در حالي كه غلظت بيش از 150 ميكروگرم بر متر مكعب غيراستاندارد است، غلظت گردوغبار در استان خوزستان حتي به سه هزار و گاه به هفت هزار ميكروگرم بر متر مكعب هم ميرسد، آيا با اين وجود بايد مرتب استان را تعطيل كرد؟ اگر بخواهيم با اين شاخصها درباره تعطيلي خوزستان تصميمگيري كنيم، بايد مرتبا ادارات و مدارس استان تعطيل شود
مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان گفت: خسارات سيل، صاعقه، تگرگ و وزش باد شديد از مهرماه تا پايان آذرماه سال جاري در خوزستان، حدود 150 ميليارد تومان برآورد شده است.
محمدرضا آملازاده اظهار كرد: پيش از اين مديريت بحران و مديريت پدافند غيرعامل دو مقوله مشترك بودند ولي با حساس شدن حوزه پدافند غيرعامل اين حوزه از حوزه مديريت بحران خارج شد و بحث مديريت پدافند غيرعامل حوزهاي جداگانه شد.
وي افزود: مديريت بحران بيشتر عوامل طبيعي و بعضا عوامل انساني را مديريت ميكند. بحثهاي انساني غير از جنگ نيز در حوزه كاري مديريت بحران قرار ميگيرد.
آملازاده درباره بحث گردوغبار در استان گفت: در استان خوزستان تجهيزات موجود پيش بيني شدت غلظت گرد و غبار را به طور دقيق مشخص نميكند و ممكن است با تغيير جهت باد مسير گردو غبار نيز تغيير كند و علت عدم اطلاعرساني به موقع در بحث گرد و غبار نيز همين امر است. به دليل كمبود ايستگاههاي زميني در كشور عراق و همچنين كم بودن فاصله كانون گردوغبار با خوزستان، در پيشبينيها مشكل ايجاد ميشود؛ به اين ترتيب رصد پديده گرد و غبار در استان با مشكلاتي مواجه است.
مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان ضمن تاكيد بر سلامت شهروندان ادامه داد: تعداد روزهاي تعطيل ناشي از گرد و غبار با تعداد روزهايي كه ميزان غلظت گردوغبار بيش از استاندارد است، قابل تطبيق نيست.
وي گفت: در حالي كه غلظت بيش از 150 ميكروگرم بر متر مكعب غيراستاندارد است، غلظت گردوغبار در استان خوزستان حتي به سه هزار و گاه به هفت هزار ميكروگرم بر متر مكعب هم ميرسد، آيا با اين وجود بايد مرتب استان را تعطيل كرد؟
آملازاده تصريح كرد: البته سلامت مردم هم اهميت دارد و گرد و غبار نيز مضراتي دارد، ولي اگر بخواهيم با اين شاخصها درباره تعطيلي خوزستان تصميمگيري كنيم، بايد مرتبا ادارات و مدارس استان تعطيل شود.
وي عنوان كرد: براي تعطيلي، ميزان ديد افقي ملاك قرار ميگيرد كه اگر ميزان ديد كمتر از يك كيلومتر باشد، دبستانها تعطيل ميشوند.
مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان افزود: برنامهريزيهايي در حال انجام است كه ناهماهنگيها در خصوص تعطيلي ادارات و مدارس كمتر شود. در صورتي كه آلودگي هوا قابل پيشبيني باشد، به تعطيلي ادارات و مدارس منجر ميشود. گاهي نيز پيش آمده كه پس از اعلام تعطيلي ادارات، گرد و غبار از بين رفته است.
وي با بيان اينكه در سال جاري در بحث مقابله با سيل نيز ناهماهنگيها و نارساييهايي پيش آمد، يادآور شد: خوزستان بيش از هفت سال دچار خشكسالي بود و امسال پس از مدتها بارندگي داشتيم، نيروهاي انساني نيز از نظر مديريتي جديد بودند؛ لذا غافلگير شدند و حتي در بحث سيل در ايذه مشكلات بسياري پيش آمد.
آملازاده گفت: البته ميزان بارندگي هم غيرطبيعي بود و بيشترين ميزان بارندگي كشور در ايذه رخ داد كه موجب شد راههاي روستايي بسته شود. با وجود آمادگي كليه دستگاههاي مرتبط تنها يك مورد آمار تلفات جاني در سيلهاي سال جاري وجود داشت.
وي با بيان اين كه حدود 46 درصد از 240 هزار واحد روستايي خوزستان مقاومسازي شدهاند، ادامه داد: بنياد مسكن آمادگي دارد كه تسهيلات مقاوم سازي را در اختيار متقاضيان قرار دهد. از سال 89 ميزان اين تسهيلات بانكي با كارمزد پنج درصد در اختيار واحدهايي كه دچار حادثه يا سيل ميشدند،قرار ميگرفت كه پس از سيلهاي اخير، بنا شد براي مقاومسازي منازل مسكوني روستايي 12 ميليون تومان تسهيلات با سود پنج درصد در اختيار روستاييان قرار گيرد.
مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان با بيان اينكه خوزستان بر حاشيه نيز قرار دارد، يادآور شد: بهبهان، باغملك، مسجدسليمان و بخشي از شوشتر و ملاثاني بر گسل فعال قرار دارند ولي در 40 تا 50 سال اخير تنها در بهبهان و يكي دو شهر ديگر زلزله حدود 5.9 ريشتر اتفاق افتاده و تنها چنين زمينلرزههايي موجب خرابي ميشود.
وي درباره مشكلات دفع آبهاي سطحي پس از بارندگيها ادامه داد: در شهرستانهاي خوزستان شبكه دفع فاضلاب وجود دارد، ولي براي دفع آبهاي سطحي جوابگو نيست. از سويي نيز اگر لولههاي بزرگتري در شبكه فاضلاب استفاده شود، موجب رسوبگذاري در شبكه و ايجاد گاز خواهد شد و سقف شبكه را تخريب ميكند.
آملازاده با بيان اينكه طراحي دفع آبهاي سطحي در بيشتر شهرهاي خوزستان مناسبت نيست، تصريح كرد: ايجاد شبكه دفع آبهاي سطحي بايد در اولويت قرار گيرد كه شهرداريها بايد به فكر اين معضل باشند؛ حتي اگر تنها در يكي دو ماه از سال بارندگي وجود داشته باشد.
وي تصريح كرد: در بحث طغيان رودخانهها هم در شهرستانها كارهايي انجام گرفته كه ايجاد ديوار حايل براي تثبيت ساحلها و سرعت دادن به آب براي كاهش رسوبگذاري از جمله اين اقدامات است. در شهرهايي كه از جانب ساحل خود تهديد ميشوند نيز اقداماتي براي ساحلسازي و تثبيت آن برنامهريزي شده است.
مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان با اشاره به تلفات شنا در مناطق غيرايمن رودخانهها گفت: در سال 89 تعداد بسياري بر اثر غرقشدگي فوت شدند كه بيشتر اين موارد در شهرهاي دزفول و شوشتر بود. به منظور پيشگيري از اين اتفاقها، آموزش و فرهنگسازي در اين زمينه انجام شد كه به نظر تاثيرگذار بوده است. در صورت وجود امكانات قايقهاي گشت زني تامين و يا مكانهاي خاصي در رودخانه براي شنا ايجاد ميشود. همانگونه كه در دزفول اين اقدامات صورت گرفت.
وي افزود: ميزان خسارات در بارندگيهاي اخير در بخش كشاورزي در زمينه دام و طيور حدود 112 ميليارد و 289 ميليون ريال، خسارات تاسيسات زير بنايي حدود 74 ميليارد و 789 ميليون ريال و خسارات راهها و معابر شهري و روستايي حدود 463 ميليارد و 998 ميليون ريال تخمين زده شده است.
آملازاده ادامه داد: خسارات كشاورزي زراعي نيز حدود 462 ميليارد و 525 ميليون ريال، خسارات بخش مسكن حدود 312 ميليارد و 57 ميليون ريال، خسارات ساختماني عمومي و دولتي حدود هشت ميليارد و 769 ميليون ريال، خسارات وسائط نقليه حدود 82 ميليارد و 348 ميليارد ريال و خسارات كارخانجات و كارگاههاي توليدي و صنعتي حدود يك ميليارد و 125 ميليون ريال برآورد شده است.
کاش اگر از این طرف برای کار دل می سوزانید برای کسب حق و حقوق مردم خوزستان هم بیشتر دلسوزی می کردید.
حق بدی آب هوا، حق کارکنان مناطق مرزی و ... چه شد. آیا کسی نیست برای حق و حقوق خوزستانی گریبانش را چاک کند.