تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۲۷۵۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در برنامه 90 چه گذشت
برنامه «90» اين هفته‌ با طرح سوالي 10 روز زودتر به استقبال شهرآورد سنتي پايتخت رفت

در حالي که 10 روز تا شهرآورد بزرگ پايتخت باقي مانده است، برنامه «90» اين هفته‌ مسابقه پيامکي‌اش را به داربي سنتي تهران اختصاص داد.
 
تهيه کنندگان اين برنامه در اين هفته‌ چهار داربي جنجالي و هيجان انگيز تاريخ فوتبال ايران را گلچين کرده بودند و از مخاطبان خود پرسيده بودند که به نظر آنها کدام يک از اين چهار داربي هيجان انگيز‌تر بوده است.


داربي اول مربوط به سال 73 مي‌شد که به دليل درگيري بازيکنان با يکديگر ناتمام ماند. داربي دوم بازي جنجالي سال 79 بود که اولين حضور مهدي هاشمي نسب با پيراهن استقلال برابر تيم سابقش بود. اين بازي نيز در دقيقه آخر با درگيري بازيکنان همراه بود. داربي سوم مربوط به سال 83 بود که پيروز قرباني در ثانيه‌هاي پاياني بازي گلزني کرد تا استقلال سه بر دو به پيروزي برسد و آخرين داربي هم داربي معروف سال 90 بود که ايمون زايد در 10 دقيقه هت تريک کرد و تيم 10 نفره‌اش را به پيروزي رساند.


در پايان برنامه از حدود دو ميليون شرکت کننده اين مسابقه 63 درصد داربي سال 90 را هيجان انگيزترين داربي تاريخ دانستند و به ترتيب داربي‌هاي 83، 79 و 73 را به ترتيب با 24 ، 8 و 5 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دادند.
 
برنامه «90» اين هفته‌ با پخش گزيده‌اي از بازيهاي جام حذفي در مرحله يک چهارم نهايي و همچنين بازي پرسپوليس و نفت تهران در مرحله يک هشتم نهايي اين جام آغاز شد و پس از آن گزارشي از کيفيت نامطلوب زمين چمن ورزشگاه دستغيب شيراز پخش شد.
 
در اين گزارش صادق درودگر، مديرعامل ملوان با کنايه اين زمين را به چمن ورزشگاه سانتياگو برنابئو تشبيه کرد!
 
پس از اين گزارش، بخش «90 درجه» پخش شد که در اين بخش مجري برنامه درباره بازي‌هاي هفته‌ گذشته ليگ برتر چند جمله‌اي مطرح مي‌کند. نکته جالب اين بخش اشاره عادل فردوسي‌پور به بازي استقلال و مس بود؛ با پخش صحنه‌اي که توپ در محوطه جريمه به دست اميرحسين صادقي برخورد مي‌کند، فردوسي‌پور گفت: دست‌هاي پشت پرده همچنان در بازي‌هاي استقلال مشهود است.
 
در ادامه برنامه محمد مايلي کهن، سرمربي تيم فوتبال گهر دورود ميهمان تلفني برنامه شد تا درباره مسايل مختلفي از جمله ميزباني دورود صحبت کند. وي در اين رابطه گفت: مربيان قبلي که در گهر بودند يعني تارتار و پورمند اگر از امتياز ميزباني در دورود بهره‌مند بودند مي‌توانستند نتايج بهتري بگيرند.
 
وي درباره اوضاع مالي باشگاه‌اش هم گفت: بازيکنان ما مثل مردم دورود خيلي نجيب هستند. آنها با کمترين امکانات که حتي از يک تيم ليگ يکي هم کمتر است، با جان و دل کار مي‌کنند.
 
مايلي کهن در ادامه خطاب به فردوسي‌پور گفت "کم لطفي شما مشکلات ما را بيشتر کرد" و وقتي که اين حرف با واکنش تعجب آميز فردوسي‌پور روبرو شد، توضيح داد: گزارشي که برنامه «90» درباره حسين هدايتي پخش کرد و برخي از کارهاي او را براي مشهور شدن اعلام کرد، او دلسرد شد و تصميم گرفت که ديگر در تيم ما هزينه نکند.
 
مجري برنامه در اين لحظه گفت: آقاي هدايتي کارهاي خوبي را در فوتبال ما انجام داده است، اما برخي از کارهايش هم قابل نقد است، به هر حال اميدوارم وي حسن نيت خودش را نسبت به گهر نشان دهد چون نتيجه‌ گرفتن گهر همه مردم ايران خوشحال مي‌کند.
 
مايلي کهن در ادامه و در واکنش به کنار گذاشته شدن غلامرضا بهروان از سازمان ليگ به دليل دو شغله بودند ، گفت: در فوتبال ما آدم‌هاي دو شغله که هيچ، در ورزش ما آدم‌هاي چند شغله زيادي هستند. چند سال پيش هم گفتم که اگر همه مسئولان ما دو شغله باشند به همه کار مي‌رسد! مساله اين است که خيلي‌ها بيش از دو شغل دارند.

سرمربي گهر درباره مساله واگذاري امتياز اين تيم به ايثارگران هم گفت: قرار بوده که اين اتفاق رخ دهد، اما هنوز خبري نشده است، اين مساله قابل توجه دوستاني بايد باشد که در تيمشان ميلياردي خرج شده ، ولي مي‌گويند که رختکن‌شان بخاري ندارد. مشکلات ما وسيع‌تر از اين حرف‌ها است. من از همه مجموعه تيم تشکر مي‌کنم که با جان و دل کار مي‌کنند.
 
پيش از اين که ارتباط برنامه با مايلي کهن قطع شود، امير عابديني، مديرعامل باشگاه داماش روي خط برنامه آمد تا درباره گهر توضيحاتي را ارائه کند. وي در اين رابطه گفت: حسين هدايتي حاضر شده بود که تيم را اجاره کند و به همين دليل پول‌هايي را در اين باشگاه هزينه کرد، بدون اين که مالک آن باشد. وي 400 ميليون تومان از بدهي‌هاي باشگاه را به من داد تا پرداخت کنم و سپس يک ميليارد و 300 ميليون تومان در تيم هزينه کرد. او همچنين 600 ميليون تومان هم به وکيلش چک داده تا خرج باشگاه شود. اين رقم براي کسي که فقط با هدف کمک به اين تيم آمده رقم بالايي است پس بي‌انصافي است که در موردش اخبار نادرست بدهند.
 
وي ادامه داد: دست مايلي کهن را مي بوسم که وقتي به گهر رفت که هيچ کسي حاضر نبود براي آن تيم از خودش خرج کند. اگر گهر روي پا مانده به دليل همت مايلي کهن و بازيکنان و کمک هدايتي است. دليل اين که تاکنون امتياز تيم را به ايثارگران نداده‌ايم، هم اين بوده که مي‌خواستيم هدايتي را در تيم نگه داريم، اما او صبح دوشنبه به من گفت که قطعا نمي‌خواهد ادامه دهد. بنابراين ما روال قانوني انتقال تيم به ايثارگران را انجام مي‌دهيم تا به زودي اين اتفاق بيفتد.
 
فردوسي‌پور در کنار صحبت‌هاي عابديني درباره گهر از وي درباره يکي از بازي‌هاي استقلال و پرسپوليس در سال‌هاي قبل پرسيد. فردوسي‌پور گفت: در سال 78 که پرسپوليس برابر استقلال 9 نفره شده بود، گفته شده که مسئولان سازمان تربيت بدني وقت از استقلالي‌ها خواسته‌اند که به پرسپوليس گل نزند. اين مطلب را علي فتح‌الله‌زاده هم در مصاحبه‌اي اعلام کرد است. عابديني در واکنش به اين حرف گفت: نمي‌شود راجع به فوتبال اين طور حرفي زد، اگر به 10 داربي که مساوي شده بود نگاهي بيندزايد، خواهيد ديد که آن وقت هم مردم نگران بودند که نکند کاسه‌اي زير نيم کاسه باشد. در داربي سال 78 وضعيت به گونه‌اي شده بود که بازيکنان پرسپوليس به دليل اعتراض به داور مي‌خواستند که تيم را بيرون بکشند، اما من از آنها خواستم که اين کار را نکند. ضمن اين که استقلال در آن بازي با سه مهاجم بازي مي‌کرد و بازيکنان به مربيان خود فشار مي‌آورند که مهاجم چهارم را به آنها اضافه کند، آن وقت چطور مي‌شود قبول کرد که آنها مي‌خواستند به ما گل نزنند.
 
اين صحبت‌هاي عابديني مجري برنامه را بر آن داشت تا با فتح‌الله‌زاده درباره آن داربي معروف صحبت کند. مديرعامل آبي‌ها که از سفر امارات بازگشته بود، در اواخر برنامه ميهمان تلفني «90» شد تا پاسخگوي سوالات اين برنامه باشد.
 
فتح‌الله‌زاده درباره صحبت‌هايش در مورد داربي سال 78 گفت: من هيچ جا نگفته‌ام که مي‌توانستيم در آن بازي به پرسپوليس شش گل بزنيم و هر جا که چنين چيزي از قول من نوشته شده تکذيب مي‌کنم. در آن بازي جو بسيار ملتهب شد و وقتي دو بازيکن حريف اخراج شدند، ديدم که علي پروين بسيار عصباني است. در آن زمان فائقي (معاون وقت سازمان تربيت بدني) با پروين صحبت کرد و به او گفت که چيزي نيست. همچنين او به ما نگفت که به پرسپوليس گل نزنيد، بلکه فقط گفت کمي ملاحظه کنيد. ما مي‌خواستيم که آن بازي را ببريم، اما واقعا نتوانستيم گلزني کنيم.
 
فتح‌الله‌زاده همچنين درباره مشکلات مالي تيمش هم گفت: ما تاکنون به صورت ميانگين 40 درصد قرارداد بازيکنان را پرداخت ‌کرده‌ايم . درست است که در اين زمينه کمي عقب هستيم، اما اگر ما را با پرسپوليس مقايسه نکنيد، وضعمان خيلي هم بد نيست.
 
در ادامه چند گزارش از حاشيه ديدار پرسپوليس و صبا و شعار هواداران قمي عليه يحيي گل محمدي و همچنين جلسه اتحاديه داوران پخش شد و با پخش حاشيه داربي سنتي اصفهان و اعتراض هواداران ذوب آهن برنامه «90» به استقبال ميهمان ويژه خود رفت.
 

لئون استپانيان بازيکن اسبق سپاهان ميهمان برنامه «90» بود. وي در بخشي از صحبت‌هايش گفت: از سال 74 با حضور در تيم آرارات وارد فوتبال ايران شدم و شش ماه طول کشيد که زبان فارسي را ياد بگيرم. زمان خداحافظي هم 36 سال داشتم و با توجه به اين که رباط صليبي‌ام را عمل کرده بودم، ترجيح دادم که ادامه ندهم.


وي درباره خلق عصبي‌اش در بازي هم گفت: اين مساله جزئي از فوتبال است. هميشه که نمي‌توان آرام بود.
 
وي در پايان صحبت‌هايش هم گفت: بازيکنان ايراني ياد گرفته‌اند که هميشه بگويند «مي‌خواهند مثل رونالدو يا مسي شوند» در حالي که در فوتبال خودشان بازيکنان بزرگي حضور داشته‌اند که مي‌توانند الگو باشند. علي دايي بيش از 100 گل ملي زده و عابدزاده به نظرم يکي از بهترين دروازه‌بانان جهان است.
 
مسايل حاشيه‌اي باشگاه گهر دورود بسيار دامنه دار بوده است؛ يکي از اين مسايل ادعاي محمد رويانيان مبني پرداخت پولي به اين باشگاه است که البته از سوي مديرعامل فعلي اين باشگاه تکذيب شده است. آيت الله زاده گفته بود که هيچ سند و مدارکي دال بر اين که رويانيان به گهر پولي داده، وجود ندارد.
 
در همين رابطه اسماعيل حيدرپور مديرعامل سابق اين باشگاه روي خط برنامه آمد که درباره کمک مالي رويانيان صحبت کند.
 
وي گفت: باشگاه زير نظر مقام قضايي اداره مي‌شود و قبل از اين که هدايتي تيم را اجاره کند، تيم در اجاره شهرداري دورود بود و زحماتي که همکاران من کشيده بودند، تيم بسته شد و قرار بود که 20 درصد قراردادها پرداخت شود، اما اين اتفاق نيفتاد و بازيکنان تمرين را تحريم کردند. در آن مقطع از رويانيان نه به عنوان مديرعامل پرسپوليس، بلکه به عنوان ديگر روي آورديم و او هم از طريق يکي از اسپانسرها 250 ميليون تومان به ما قرض داد. آن پول مستقيما به حساب شهرداري دورود واريز شد و از همان طريق به بازيکنان داده شد. طبيعي است که آيت الله زاده نداند که مدرک اين پول کجاست، چون تيم را از هدايتي تحويل گرفته است نه از ما. 

در اين لحظه که وقت برنامه رو به پايان بود، عادل فردوسي‌پور گفت: بهتر است ادامه بحث را به زماني موکول کنيم که آيت الله زاده هم حضور داشته باشد.
:
:
:
آخرین اخبار