالا بكشانيم. هم‌چنين توانستيم رتبه‌هاي اول تا سوم مسابقات كشوري را ازآن خود كنيم.»
 
به اعتقاد سودانی «اصل موضوع اين است كه برخي از مربيان، اقدامات صورت گرفته توسط هيات را ناديده مي‌گيرند چرا كه اين افراد در گذشته در راس كار بودند و اكنون نيز قصد دارند دوباره به كار خود برگردند و به نظرم بخشي از مشكلات هيات مربوط به همين موضوع است.»
 
وي درباره نظر برخی از مربيان استان مبني بر اين‌كه افرادي كه اطراف او در حال فعاليت هستند، اخبار هيات را صحيح منتقل نمی‌کنند مي‌گويد «اين موضوع مربوط به اين است كه يكسري از مربيان مطالباتي را از هيات قبلی كه مربوط به سه، چهار سال گذشته است، دارند و متاسفانه بدهكاري هيات قبلي دامن‌گير ما شده است. آن‌ها يك هيات بدهكار را به ما تحويل دادند.»
 
سوداني با گله‌مندی از اداره‌كل ورزش و جوانان استان به دلیل برگزارنکردن مجمع انتخاب رییس هیات استان می‌گوید «من بارها اعلام استعفا كردم و از سال گذشته به آن‌ها گفتم كه من باتوجه به مشغله بسياري كه دارم، به امور هیات نمي‌رسم ولي نمي‌دانم به چه دليل آن‌ها افراد جديدی را جذب نمی‌كنند تا به كارهای هیات رسیدگی کنند. من با كنار رفتن از اين سمت نیز هم‌چنان حمايت‌هايم را ادامه مي‌دهم و از اين هيات جدا نمي‌شوم.»
 
سوداني عنوان مي‌كند «در اين مدت در فدراسيون افرادي روي كار آمدند كه هر كدام سياست خاص خود را داشتند و يكي از دلايل برگزارنشدن مجمع نيز مي‌تواند اين موضوع باشد ولي استان، مي‌توانست مجمع را برگزار كند كه متاسفانه اين اقدام از سوي آن‌ها صورت نگرفت. من هم بارها اعلام كردم زماني كه مجمع برگزار شد، اين آمادگي را دارم كه مسووليت را به فرد منتخب تحويل دهم.»
 
 وي بيان‌ مي‌كند «ديگر قصد ماندن در اين سمت را ندارم چرا كه وقتي حمايتي صورت نمي‌گيرد كار كردن ديگر فايده‌اي ندارد. اگر در اين ميان موفقيتي حاصل شود، مي‌گويند آفرين به بازيكن اما اگر مشكلي پيش بيايد، مي‌گويند بدا به رييس هيات. من براي حمايت و جذب اسپانسر به هيات آمدم ولي متاسفانه مسوولان استان با ما همكاري نكردند.»
 
سوداني مي‌‌گويد «هيچ هياتي در كشور نيست كه روي پاي خود ايستاده باشد در حالي كه ما اخيرا به اين مرحله رسيديم. استخرهاي آزادي و كارگر اهواز را در اختيار هيات قرار داديم تا بتواند كمبودها را جبران كند. اكنون هشت استخر در استان در حال راه‌اندازي است و با شهردار نيز صحبت‌هايي داشته‌ايم و قصد داريم در مناطق حاشيه‌اي اهواز نيز استخرهايي راه‌اندازي كنيم.»
 
سرپرست هيات شنا و واترپلو استان درباره برگزار نكردن جلسه با مربيان استان كه خواسته بسياري از آن‌ها مي‌باشد هم بيان‌ مي‌كند «اين وقت را ندارم كه به صورت مرتب جلسه برگزار كنم اما هر وقت دوستان خواسته‌اند، جلسه‌اي تشكيل داده‌ايم و من نيز حضور داشتم. اگر مربي مي‌گويد كه چنين جلساتي برگزار نشده، شايد مربي جديدي است كه اين‌گونه صحبت كرده است. من نمي‌دانم چرا عده‌اي ارتقا رتبه و كسب عنوان‌هاي ما را در كشور ناديده مي‌گيرند.»
 
وي مي‌گويد «حدود دو سال است كه اين مسووليت را بر عهده دارم؛ زماني كه اين سمت را قبول كردم، گفتم براي سه ماه اين مسووليت را مي‌پذيرم تا به اين هيات كمك و آن را از حالت ركود خارج كنم و بعد نيز مي‌روم و به آن‌ها گفتم كه من حتي اگر سرپرست يا رييس هيات هم نباشم، از هيات حمايت مي‌كنم.»
 
باتوجه به اين‌كه به نظر مي‌رسد، نوك پيكان انتقادات مربيان به سمت افراد اطراف سوداني مي‌باشد، حر حاجيان (دبير هيات شنا و واترپلو استان) يكي از افراد مورد خطاب‌شده، به انتقادات پاسخ داد.
 
وي معتقد است «اكنون تعامل‌مان با باشگاه‌هاي استان بسيار بهتر از گذشته شده است به صورتي كه تمام باشگاه‌ها را درگير مسابقات كرده‌ايم و در جريان كارهاي هيات قرار داده‌ايم اما قرار نيست كه ما از تمام مربيان باشگاه نفت استفاده كنيم. اكنون مربياني كه در هيات كار مي‌كنند و اطراف آن هستند، از قهرمانان و اسطوره‌هاي كشور مي‌باشند. تمام ورزش‌ ما روي نفت مي‌چرخد ولي من طي بازديدي كه از شناي نفت داشتم، ديدم كه آن‌ها برنامه‌ متنوع كاري ندارند. زماني كه نفت، چهار استخر دارد و ابزار كار در اختيارش است، پس چرا مربيانش كار نمي‌كنند و فقط انتقاد مي‌كنند و عملكرد منفي خود را گردن هيات مي‌اندازند؟ به نظرم اين اقدام آن‌ها باعث تخريب شنا و واترپلوي استان شده است.»
 
دبير هيات شنا و واترپلو استان مي‌گويد «البته انتقاد كردن يك بحث طبيعي است و تا وقتي كه قطار ايستاده است همه به عظمت قطار نگاه مي‌كنند ولي همين كه قطار به راه افتاد و شروع به حركت كرد، دست به سنگ مي‌گيرند و شروع به زدن قطار مي‌كنند.»
 
حاجيان مي‌گويد «اگر بخواهيم آمار و عملكردمان را ارزيابي كنيم، سال گذشته و امسال، جزو تنها سال‌هايي بوده‌ است كه مسابقات بسياري را برگزار كرديم. سه مرحله مسابقات ليگ استاني شنا را انجام داديم ولي به دليل اين‌كه درگير مسايل ليگ واترپلو كشور بوديم، نتوانستيم رقابت‌هاي ليگ استاني واترپلو را برگزار كنيم ولي قرار است به زودي اولين مرحله آن را برگزار كنيم.»
 
وي درباره روي آوردن شناگران به سمت واترپلو عنوان مي‌كند «علت اين‌كه شناگران از فعاليت در اين رشته كنار كشيده‌اند و به سمت واترپلو روي آورده‌اند اين است كه خود مربيان انگيزه لازم را به آن‌ها تزريق نمي‌كنند. مربيان بايد برنامه‌ها‌ي‌شان را به صورتي تدوين كنند كه بازيكن، با انگيزه كار خود را دنبال كند ولي مربي‌هاي ما در كارشان تنوع ندارند و اين موضوع باعث كناره‌گيري شناگران شده است.»
 
به اعتقاد حاجيان «اكنون مشكلات موجود در رشته شنا مربوط به تمام كشور است و اصلا اين رشته در كشور تعطيل شده است و بيشتر روي واترپلو كار مي‌شود. به صورتي كه از اول سال تاكنون مسابقات قهرماني شناي كشور در هيچ رده‌ سني برگزار نشده است. با اين وجود ما در استان كار خودمان را انجام داديم و ليگ شنا را برگزار كرديم.»
 
وي در پاسخ به صحبت‌هاي برخي از منتقدان نسبت به برگزارنشدن جلسه با مربيان استان عنوان مي‌‌كند «چهارشنبه تا جمعه هر هفته كه سوداني در اهواز است، يك جلسه داخلي با اعضاي هيات برگزار مي‌كند و علاوه بر آن نيز ماهي يك بار جلسه تشكيل مي‌دهيم و درخصوص مسايل هيات صحبت مي‌كنيم.»
 
حاجيان مي‌گويد «ما هم از وضعيت فعلي ناراحت هستيم چرا كه سوداني دو سال است كه سرپرست هيات مي‌باشد و اگر تكليف او مشخص شود، مي‌تواند يك برنامه طولاني‌مدت ارايه دهد. يكي از مشكلاتي كه دامن‌گير هيات است اين مي‌باشد كه تاكنون مجمع انتخاب رييس هيات برگزار نشده است و ما نيز انتظار داريم اين مجمع هر چه زودتر برگزار شود.»
 
به گفته حاجيان «تمام قهرمانان و ورزشكاران از سوداني حمايت مي‌كنند و او را مي‌خواهند چرا كه اگر سوداني از اين سمت كنار برود، بازهم اوضاع هيات به روز اول خود برمي‌گردد. عده‌اي به دنبال اين هستند كه سوداني را از كار خود زده كنند تا او كنار برود و خودشان متولي كار شوند.»
 
همان‌طور كه در اين گزارش آمد، هيات شنا و واترپلو خوزستان اسير يكسري اختلافات شده و همين موضوع به شنا و واترپلو استان ضربه زده است. برگزارنشدن مجمع انتخاب رييس هيات، شايد نوعي بلاتكليفي در ميان اهالي اين رشته در استان ايجاد كرده است، بنابراين مديركل ورزش و جوانان استان بايد با پيگيري هر چه سريع‌تر اين موضوع، مجمع را برگزار و رييس جديد را انتخاب كند تا فرد جديد با اجراي برنامه‌هاي بلندمدت، به وضعيت اين دو رشته و هيات استان سر و سامان دهد.

گزارش: ایسنا/ پريسا زنگنه‌منش

:
:
:
آخرین اخبار