تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۲۷۸۹۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موانع احداث خط ریلی شلمچه - کربلا برچیده می‌شود
  مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: موانعی سر راه احداث خط راه آهن شلمچه - کربلا است که برچیده خواهد شد.

  علی زارعی سه‌شنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سعی داریم تا پیش از پایان دولت سیزدهم ایستگاه قطار بسیار حائز اهمیت و استراتژیک تهران - کربلا در شلمچه به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: یکی از اهدافی که در دولت سیزدهم دنبال می‌شود، راه‌اندازی قطار تهران به کربلا است که با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به مشترکاتی دست یافتیم تا اقدامات لازم برای احداث این خط ریلی از مسیر شلمچه صورت پذیرد.

زارعی با بیان اینکه به زودی مراسم کلنگ‌زنی ایستگاه این خط ریلی در شلمچه برگزار خواهد شد، گفت: سعی داریم تا پیش از پایان دولت سیزدهم این خط ریلی بسیار حائز اهمیت و استراتژیک به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به توافق‌های صورت گرفته با طرف عراقی برای تکمیل ۳۲ کیلومتر باقیمانده در خاک عراق بیان کرد: این قطار تا کربلا استمرار خواهد یافت و از این پس در شلمچه شاهد فعالیت خطوط ریلی از مبدا مرکز کشور به مقصد کربلا در کشور عراق خواهیم بود.

زارعی افزود: جلساتی در این خصوص به صورت مستمر برگزار خواهد شد و موانعی که بر سر راه است برچیده خواهد شد، با توجه به اینکه این خط ریلی پس از احداث پایانه ایجاد شده، یکسری معارضات و مداخلات کاری وجود دارد، اما با تغییراتی که در محوطه بارانداز تجاری صورت خواهد گرفت سعی داریم تا عملیات اتصال این خط آهن با کمترین هزینه ممکن ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بهره‌بردار و مجری طرح، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است، گفت: بطور قطع حضور ریل در شلمچه برای منطقه آزاد اروند مزایای فراوانی دارد و در حیطه تجاری می‌تواند کمک فراوانی به امر صادرات و اتصال خط ریلی تا دریای مدیترانه کند.

زارعی گفت: در حال حاضر مباحث مالی مطرح نشده و تامین اعتبار این پروژه از سوی دولت و شرکت راه‌آهن خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: در صورتی که در آینده نزدیک، کلنگ‌زنی این طرح صورت پذیرد، در بازه زمانی یک سال و نیم آینده این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار