تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۲۷۷۹۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در نشست خبری به مناسبت 21 مرداد روز حمایت از صنایع کوچک عنوان شد:
شرایط ایده آل برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی خوزستان
با توجه به بسترسازی های صورت گرفته شرایط ایده آلی برای حضور سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در شهرک های صنعتی خوزستان فراهم شده است.
 

به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی خوزستان، مدیر عامل این شرکت در نشست خبری که به مناسبت 21 مرداد روز صنایع کوچک برگزار شد، با بیان مطلب فوق به اقدامات حمایتی و همچنین اقداماتی که در حوزه زیرساخت شهرک‌های صنعتی انجام شده است اشاره کرد وگفت: در سال ۱۴۰۱ در حوزه زیرساخت شهرک‌های صنعتی بهینه سازی مطلوبی صورت گرفت تا سرمایه‌گذاران و صنعتگران بتوانند در شهرک‌ها مستقر شوند و به تولید بپردازند.

 مهدی پور در ادامه به شرایط بسیار خوب برای شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: برای شرکت های دانش‌بنیان‌ها شرایط ویژه ی واگذاری وجود دارد به شکلی که زمین با تخفیفات خاصی به آن‌ها واگذار می‌شود تا این واحدها بتوانند رشد کرده و تولید داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۷ شرکت دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی استان فعالیت دارندگفت: در سال گذشته ۱۵ شرکت مستعد دانش‌بنیان در شهرک‌های استان شناسایی شدند که از آن تعداد ۹ شرکت موفق شدند مجوز دانش‌بنیانی را اخذ کنند و هم اکنون به عنوان شرکت دانش‌بنیان فعالیت می نمایند.

وی در ادامه به تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۵۱ شهرک شهرک صنعتی در استان به بهره برداری رسیدند که در آنان بیش از ۳۰ هزار نفر مشغول به کار هستند، هم چنین در سال گذشته نیز ۱۵۱ واحد صنعتی در استان خوزستان با اشتغالزایی ۱۵۰۰ نفر به بهره‌برداری رسیده است، اما با این وجود شرایط برای جذب و ترغیب سرمایه گذاری همچنان باید فراهم شود.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان در ادامه به ضرورت احداث شهرک های جدید و توسعه ی شهرک‌های موجود اشاره کرد واظهار داشت: بیش از ۱۰ سال اراضی شهرک‌های صنعتی استان گسترش پیدا نکرده است در حالی که ضرورت ایجاب می کند شهرک های موجود توسعه یابند و علاوه بر آن شهرک های جدید راه اندازی شوند.

وی ادامه داد: یکی از مصوبات سفر ریاست محترم جمهور تصویب احداث 7 شهرک صنعتی جدید در استان خوزستان است که در شهرهای تقاضا محور احداث خواهند شد.

وی در ادامه به کمبود زمین برای ایجاد شهرک های صنعتی اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از بحث‌های توسعه‌ای نیز موضوع اسنفاده از اراضی پادگان‌های نظامی است که در این راستا به جد پیگیری خواهد شد و مذاکراتی انجام گرفته تا بخشی از پادگان‌ها در اختیار بخش صنعت و تولید قرار داده شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: در بحث سرمایه‌گذاری و واگذاری اراضی صنعتی سال گذشته ۱۵۴ هکتار زمین به سرمایه‌گذاران در قالب ۱۶۴ قرارداد حق بهره‌برداری واگذار شد و امسال نیز برنامه ایی وجود دارد که به همین میزان قرارداد منعقد شود.

مهدی پور بیان کرد: آزادسازی اراضی راکد در شهرک‌های صنعتی یکی از دغدغه‌های اصلی است که در حال اجرایی کردن آن برای واگذاری این اراضی به متقاضیان و سرمایه‌گذاران جدید و واقعی مد نظر قرار گرفته است، اگر زمین صنعتی به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود باید در مدت مقرر نسبت به اجرای طرح خود اقدام کند و اگر چنین مهمی اتفاق نیافتد نسبت به فسخ قرارداد و واگذاری زمین به سرمایه‌گذار جدید اقدام خواهد شد.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون بیش از ۳۳۸ قرارداد واگذاری زمین را توسط هیات داوری فسخ و ۴۵ هکتار زمین طی روال حقوقی خلع ید شدند تا در اختیار سرمایه‌گذار جدید قرار داده شوند. هدف شرکت شهرک ها تولید و اشتغال زایی است اما اگر کسی کننده کار نیست زمین را از آن شخص پس گرفته خواهد شد تا به کننده کار واگذار شود.

وی در ادامه به مشکلات اساسی واحدهای تعطیل شده و راکد اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: اساسی ترین مشکلات پیش روی تولیدکنندگان بحث تامین منابع مالی، مواد اولیه و بازار است و به نوعی بیش از ۷۵ درصد از مشکلات واحدهای راکد شامل همین سهم سالهاست که دراین میان تامین منابع مالی بحث اصلی است. همچنین مشکلات زیادی با بانک‌ها دراین خصوص وجود دارد که البته صحبت‌های زیادی شده است اما در مجموع از بانک‌ها تاکنون عملکرد مطلوب و مثبتی حاصل نشده است.

وی افزود: امسال از همه قوا و نیروها در بخش‌های مختلف از جمله سپاه و بسیج مهندسان و... استفاده خواهد شد تا واحدهای راکد بهتر از سال گذشته به چرخه تولید بازگردند.

مهدی پور عنوان کرد: تعداد واحدهای در تملک بانک در استان خوزستان در شهرک‌های صنعتی استان براساس آخرین آمار ۶۵ واحد هستند. سال گذشته با نشست‌های برگزارشده ۲۴ واحد صنعتی از تملک بانک‌ها خارج شد و امسال برنامه‌ریزی وجود دارد تا با هماهنگی بانک‌ها تعداد بیشتری از واحدها از تملک بانک‌ها خارج شوند.

وی با بیان اینکه احیای واحدهای راکد یکی از سیاست‌های است که باید فعال شوند، گفت: شناسایی واحدهای راکد در شهرک‌های صنعتی انجام شده و جشن احیای واحدهای راکد در استان برگزار گردید، در این راستا ۹۸ واحد صنعتی راکد در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی در سال ۱۴۰۱ به چرخه تولید بازگشتند که از این تعداد ۶۶ واحد داخل شهرک‌های صنعتی بودند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با بیان اینکه سال گذشته یک سال متفاوت نسبت به سال قبل از نظر بودجه‌ای بود تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ کل بودجه شهرک‌سازی شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان به طور کامل محقق شد و همچنین اعتبارات عمرانی خوبی نیز برای شهرک‌های استان در نظر گرفته و تخصیص داده شده است که می تواند تغییرات مطلوبی را ایجاد کند.

مهدی پور ادامه داد: در حال حاضر بیش از 6 هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی در شهرک‌های صنعتی استان در حوزه‌های آب، برق، گاز، مخابرات و جاده‌سازی در دست اجرا است و احتمال می رود این رقم تا 8 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه بحث تامین آب مهمترین دغدغه واحدهای صنعتی در شهرک‌ها است، افزود: سال گذشته ۱۱۲ متر مکعب بر ثانیه آب در شهرک‌های صنعتی استان برای واحدهای صنعتی تامین شد و شرکت شهرک های صنعتی خوزستان رتبه اول تامین آب را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در بحث برق نیز که یکی دیگر از چالش‌های واحدهای صنعتی است تلاش صورت گرفت تا با اجرای پروژه‌هایی نیاز واحدهای صنعتی به برق تامین شود. در شرایط فعلی و به ویژه تابستان‌ها، ناترازی در تولید و مصرف برق گریبانگیر واحدهای تولیدی شده است. در حالیکه واحدهای صنعتی کوچک نباید از این موضوع دچار زیان شوند.

مهدی پور با اشاره به تعریف تقویم خاموشی واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی عنوان کرد: در این زمینه با هماهنگی‌های انجام‌شده تلاش شد تا برنامه‌ای مشخص برای خاموشی‌ها در شهرک‌های صنعتی اعمال شود اما در مجموع هیچ اعتقادی به خاموشی‌ها وجود ندارد و نباید شهرک‌ها و صنایع کوچک از این مسایل زیان ببینند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۴۵ مگاوات برق برای شهرک‌های صنعتی استان تامین شد و همچنین در این زمینه ۳ تفاهم نامه با ارزش سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیارد تومان منعقد شده است تا ۱۸۰ مگاوات برق برای شهرک‌های صنعتی تامین شود. برنامه‌ریزی خواهد شد تا پایان سال آینده این طرح‌ها به طور کامل اجرایی شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان بیان کرد: در حوزه گاز شهرک‌ها اقدامات خوبی انجام شده است به شکلی در اهواز دو، ماهشهر و... پروژه‌هایی در دست انجام است تا مشکلات واحدهای صنعتی در بحث گاز حل شود.

وی افزود: همچنین ورودی شهرک‌های صنعتی در حال ساماندهی هستند و زیباسازی شهرک ها نیز اقدامات خوبی در حال انجام است که به زودی نتایج آنان مشخص خواهند شد.

وی در خصوص مطالبات صنایع کوچک استان از شرکت‌های بزرگ به ویژه شرکت‌های نفتی و حفاری گفت: برای حل مساله مطالبات صنایع کوچک جلسات متعددی برگزار شد و مسایل و مشکلات آن‌ها مطرح و پیگیری شده است. شرکت‌های بزرگ مسایل و مشکلاتی دارند اما وابستگی صنایع کوچک به صنایع بزرگ از جمله شرکت حفاری یکی از چالش‌هایی است که صنایع کوچک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و باید به نوعی از این وابستگی فاصله بگیرند.

وی اظهار امیدواری کرد: مطالبات واحدهای کوچک پرداخت شود زیرا بقای واحدهای کوچک نیز به همین مطالبات وابسته است.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان ضمن تبریک 21 مرداد روز صنایع کوچک به تمامی صنعتگران، تولیدکنندگان و همکاران خود در شهرک های صنعتی کشور و استان از اصحاب رسانه نیز تقدیر و تشکر نمود و روز خبرنگار را به آنان تبریک و شادباش گفت.

:
:
:
آخرین اخبار