تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۲۶۴۰۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علاقه مردم به دریافت اینترنتی کتاب بیشتر شده ‌است
علاقه مردم به دریافت اینترنتی کتاب بیشتر شده ‌است

   از منظر یک نویسنده و ناشر: تکنولوژی اجازه نمی‌دهد مردم به سراغ کتاب بروند و علاقه مردم به دریافت اینترنتی کتاب بیشتر شده ‌است.

محمدحسین حکمت‌فر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هزینه بالای چاپ کتاب و میزان اندک مطالعه باعث شده مخاطبان کمتری در حوزه کتاب وجود داشته باشد و نکته دیگر این است.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان نیز در استقبال نکردن ناشران از به نویسندگان جوان تاثیر دارند گفت: اگر کتابی ارزش چاپ ندارد نباید اجازه چاپ به آن داده شود زیرا اگر تیراژ کتاب پایین و کیفیت بالا باشد خیلی بهتر از این است که تیراژ برود بالا ولی کیفیت پایین بیاید.

حکمت‌فر با تاکید بر اینکه چاپ آثار ضعیف برای نویسنده، ناشر و مخاطب کتاب خوشایند نیست افزود: در این صورت اگر کتاب چاپ نشود بهتر از این است که کتاب‌هایی منتشر شود که به درد مخاطب نخورد.

او با تاکید بر اینکه فعالیت فرهنگی هیچ سنخیتی با سازوکار اقتصادی ندارد گفت: متاسفانه با کم‌توجهی برخی از ناشران شاهد این رویه هستیم. اما اگر قرار باشد کتابی را صرفا بر اساس نیازها، خواسته‌ها و تمایلات خودمان بنویسیم تعجبی ندارد که مخاطب نیز با آن ارتباط برقرار نکند.

این ناشر با اظهار اینکه نیازسنجی نسبت به گرایش مخاطبان به نوع کتاب‌هایی که عرضه می‌شود یکی دیگر از مشکلات این عرصه است متذکر شد: وقتی ناشران به نیازهای جامعه توجه چندانی نداشته باشند آثاری منتشر می‌شود که مورد توجه عموم قرار نمی‌گیرد.

به باور حکمت‌فر: ناشر بعد از خواندن کتاب و با توجه به قابلیت‌هایی که کتاب دارد باید حاضر شود کتابی را چاپ کند.

او نویسنده با بیان اینکه امروزه کار نشر از رونق افتاده به طوری که نمی‌شود به مثابه شغل به آن نگاه کرد تاکید کرد: متولیان فرهنگی باید وارد میدان شوند و روی فرهنگ کتابخوانی سرمایه‌گذاری کنند.

مرجع / ایسنا
برچسب ها: نویسنده
:
:
:
آخرین اخبار