تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۶۷۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابوذر، تنها بيمارستان كودكان خوزستان
 محل كنوني بيمارستان ابوذر اهواز در 50 سال پيش به عنوان يك هتل ساخته شد كه در زمان جنگ به دليل نياز وقت، به يك مركز درماني تبديل و پس از آن نيز به عنوان مركز تخصصي و فوق‌تخصصي كودكان فعاليت كرد. اين بيمارستان به دليل قدمت ساختمان، مشكلات ساختاري دارد كه سرانجام ساخت بيمارستاني جديد و جايگزين در 9 طبقه آغاز شد. 


 
 
دكتر مسعود زادكرمي، رييس بيمارستان ابوذر،  اظهار كرد: بخش‌هاي كنوني اين بيمارستان نه جواب‌گوي مراجعان است و نه از نظر ساختاري مي‌تواند شان مراجعان را حفظ كند. تعداد بيماران بسيار بيشتر از ظرفيت بيمارستان است و گاهي چند بيمار روي يك تخت نگه‌داري مي‌شوند كه درست نيست.  
 
وي افزود: بيمارستان بايد يك بخش مخصوص بيماران اسهالي داشته باشد در حالي كه اكنون بيماران اسهالي كنار بيماران عادي هستند و تنها اتاقشان متفاوت است. بايد لباس‌هاي يك‌بار مصرف استفاده شود كه بيمارستان نمي‌تواند آن را تهيه كند و لباس‌هاي بيماران شسته شده و دوباره استفاده مي‌شود.
 
رييس بيمارستان ابوذر ادامه داد: در حال حاضر بايد در بيمارستان قديمي فعاليت شود تا بيمارستان جديد ساخته شود. سالانه 150 ميليون تومان صرف نگه‌داري وضعيت موجود بيمارستان مي‌شود و با اين وضعيت، بهينه‌سازي نيز بايد انجام شود.  
 
زادكرمي تصريح كرد: در همه دنيا براي بيمارستان‌هاي كودكان مبالغي به عنوان يارانه پرداخت مي‌شود چرا كه اين بيمارستان‌ها ضررده هستند. و بيشتر خانواده‌ها نيز از قش كم‌درآمد هستند و نمي‌توان مبالغ زيادي از آن‌ها دريافت كرد. علاوه بر اين، در اين بيمارستان هرماه 15 ميليون تومان درمان رايگان براي نوزاداني كه خانواده‌ها آن‌ها را نمي‌پذيرند، انجام مي‌شود.  
 
رييس بيمارستان ابوذر گفت: بسياري از بخش‌ها از جمله راديولوژي و آزمايشگاه تنها براي خدمت‌رساني به مردم داير هستند و كاملا ضررده هستند. بخش جنرال كودكان نيز به كمك خيرين در حال ساخت بود كه به دليل افزايش قيمت‌ها پيمانكار حاضر به ادامه كار نبود كه مي‌خواهيم با كمك دانشگاه جندي شاپور ساخت آن را ادامه داده و به بهره‌برداري برسانيم. بخش NICU نيز كاملا و بخش ICU نيز 50 درصد بازسازي شده است.  
 
وي ادامه داد: درآمدي كه از بيماران به بيمارستان مي‌رسد جواب‌گوي نيازهاي بيمارستان نيست. اين بيمارستان بخش‌هاي فوق‌تخصصي مانند نفرولوژي و گوارش دارد كه بايد وسايل و تجهيزات آن نيز تهيه شود ولي تهيه اين تجهيزات بسيار سخت است. بخش نوزادان نيز با مبلغ 140 ميليون تومان ساخته شده است و تجهيز آن نيز درگذشته 100 ميليون تومان هزينه داشت كه در اين زمان 2.5 برابر شده است و نمي‌توان آنها را تهيه كرد و مجبوريم از همان تجهيزات گذشته استفاده كنيم.  
 
زادكرمي تصريح كرد: روزانه 1000 نفر به بيمارستان ابوذر مراجعه مي‌كنند كه اين ميزان بيمار خارج از توان اين بيمارستان است. در اين بيمارستان 160 تخت بستري وجود دارد كه هم اكنون كه فصل پيك بيماري هاي كودكان است صد در صد پر است و ممكن است يك بيمار در بخش اورژانس چند روز منتظر بماند تا تختي خالي شود و امكان بستري فراهم شود. بخش‌هاي ويژه هم در تمام طول سال پر هستند.  
 
وي گفت: اگر به بيمارستان كودكان به عنوان يك مركز درآمدزا نگاه شود به جايي نمي‌توان رسيد. برخي بيماري‌هاي مانند فنيل‌كتونوري اختصاصي هستند و تنها در اين بيمارستان درمان مي‌شوند و بيمارستان نيز مجبور است خدمات را ارايه دهد و از قسمت‌هاي ديگر براي برخي از بخش‌ها هزينه كند.  
 
رييس بيمارستان ابوذر گفت: با توجه به اين‌كه اين بيمارستان تنها مركز دولتي شمال شهر اهواز است يك اورژانس بزرگسال نيز براي آن در نظر گرفته شده كه بيماران اين منطقه را پوشش دهد. پزشكان اين بخش نيز پزشكان پرتلاش و كوشايي هستند ولي مشكلات زيادي كه براي بيمارستان وجود دارد اجازه نمي‌دهد كه بيمارستان بيش از اين پيشرفت كند و با اين كه روند رو به رشدي دارد ولي جاي پيشرفت بيشتري نيست.  
 
وي ادامه داد: شركت‌هايي نيز كه تجهيزات عرضه مي‌كنند به دليل بدهي‌هاي پيشين تجهيزات جديد را ارايه نمي‌دهد و برخي مواقع ممكن است برخي تجهيزات به دليل اين مشك، نتوانند خدمت‌رساني كنند و فشار آن به مردم وارد مي‌شود و مردم هستند كه ضربه مي‌بينند.  
 
زادكرمي تصريح كرد: يك انجمن خيريه با نام " حامي كودكان" در بيمارستان ابوذر ايجاد شده است كه يك اتاق مخصوص مادران و يك اتاق بازي براي كودكان ايجاد كرده‌اند و در بازسازي بخش‌ها و تهيه تجهيزات نيز كمك مي‌كنند.  
 
رييس بيمارستان ابوذر عنوان كرد: دستگاه‌ها و وسايل بيمارستان‌ فرسوده هستند و چندين بار خراب شده و تعمير شده‌اند و ديگر جايي براي كار ندارند و بايد تعويض شوند. هزينه زيادي بابت نگه‌داري و تعمير اين وسايل پرداخت مي‌شود و بيمارستان نيز نمي‌تواند تجهيزات جديد را خريداري كند و حتي دانشگاه نيز نمي‌تواند هزينه‌هاي اين بيمارستان را پرداخت كند.  
 
وي افزود:‌ يكي از مشكلات اين بيمارستان نبود دستگاه CT اسكن است،‌در حالي كه اين دستگاه براي تشخيص بيماري‌ها تشخيص نياز است. برخي بيماران به دليل نبود اين بخش مجبور هستند ‌به سطح شهر بروند كه موجب مشكلاتي براي بيماران مي‌شود. از سويي نيز، برخي بخش‌ها با اين كه شايد زياد هم استفاده نشوند ولي وجود آنها براي بيمارستان كودكان ضروري است زيرا بيماران، كودكان كوچكي هستند كه انتقال آنها به ديگر بيمارستان‌هاي سطح شهر سخت است.  
 
زادكرمي عنوان كرد: سازمان‌هاي بيمه‌گر نيز از ارديبهشت‌ماه بدهي خود به بيمارستان را پرداخت نكرده‌اند و به همين ترتيب به مشكلات اين بيمارستان مي‌افزايند. شايد براي بيمارستان‌هاي ديگر مشكلي ايجاد نشود ولي اين عقب‌افتادگي در پرداخت بدهي براي بيمارستان ابوذر ضرر و زيان زيادي دارد و مشكلاتي را ايجاد مي‌كند.  
 
رييس بيمارستان ابوذر گفت: بيمارستان جديد با ظرفيت تخت‌هاي همين بيمارستان در حال ساخت است كه از سال گذشته با توجه وزارت بهداشت پيشرفت خوبي داشت و تا دو ماه پيش نيز پيشرفت ساخت آن خوب بود ولي به دليل افزايش قيمت‌هاي مصالح و تجهيزات، پيشرفت پروژه كاهش يافته كه اميدواريم دوباره فعال شود.  
 
وي ادامه داد: تلاش مي‌شود در بيمارستان جديد همه بخش‌ها وجود داشته باشد. در حال حاضر بخش‌هاي نوزادان، گوارش، جراحي و نفرولوژي در بيمارستان فعال هستند و بيماراني را از استان‌هاي هم‌جوار نيز مي‌پذيرند. اين بيمارستان تنها بيمارستاني است كه ICU كودكان دارد و اين ICU نيز 10 تخت دارد.  
 
زادكرمي با اشاره به مشكلات ساختاري بيمارستان گفت:‌سطح بيمارستان پايين‌تر از سطح فاضلاب شهري است و با بارندگي، آب وارد بيمارستان مي‌شود ولي با كمك شهرداري سطح فاضلاب پايين‌تر آمده تا در بيمارستان آب‌گرفتگي ايجاد نشود.  
 
وي ادامه داد: ساختمان بيمارستان دلگير است و بايد زيباسازي شود و با توجه به اين‌كه بيمارستان كودكان است نياز دارد كه زيباتر شود تا كودكان نيز راحت‌تر باشند. نصب يك آسانسور بيماربر براي اين بيمارستان در نظر گرفته شده بود كه اسكلت آن نماد زشتي به بيمارستان داده است و كاركردي هم ندارد و با دو آسانسور معمولي كه مخصوص جابه‌جايي بيمار هم نيستند، بيماران منتقل مي‌شوند و اميدواريم كه خيرين در اين زمينه كمك كنند.  
 
رييس بيمارستان ابوذر بيان كرد: اورژانس اين بيمارستان 10 تخت مصوب دارد كه تا به حال به 19 تخت ارتقا يافته است و با اين وجود گاهي بسيار بيشتر از اين تخت‌ها، بيمار در اورژانس وجود دارد.  
 
وي گفت: سعي مي‌شود خدمت‌رساني افزايش يابد با اين حال تعداد بيمار و پرسنل متناسب نيست و گاهي تعداد پرستاران بسيار كمتر از حجم مراجعان است و پرستاران مجبورند فعاليت زيادي داشته باشند و از شهريورماه تا نوروز كه پيك بيماري‌ها است ‌اين مساله، مشكلاتي ايجاد مي‌كند. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار