تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۲۷۵۴۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماهیت حسابداری
ماهیت اساسی صورتهای مالی ارائه دید درست و منصفانه از وضعیت امور و سود یا زیان دوره است. ویژگی های کیفی ارقام مالی را ساده و گسترش می دهد تا از درک آسان و مقایسه نتایج اطمینان حاصل شود. ویژگی های کیفی که ماهیت حسابداری را توصیف می کند به شرح زیر است:
 
 ماهیت حسابداری

حسابداری را می‌توان به عنوان عمل طبقه‌بندی و جمع‌بندی موضوعات مرتبط با پول به شیوه‌ای مفصل تعریف کرد که به راحتی قابل تفسیر باشد. این تعریف ماهیت و دامنه حسابداری مالی را برجسته می کند. همینطور استفاده از نرم افزار حسابداری از مهم ترین موارد در حسابداری می باشد. شما با نرم افزار حسابداری سپیدار میتوانید به طور جامع با سیستم، سپیدار سیستم خدمات حسابداری را انجام دهید.

برای راه اندازی کسب و کار، سرمایه گذاری اولیه توسط مالک انجام می شود که از آن به عنوان سرمایه یاد می شود. وجوه اضافی را می توان از طریق وام، سرمایه گذاری و غیره تامین کرد. اکنون با استفاده از این پول، دارایی ها خریداری می شود و هزینه های اضافی نیز انجام می شود. همه اینها با هدف ایجاد سود برای سازمان انجام می شود. انتقال وجوه بین طرف های مختلف و تزریق پول در تجارت باید به طور رسمی ثبت شود تا همه ذینفعان مربوطه به خوبی از سلامت مالی شرکت مطلع شوند. 

ماهیت حسابداری مالی به شرح زیر است:

  • شناسایی تراکنش‌های پولی – ابتدا باید معامله صورت گیرد و شناسایی شود تا بتوان آن را به حساب آورد. برای شناسایی تراکنش های مالی، ذخیره و بررسی رسیدها و صورتحساب های هر تراکنش ضروری است. گاهی اوقات، مبادله پول به طور مستقیم دخیل نیست، اما هنوز باید شناسایی شود. این شامل کاهش ارزش کالا در طول زمان است که جنبه مهمی از حسابداری مالی را تشکیل می دهد.

  • اندازه‌گیری و ثبت معاملات – ارزش معاملات باید بر حسب پول اندازه‌گیری شود و آنهایی که به درآمدها و هزینه‌ها مربوط می‌شوند باید ثبت شوند. ضبط در مجلات انجام می شود.

  • طبقه‌بندی پرداخت‌ها - داده‌های عظیم باید در رکوردی به نام دفتر کل طبقه‌بندی شوند. به عنوان مثال، تمام هزینه های مربوط به حقوق و دستمزد را می توان در یک ستون طبقه بندی کرد. داده های مربوط به لیزینگ را می توان در ستون دیگری و غیره طبقه بندی کرد.

  • خلاصه ، هرچه شرکت بزرگتر باشد، رکورد پیچیده تر است. از این رو، رکورد باید به شکلی خلاصه شود که بتوان به راحتی آن را درک کرد.

  • تجزیه و تحلیل، تفسیر و ارتباطات: داده های خلاصه شده باید به خوبی تجزیه و تحلیل و تفسیر شوند تا بتوان آنها را به ذینفعان مربوطه منتقل کرد تا آنها از وضعیت مالی شرکت آگاهی کامل داشته باشند.

ماهیت حسابداری

حوزه حسابداری

گزارش صورت حساب به ذینفعان مختلف، دامنه حسابداری را برجسته می کند. طرف های مختلف به اشکال مختلف از این اطلاعات به نفع خود و شرکت استفاده می کنند.

حسابداری مالی ذینفعان مختلف شرکت را در مورد سلامت مالی آن به روز نگه می دارد. این باید به هر یک از ذینفعان در تصمیم گیری در مورد تجارت شرکت کمک کند. به عنوان مثال، به سهامداران اجازه می دهد تا شرکت های تابعه سودآور کسب و کار را درک کنند. برای سرمایه گذاران غیرمستقیم و مستقیم، این ایده به آنها می دهد که آیا شرکت ارزش سرمایه گذاری در آن را دارد یا خیر. کارمندان نیز باید در مورد آن به روز بمانند تا بدانند شرکتی که در آن کار می کنند از سلامت مالی خوبی برخوردار است یا خیر.

  • گزارش دهی به سهامداران: سهامداران نهادهایی هستند که پول خود را در کسب و کار سرمایه گذاری می کنند تا از سرمایه گذاری خود سود ببرند. از آنجایی که آنها پول خود را در کسب و کار سرمایه گذاری کرده اند، باید از وضعیت مالی کلی شرکت شامل تعداد وام های معوق، دارایی ها، هزینه ها، جریان های درآمد و غیره گزارش شوند.

  • گزارش به مردم: شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار شرکت هایی هستند که عموم مردم نیز می توانند در آنها سرمایه گذاری کنند. از آنجایی که مردم نیز سرمایه گذار می شوند، صورت حساب ها باید عمومی شوند تا از انتخاب های سرمایه گذاری خود کاملاً آگاه باشند.

  • گزارش به دولت: برای مقاصد مالیاتی ضروری است. دولت ها باید از موقعیت مالی کسب و کارهایی که تحت صلاحیت آنها هستند آگاه باشند. 

  • گزارش دهی به کارکنان: کارمندان ذینفعان غیرمستقیم هستند و باید از وضعیت مالی شرکت اطلاع داشته باشند که به آنها کمک می کند تا از امنیت شغلی خود مطلع شوند. برای خرید نرم افزار حسابداری سپیدار در اصفهان کافیست به آریا تراز مراجعه کنید.

ویژگی های کیفی حسابداری

ماهیت اساسی صورتهای مالی ارائه دید درست و منصفانه از وضعیت امور و سود یا زیان دوره است. ویژگی های کیفی ارقام مالی را ساده و گسترش می دهد تا از درک آسان و مقایسه نتایج اطمینان حاصل شود. ویژگی های کیفی که ماهیت حسابداری را توصیف می کند به شرح زیر است:

قابلیت اطمینان

قابلیت اطمینان به این معناست که اطلاعات باید واقعی و قابل تایید باشد. در صورتی که اطلاعات حسابداری از طریق اسناد منبع مانند یادداشت‌های نقدی، فاکتورهای خرید، فاکتورهای فروش، مکاتبات، قراردادها، اسناد املاک و سایر اسناد مشابه قابل تأیید باشد، اطلاعات حسابداری قابل تأیید است.

برای اتکا به اطلاعات مالی، به ویژگی های زیر نیاز است:

  • بی طرفی

  • ماهیت بیش از شکل، یعنی حسابداری باید بر اساس واقعیت مالی باشد و نه صرفاً بر اساس شکل قانونی.

  • احتیاط

  • کامل بودن

 ارتباط

اطلاعات حسابداری که در صورتهای مالی نشان داده می شود باید با اهداف شرکت مرتبط باشد. اطلاعات غیر ضروری و نامربوط نباید در صورتهای مالی درج شود.

ارتباط اطلاعات تحت تأثیر ماهیت و اهمیت آن است. اگر آیتم یا رویدادی بااهمیت باشد، احتمالاً به استفاده کنندگان صورت های مالی مربوط می شود.

به عنوان مثال: اطلاعات مربوط به نرخ سود پرداختی توسط یک شرکت در سال های گذشته، اطلاعات مربوط به سرمایه گذاران است زیرا مبنایی را برای پیش بینی سود سهام آینده فراهم می کند.

ماهیت حسابها در حسابداری

قابل درک بودن

اطلاعات حسابداری باید به گونه ای ساده و منطقی ارائه شود که توسط کاربران آنها مانند سرمایه گذاران، وام دهندگان، کارمندان و غیره به راحتی قابل درک باشد. فردی که دانشی از اصطلاحات حسابداری ندارد نیز باید بتواند بدون مشکل زیاد آنها را درک کند.

این کار را می توان با ارائه یادداشت های توضیحی مرتبط برای توضیح اطلاعات ارائه شده در صورت های مالی انجام داد. موضوعات کلی که می توان در یادداشت های توضیحی درج کرد عبارتند از: روش استهلاک، روش ارزیابی موجودی، شرح بدهی های احتمالی، توضیح اندوخته ها، افشای رویدادهای رخ داده پس از تاریخ ترازنامه و غیره

قابل مقایسه بودن

قابلیت مقایسه کیفیت بسیار مفید حسابداری است. صورتهای مالی باید حاوی ارقام سال قبل به همراه ارقام سال جاری باشد تا بتوان عملکرد جاری را با عملکرد گذشته مقایسه کرد. به همین ترتیب، صورت های مالی باید به گونه ای تهیه شود که سودآوری و وضعیت مالی شرکت با سایر نگرانی های از نوع مشابه مقایسه شود.

مقایسه نقاط قوت و ضعف واحد تجاری را آشکار می کند. مقایسه زمانی امکان پذیر است که شرکت های مختلف در یک صنعت از سال به سال اصول حسابداری یکسانی را اتخاذ کنند.

ارائه منصفانه

هدف حسابداری تهیه آن دسته از صورت های مالی است که نمای واقعی و منصفانه از سودآوری، نقدینگی و وضعیت پرداخت بدهی یک شرکت را به تصویر می کشد. استفاده از استانداردهای حسابداری مناسب معمولاً منجر به ارائه صورتهای مالی می شود که نمای درست و منصفانه ای از اطلاعات یک شرکت را به تصویر می کشد. 

:
:
:
آخرین اخبار