تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۲۷۹۵۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمدامین حیات مقدم پژوهشگر تاریخ
سیری در تاریخ/ داماد چرچیل گفته بود ایران را باید بین انگلیس و روسیه تقسیم کنیم
طبق قانون نیمی از اعضاء سنا را شاه منصوب مینمود. در دوران ۱۹۵۰ میلادی در چین مائو به سر کار آمده بود و احزاب کمونیست در اروپای شرقی قدرت گرفته بودند و بین آمریکا و شوروی نیز جنگ سرد...
  محمدامین حیات مقدم محمد امین حیات مقدم پژوهشگر تاریخ در  احسن نیوز نوشت :  طبق قانون نیمی از اعضاء سنا را شاه منصوب مینمود. در دوران ۱۹۵۰ میلادی در چین مائو به سر کار آمده بود و احزاب کمونیست در اروپای شرقی قدرت گرفته بودند و بین آمریکا و شوروی نیز جنگ سرد وجود داشت.

در سال ۱۹۵۱ دین آچسن وزیر وقت امور خارجه آمریکا یک دستورالعمل برای سفارت آمریکا در ایران صادر کرده بود که "برای ما اهمیتی حیاتی دارد که هرگاه دولت آمریکا کمکی به ایران میکند و این نکته را نیز روشن کنیم که این کمک به شاه است …. نه به مصدق" البته در همین اوضاع و احوالات بیان شده اقلیت کوچکی هم در همین وزارت خارجه آمریکا وجود داشت که بر خلاف مضمون دستورالعمل آچسن اعتقاد داشتند که بهترین راه برای مبارزه با کمونیسم در ایران حمایت همه جانبه از مصدق است و نه شاه.

در دولت آیزنهاور یکی از برادران دالس وزیر خارجه و برادر دیگر نیز رئیس سیا بود.

محمدرضا شاه از طریق رکن دو ارتش به رصد فعالیت گروه‌ها میپرداخت. پا کروان در سال‌های حدود ۱۹۵۳ میلادی ریاست رکن دو ارتش را بر عهده داشت و گروه مرموزی به نام کوک نیز داشت که برای او اطلاعات می‌آورد.

پیوستن به گروه کوک فقط با دعوت صورت میگرفت.

اعضاء گروه کوک باید متنی را دایر به وفاداری خود به شاه میخواندند. شاه نیز از وجود تشکیلات کوک مطلع بود. در دوران حکومت مصدق این گروه کوک از ابزار مهم برای کنترل ارتش توسط شاه بود.

نفت در سال ۱۹۵۰ میلادی یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مسائل سیاسی ایران بود.

در یادداشت آچسن در سال ۱۹۵۱ آمده بود که انگلستان درایران به دنبال مبارزه با کمونیسم نبوده بلکه به دنبال جلوگیری از ورشکستگی اقتصادی بوده و به همین دلیل به دنبال شکست مصدق هستند.
:
:
:
آخرین اخبار