تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۲۷۷۸۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هپاتیت عامل مرگ بیش از یک میلیون نفر در جهان
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز: سالانه در جهان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به علت ابتلا به هپاتیت جام خود را از دست می‌دهند.
 ، دکتر شایسته شمی پور با بیان اینکه کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است و عملکردی خاص و پیچیده در بدن دارد، گفت: هپاتیت به معنی التهاب بافت کبد است و در جهان ۳۲۵ میلیون نفر مبتلا به این بیماری هستند.هپاتیت عامل مرگ بیش از یک میلیون نفر در جهان

وی با بیان اینکه هر سال در جهان یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به علت ابتلا به هپاتیت جانشان را از دست می‌دهند، افزود: ۹۵% از افراد آلوده به هپاتیت از بیماری خود اطلاع ندارند.

دکتر شمی پور ادامه داد: سوخت و ساز بدن، تولید صفرا جهت هضم مواد غذایی چربی، به دام انداختن و تصفیه سموم بدن، شرکت در خونسازی در دوره جنین و پیش از تولد، انجام انعقاد خون با تولید فاکتور‌های خونی، مقاومت در برابر عفونت‌ها و تامین سریع انرژی بدن در هنگام ضرورت، از مواد ذخیره شده در خود از نقش‌های کبد یا جگر سیاه در بدن است، بنابراین هر نوع اختلال در عملکرد آن، باعث مشکلات بسیار زیاد در بدن خواهد شد.

این مقام مسئول می‌گوید: ویروس، باکتریها، انگلها، الکل، داروها، سموم، بیماری خود ایمنی، مواد غذایی نامناسب، مانند؛ مواد چرب، بیماری‌های متابولیک مانند دیابت و عوامل کاهنده جریان خون در کبد (نارسایی قلبی و نارسایی عروقی) از دلایل مختلف ایجاد هپاتیت است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه برخی از هپاتیت‌ها واگیر یعنی مسری و برخی غیرواگیر یا غیر مسری هستند و درمان نشدن به موقع هپاتیت، موجب مراحل پیشرونده بیماری یعنی سیروز و سرطان کبد می‌شود، اضافه کرد: ویروس‌ها شایع‌ترین علت ایجاد هپاتیت در جهان هستند که دارای ۵ نوع A-B-C-D-E  هستند.

این مقام مسئول گفت: هپاتیت A به روش دهانی-مدفوعی، هپاتیت B به روش ترشحات جنسی و خونی، هپاتیت C به روش خونی، هپاتیت D به همراه هپاتیت B و هپاتیت E به روش دهانی- مدفوعی انتقال پیدا می‌کنند.

وی افزود: برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت A و B واکسن وجود دارد که لازم است همه نوزادان در بدو تولد، تمام کودکان و نوجوانانی که در نوزادی واکسن دریافت نکرده اند، افرادیکه به هر دلیل در موسسه‌های خاصی به صورت طولانی بستری هستند، افراد در معرض تماس با خون، دریافت کنندگان مکرر فرآورده‌های خونی، افراد مبتلا به عفونت ایدز، گروه‌های پرخطر و در معرض خطر،  مبتلایان به بیماری‌های کبدی مزمن، تزریق کنندگان مواد مخدر، بیماران همودیالیز و بیمارن هپاتیت B و C واکسن هپاتیت را تلقیح کنند.

دکتر شمی پور ادامه داد: واکسن هپاتیت در بزرگسالان در ۳ مرحله، نوبت اول (هرچه زودتر بهتر)، نوبت دوم که یک تا ۲ ماه بعد از تزریق دوز اول و نوبت سوم که ۵ ماه یا ۶ ماه پس از تزریق نوبت دوم است.

وی با اشاره به اینکه رعایت ساده‌ترین نکات بهداشتی از بروز این بیماری خطر ناک جلوگیری می‌کند، اضافه کرد: عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از هپاتیت A و E  رعایت موازین بهداشتی، شستن درست دست با آب و صابون مخصوصا بعد از اجابت مزاج و قبل از خوردن غذا، استفاده از آب و غذای سالم و استفاده از توالت بهداشتی با رعایت موازین بهداشتی است و برای هپاتیت B و C روابط جنسی محافظت شده، استفاده از سرنگ استریل، خودداری از به اشتراک گذاری وسایل شخص مانند مسواک و ... و واکسیناسیون (واکسن هپاتیت B) است.

مرجع / صداوسیما
برچسب ها: هپاتیت
:
:
:
آخرین اخبار