تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۲۶۳۷۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمادگی تنها ۱۶ تا ۲۰ درصد مردم در برابر بلایا
معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: تنها حدود ۱۶ تا ۲۰ درصد مردم ایران برای مواجهه با بلایا آمادگی دارند که این آمار بسیار کم است و باید تلاش‌ها به نحوی باشد که در هر خانواده یک امدادگر داشته باشیم.
 مجتبی طحان گفت: باید بپذیریم یکی از آفت‌های مهمی که در هر فعالیتی در ایران مشاهده می‌شود، مقوله شعارزدگی است بدین معنا که بسیاری از برنامه‌ها در یک بازه زمانی و مکانی مشخص، پر رنگ و لعاب می‌شوند و در نهایت یک طرح کوتاه مدت در این خصوص اجرا و پس از آن فراموش می‌شوند و در خوشبینانه‌ترین حالت چند درصد رو به جلو حرکت می‌کنند.

او می گوید: هر سال در دو سه مناسبت ویژه موضوع کاهش آثار بلایای طبیعی، امداد و نجات و موضوعات مرتبط با این مقوله اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند، اما پس از پایان مناسبت، فراموش می‌شوند؛ یکی از این مناسبت‌ها روز ایمنی در برابر زلزله یا روز ملی کاهش آثار بلایای طبیعی است که سال‌ها است در یک بازه مشخص در این خصوص کار‌هایی انجام می‌شود.

به گفته معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خوزستان هر ساله یک سری بلایای طبیعی و انسان‌ساز از جمله سیل، طوفان، آتش‌سوزی و تصادفات رانندگی رخ می‌دهند و خسارت‌های مالی، جانی و زیست محیطی فراوانی به جامعه تحمیل می‌کنند و در اکثر اوقات آثار جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارند.

طحان گفت: در اکثر موارد، علت واقعی وقوع این اتفاقات فقدان فرهنگ ایمنی در جامعه است؛ اطلاع نداشتن و آموزش ندیدن افراد نسبت به چگونگی مواجهه با حوادث نیز موجب می‌شود در بسیاری از اوقات دچار آسیب شوند. این موارد موجب می‌شود افراد در برابر حوادث، دفاع مناسبی نداشته باشند و با کوچکترین حادثه علاوه بر بروز آسیب، غم سنگینی بر جامعه تحمیل می‌شود.

این مقام مسئول گفت: این شرایط موجب شده است ایران جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز مهم دنیا قرار بگیرد و آسیب‌های جدی و بیشماری گریبانگیر مردم شود؛ بنابراین به منظور کاهش آسیب‌پذیری و کاهش آثار بلایا باید آموزش به عنوان کلید اصلی تحول فرهنگ پیشگیری، ایمنی و آمادگی مد نظر قرار گرفته شود.

به گفته او بلایای طبیعی رو به افزایش هستند و قدرت دینامیکی و خودترمیمی زمین کاهش یافته و شدت بلایا ۱.۴ برابر شده است. این آمار‌ها این واقعیت را می‌رساند که بلایای طبیعی و انسان‌ساز رو به افزایش هستند به گونه‌ای که هر روز با بلایای بیشتری مواجه می‌شویم.

 انسان به عنوان یک موجود هوشمند قادر است بسیاری از وقایع را به رحمت تبدیل کند یا میزان خسارت را کاهش دهد. ماهیت بلایای طبیعی به ویژه در شرایط کنونی پیچیده است و به نظر می‌رسد بسیاری از بلایا خارج از کنترل هستند و برخی اوقات نمی‌توان از وقوع این حوادث پیشگیری کرد، اما می‌توان میزان آسیب‌پذیری را کاهش و تاب‌آوری را افزایش داد.

طحان گفت: پیشگیری یکی از ارکان مهم و حیاتی در مدیریت بحران است، در صورت نبود این آمادگی، علاوه بر اینکه مردم در مرحله نخست حوادث دچار صدمه می‌شوند میزان خسارت‌های ثانویه نیز چندین برابر خواهد شد.


مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار