تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۷۷۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پایان تلخ پرتغالی‌ها/ نفت تمام برزیلی شد
برکناری آلفردو پایان تلخ حضور پرتغالی‌ها روی نیمکت تیم فوتبال صنعت نفت آبادان بود.

 نفت آبادان در این فصل همه نوع حاشیه و جابه‌جایی را در خود دیده است از مدیرعامل و هیئت مدیره گرفته تا کادرفنی و بازیکنان!

تغییراتی که به امید بهبود وضعیت و خروج این تیم از بحران نتیجه‌گیری و قعرنشینی در لیگ برتر انجام شد اما نه این آمدن و رفتن‌ها تاکنون برای نفتی‌ها سودی داشته و تغییر ذائقه پرتغالی در کادر فنی؛ چرا که مدیران نفتی‌ها خشت اول را در فصل نقل و انتقالات آغاز فصل کج نهاده بودند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فوتبال مشکل اصلی نفت آبادان در این فصل فرصت‌سوزی‌هایی بود که این مجموعه در فصل نقل و انتقالات انجام و با خرید بازیکنانی ضعیف و نه در سطح لیگ برتر و بازیکنان خارجی که به جای پدیده شدن تنها پول بیت‌المال را هدر داده و برخی‌شان در مجموع حضور خود در نیم فصل، 90 دقیقه هم برای این تیم بازی نکردند از یک سو و از دست دادن ستاره‌هایی همچون فونیکه‌سی، لئون پاچاچیان، امید شریفی‌نسب و... از سوی دیگر سنگ بنای خود برای حضور در رقابت‌های این فصل را ضعیف نهاد.

مشکلات فنی و ضعف نفتی‌ها از همان اوان آغاز لیگ پدیدار گشت و بسیاری از دوستداران این تیم در همان هفته‌های نخستین از وضعیت این تیم در ماراتن 34 هفته‌ای لیگ برتر در فصلی که4.5 تیم به لیگ یک سقوط می‌کنند ابراز کردند.

ضعف نتیجه‌گیری نفتی‌ها ابتدا دامان مدیرعامل این تیم را گرفت و علی حکمت جای خود را به خلیل صالحی داد.

آمدن خلیل صالحی با سونامی تغییرات همراه بود و علاوه بر تغییر و تحولات داخلی، در پایان هفته دهم صبر صالحی بر نتایج ضعیف نفت به پایان رسید و  ژوزه کاستای پرتغالی پس از شکست دو بر یک نفت در برابر استقلال تهران از سرمربی‌گری نفت برکنار شد.

رفتن ژوزه با آمدن هم‌وطنش آلفردو کاسیمیرو کارکشته، همراه شد و نفتی‌ها امیدوار بودند با این تغییر ذائقه پرتغالی تیره‌روزهایشان در لیگ برتر به پایان برسد و دوباره روزهای خوش بازگشت نفت به لیگ برتر با آلفردو و نتایج مناسب این تیم در فصل دهم لیگ برتر با این مربی پرتغالی تکرار شود.

آلفردو از هفته دوازدهم لیگ سکان هدایت نفتی‌ها را بر عهده گرفت و با امیدواری فراوان بقای این تیم در لیگ برتر را حتمی می‌دانست.

آلفردو در پنج بازی تا پایان نیم فصل در مقابل داماش، مس، ذوب آهن و پیکان به تساوی رسید و در برابر راه‌اهن تن به شکست داد تا از 15 امتیاز ممکن به چهار امتیاز بسنده کرده باشد.

با این وجود پیرمرد پرتغالی امیدوار بود با جذب بازیکنان مورد نظرش در نقل و انتقالات نیم فصل بتواند نتایج خود را بهبود بخشیده و نفتی‌ متحول شده را در نیم فصل دوم ایجاد کند.

نتایج درخشان این تیم در جام حذفی و صعود در جمع هشت تیم برتر جام حذفی و تساوی دو بر دو در برابر پرسپولیس تهران در آزادی بارقه‌های امید را در دل هواداران و دوستداران نفت آبادان برای حضوری مقتدر و متفاوت در نیم فصل دوم را زنده کرد.

اما دو تساوی خانگی در برابر ملوان بندر انزلی و فجر سپاسی شیراز و شکست سنگین برابر نفت تهران که با حذف نفتی‌ها از جام حذفی با قبول شکست برابر سپاهان اصفهان همراه بود نفتی‌ها را بار دیگر در همان مسیری قرار داد که با ژوزه کاستا در ابتدای فصل رفته بود و زمزمه‌های تغییر در کادر فنی و رفتن آلفردو به گوش برسد.

شکست در برابر تراکتورسازی تبریز در ورزشگاه تختی آبادان که با اعتراض شدید هواداران به کادر فنی، بازیکنان و مدیران باشگاه همراه شد سرانجام مدیران نفت را به جلسه‌ای شبانه کشاند که خروجی آن اخراج آلفردو از سرمربی‌گری نفت آبادان بود.

پس از این تصمیم بود که گمانه‌زنی‌ها در خصوص جایگزین آلفردو آغاز شد و از گزینه‌های مختلفی همچون پرویز مظلومی، مهدی تارتار، ابراهیم قاسمپور، فیروز کریمی و عبدالله ویسی برای جایگزینی پیرمرد پرتغالی نام برده شد.

اما هیئت مدیره باشگاه نفت آبادان قرعه هدایت تیم خود را به نام یک مربی بومی زدند و علی فیروزی به عنوان سرمربی جدید نفتی‌ها در 12 هفته باقیمانده تا پایان لیگ انتخاب شد تا خلیل صالحی تخصص خود را در زمینه برکناری مربیان را به نحو شایسته‌ای نشان دهد.

فیروزی که سابقه بازی و مربی‌گری در تیم نفت آبادان را در کارنامه دارد پیش از این به عنوان سرمربی نفت نوین آبادان مشغول فعالیت بود که با تصمیم هیئت مدیره به نیمکت سرمربی‌گری نفت آبادان تکیه زد.

* کسی انتظار معجزه از من نداشته باشد

علی فیروزی در اولین اظهارنظر خود به عنوان سرمربی جدید نفت آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان گفت: تمام تلاشم را برای موفقیت نفت انجام می‌دهم اما کسی انتظار معجزه از من نداشته باشد.

وی اظهار کرد: شرایط نفت آبادان در جدول رده‌بندی مسابقات به‌گونه‌ای است که امید زیادی به بقا نداریم.

سرمربی جدید نفت آبادان افزود: با این وجود به دلیل علاقه‌ای که با باشگاه صنعت نفت و همچنین شهر آبادان دارم مسئولیت این تیم را در شرایط کنونی بر عهده گرفتم.

وی ادامه داد: وقتی با ابراز علاقه مردم آبادان و هواداران تیم نفت آبادان برای سرمربی‌گری‌ام در این تیم مواجه شدم پیشنهاد مسئولان باشگاه برای هدایت این تیم در ادامه رقابت‌های لیگ برتر را پذیرفتم.

فیروزی تصریح کرد: همه آبادانی‌ها دلشان برای تیمشان می‌سوزد و من هم به عنوان یک آبادانی از این قاعده مستثنی نیستم و زمانی که متوجه شدم می‌توانم به این تیم کمک کنم مسئولیت سرمربی‌گری تیم را برعهده گرفتم.

وی اضافه کرد: با این وجود و با توجه به وضعیت کنونی تیم و شرایط حاکم و حساسیت‌های زیاد موجود در قعر جدول برای فرار از سقوط نباید انتظار معجزه از من داشته باشید.

سرمربی جدید نفت آبادان خاطرنشان ‌کرد: با این وجود تمام تلاشم را برای این تیم و نجات آن از سقوط به لیگ دسته اول را انجام خواهم داد.

فیروزی در پایان در خصوص اعتراض و ابراز نارضایتی هواداران از وضعیت نفت آبادان در رقابت‌های این فصل نیز گفت: باید بپذیریم نفت در این فصل بسیار بد کار کرده و در شرایط بحرانی قرار دارد و از طرفی تماشاگران از تیم نتیجه می‌خواهند بنابراین وقتی تیم نتیجه نمی‌گیرد حق تماشاگر است که اعتراض کند.

وی در پایان ابراز امیدواری ‌کرد: با تلاش بازیکنان و حمایت مدیران و به ویژه هواداران شاهد بهبود نتایج نفت آبادان در ادامه رقابت‌های لیگ برتر باشیم.

هر چند وضعیت کنونی نفت به گونه‌ای است که امیدها برای بقای این تیم در لیگ برتر بسیار کمرنگ شده و حضور فیروزی تنها می‌تواند شوک نهایی پیش از مرگ را بر پیکر بی جان نفتی‌ها وارد کند که باید ببینیم آیا این شوک می‌تواند با معجزه همراه و طلایی‌پوشان در لیگ برتر ماندگار کند یا نفتی‌ها وداعی غم‌بار را با لیگ برتر خواهند داشت؟

امید زباری

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار