تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۲۷۹۹۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کلاس‌اولی‌ها را چگونه آماده مدرسه رفتن کنیم؟
کلاس‌اولی‌ها را چگونه آماده مدرسه رفتن کنیم؟

  رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در آستانه بازگشایی مدارس توصیه‌های مهمی به خانواده‌های کلاس‌اولی‌ها داشت.

محمدحسین نیک‌تاش با اشاره به اهمیت آماده کردن نوآموزان کلاس اولی برای حضور در فضای رسمی مدارس در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: خود خانواده‌ها نباید برای حضور کلاس‌اولی‌ها در مدارس اضطراب داشته باشند، چون اگر نوآموز کلاس‌اولی اضطراب را در وجود والدین خود ببیند، تحت تاثیر قرار گرفته و دچار اضطراب می‌شود.

 نیک‌تاش تاکید کرد: خانواده‌ کلاس‎‌اولی‌ها باید خود را خوشحال نشان دهند تا فرزندشان حس کند در پی مدرسه رفتن یک رویداد خوشایند در انتظار او است.

رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه خانواده‌ها باید قوانین و مقررات مدرسه را در قالب بازی به کلاس‌اولی‌ها یاد بدهند، گفت: توصیه می‌شود خانواده‌ها به طور غیرمستقیم نحوه صحیح برخورد دانش‌آموز در مواجهه با معلم، دیگر دانش‌آموزان و ... را به او یاد بدهند تا دانش‌آموز بداند که مثلا چگونه باید با احترام معلمش را صدا زده و یا اگر با یکی از همکلاسی‌های خود دچار اختلاف نظر شد، چه برخوردی باید داشته باشد.

نیک‌تاش تاکید کرد: خانواده‌ها همچنین باید به کلاس‌اولی‌ها یاد بدهند که اگر احیانا فردی در مدرسه آنها را اذیت کرد، لازم نیست خودشان ورود کرده و باید موضوع را جهت رسیدگی به معلم و یا مدیر مدرسه اطلاع دهند.

 نیک‌تاش ادامه داد: خانواده‌هایی که نوآموز کلاس اولی دارند، باید در فرصت باقیمانده تا آغاز سال تحصیلی جدید به فرزندانشان رفتارهای خودمراقبتی شامل نحوه استفاده از سرویس بهداشتی، نحوه بستن بند کفش و... را آموزش بدهند تا در مواجهه با چنین چالش‌هایی در مدرسه دچار ناهماهنگی و پریشانی نشوند.

وی سپس با بیان اینکه خانواده‌ها باید خواب کلاس‌اولی‌ها را قبل از بازگشایی مدارس تنظیم کنند، گفت: اگر نوآموزی عادت کرده شب‌ها دیروقت می خوابد، خانواده‌ها باید از همین الان به فکر تنظیم عادت خواب او باشند تا اول مهر با چالش از زود از خواب بیدار شدن مواجه نشود.

 وی اشاره ای هم به اهمیت توجه به تغذیه نوآموزان کلاس اولی داشت و گفت: خانواده‌ها حتما باید به تغذیه کلاس اولی‌ها توجه ویژه داشته و دانش‌آموز را صبحانه خورده راهی مدرسه کنند و میان وعده‌هایی هم برای او در نظر بگیرند تا در موقع زنگ تفریح این میان وعده ها را مصرف کرده و دچار گرسنگی نشود.

وی در ادامه نوآموزان کلاس اولی را به دو دسته آنهایی که دوره پیش دبستانی را گذرانده و آنهایی که این دوران را نگذرانده‌اند تقسیم بندی کرد و افزود: معمولا کلاس‌اولی‌هایی که دوره پیش دبستانی را گذرانده باشند، سازگاری داشته و بهتر با قوانین مدرسه کنار می‌آیند و آنهایی که دوره پیش‌دبستانی را نگذرانده باشند ممکن است دچار اضطراب جدایی شوند.

نیک‌تاش با اشاره به شیوع بیشتر موارد اضطراب جدایی در بین نوآموزان کلاس‌اولی به واسطه رواج پدیده‌های اجتماعی مثل تک فرزندی، آپارتمان نشینی و کم شدن تعاملات اجتماعی خانواده‌ها، گفت: توصیه می شود خانواده‌ها حتما برای درمان اضطراب جدایی دانش‌آموزان کلاس اولی به متخصصان مراجعه کنند.

 نیک‌تاش تاکید کرد: خانواده‌ها در مواردی که دانش‌آموز دچار اضطراب جدایی می‌شود، به هیچ عنوان نباید به سمت خرید جوایز متعدد برای او برای از بین بردن اضطراب جدایی بروند، چون این اقدام آنها می‌تواند نتیجه عکس داده و او  فکر کند به ازای هر بار مدرسه رفتن باید جایزه دریافت کند.

وی یادآور شد: مراکز مشاوره آموزش و پرورش به تعداد زیادی در استان فعال هستند که به صورت رایگان و یا با تعرفه‌های جزیی آماده ارائه خدمات روانشناختی به دانش‌آموزان هستند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار