تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۷۹۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شریعتی خبرداد:
عطر نرگس بهبهان در مجلس پیچید
نماینده بهبهان گفت: گلهای نرگس چیده شده از نرگسزارهای بهبهان روز سه شنبه در راهروهای مجلس بین نمایندگان، خبرنگاران و کارکنان مجلس توزیع شد تا عطر این گل در مجلس بپیچد.

محمدباقر شریعتی اظهار کرد: نمایندگان و اصحاب رسانه با اهدای یک شاخه گل نرگس غافلگیر شدند و این گلها فضای مجلس را معطر کرد.

وی افزود: به همراه هر شاخه گل نرگس نیز یک متن کوتاه با عنوان «نرگس های زیبای نرگسزاران باستانی شهرستان بهبهان، دیار سرداران و 1100 شهید جاویدان را به شما نمایندگان ملت ایران پیشکش می نمایم » نیز نوشته بود.

نماینده مردم بهبهان هدف خود از اهدای گل نرگس را به مناسبت نهم ربیع‌الاول، سالروز آغاز زعامت امام زمان (عج) و شناساندن مواهب طبیعی حوزه انتخابیه خود دانست.

شریعتی عنوان کرد: در کنار تمامی زیباییهایی که خوزستان از آن بهره می برد، این استان به عنوان قطب تولید گل معروف است و هم اکنون بزرگترین تولید کننده گل کشور به شمار می رود و شما در آن می توانید گلستانهایی را مشاهده کنید که شاید کمتر از جاهای دیگر کشور نمونه آن وجود داشته باشد.
 
نرگسزارهای بهبهان
 
نائب رئیس مجمع نمایندگان خوزستان عنوان کرد: هم اکنون کهن ترین نرگسزارهای ایران متعلق به شهرستان بهبهان در شرق خوزستان است که قدمت آن به دوران قبل از میلاد مسیح باز می گردد.این گل در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داده و و در ایران به علت نبود آگاهی و معرفی کافی و عدم تبلیغ درباره آن و شناسانده نشدنش تاکنون از خاستگاه آن اطلاعات کافی منتشر نشده است.
 
وی افزود: در متون باستانی از نرگس با عنوان نارسیسوس یا نارسیس نام برده شده و در یکی از سروده های بسیار باستانی هومری قرن هفتم یا هشتم پیش از میلاد درباره آفرینش همین نام سخن به میان آمده است. چون گلها همواره شگفتی و شادی آور بوده اند و در باور و ذهن همه انسانهای دوران باستان و امروز قدرت بی همتای خالق را در ذهن پرورش می دهند بنابراین پیوند دادن گلها زیبا به خدایان امری عادی است.
 
نماینده بهبهان گفت: گفته ها حکایت از آن دارد که انبوه گل‌ نرگس در بهبهان به قدری زیاد بوده که رنگ یکپارچه و طلایی گل نرگس از دور نمایان بوده و بوی عطرآگین آنها به مشام هر رهگذری می رسیده است.
 
 به گزارش خبرنگار مهر، در نرگس زارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده که نرگس «شهلا» وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است.از انواع دیگر گل نرگس هم می توان به « پُرپر یا شصت پر» ، «پنجه گربه ای»  و «مسکین» اشاره کرد که با وجود همه مزیتهایی که گل نرگس دارد این گل سهم ناچیزی از گردشگری گل را به خود اختصاص داده است.
 
 در دهه 40 تعدادی هلندی با مراجعه به نرگس زارهای بهبهان مقداری از پیازهای نرگس را به منظور تکثیر به هلند منتقل کردند و اقدام به پرورش این گل کردند. بر روی هر شاخه گل نرگس بهبهان دو تا 10 شکوفه گل و گاهی تا بیش از 20 شکوفه نیز مشاهده شده است. هلندی ها به خاطر علاقه به گل نرگس نام یکی از خیابانهای خود را بهبهان نامگذاری کرده اند.
 
طبق اظهار نظر پزشکان، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با بو کردن این گل امکان درمان پیدا می کنند. تا پیش از انقلاب و تسطیح اراضی برای کاربری های مختلف، بهبهان بیش از 30 گلزار نرگس داشت که این تعداد هم اکنون به پنج مزرعه رسیده است که بزرگترین نرگس زار بهبهان متعلق به اداره منابع طبیعی بهبهان است که «غلامحسین مکی» با هدف حفظ و پرورش گل نرگس این باغ را اجاره کرده است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار