تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۲۸۱۲۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وام ازدواج برای زوجین قدیمی
 آیا به زوجین قدیمی وام تعلق میگیرد؟ ممکن است این سوال شما نیز باشد. در زمانهای قدیم خیلی اوقات اتفاق میافتاد که خانم و آقایی باهم ازدواج میکردند ولی این اتفاق تنها با یک عقد لفظی اتفاق میافتاد که جایی نیز ثبت نمیشد. حالا اگر بعد از چندین سال بخواهند عقد کنند آیا مشمول وام ازدواج میشوند؟ در پاسخ باید گفت که در شرایط اعطای وام هیچ گونه شرط سنی وجود ندارد و زوجین قدیمی با چنین شرایطی نیز میتوانند نسبت به دریافت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج اقدام کنند. اگر شما هموطنان محترم نیز به دنبال ثبت نام برای وام ازدواج هستید، دپارتمان کندو میتواند خدمات ارزندهای را در این زمینه به شما عرضه کند و ثبت نام شما را به طور کاملا تخصصی در کوتاهترین زمان ممکن به ثبت برساند.

جزئیاتی راجع به وام ازدواج

تسهیلات قرضالحسنه ازدواج یکی از بهترین وامهای بانکی در ایران به شمار میرود که از مزایای آن میتوان به سود کم و مدت بازپرداخت طولانی (حدود ۱۲۰ ماه) اشاره کرد. تا پایان سال ۱۳۹۹ مبلغ وام ازدواج بسیار پایین و ناچیز بود، در آن زمان پرداخت این وام هزینههای بالای ازدواج را رفع نیاز نمیکرد. بنابراین از ابتدای سال ۱۴۰۱ وام قرضالحسنه ازدواج به افراد واجد شرایط تا ۱۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در شرایطی خاص پرداخت این وام تا ۶۰۰ میلیون هم صورت میگرفت. اما هیئت دولت و بانک مرکزی در بیانیهای در سال ۱۴۰۲ با توجه به نوسات پیوسته ارز و تورم افسارگسیخته و ترغیب به ازدواج جوانان، در مورد مبلغ پرداختی وام ازدواج تجدید نظر کردند. در این بیانیه اعلام شد که در سال ۱۴۰۲ مبلغ نهایی برای پرداخت جهت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان برای هر نفر از زوجین تعیین شده است. این مبلغ با احتساب هر دو نفر از زوجین در مجموع ۴۴۰ میلیون تومان میشود. البته لازم به ذکر است که این لایحه تنها برای زوجین جوان با سنین مشخصی ( مرد کمتر از ۲۵ سال و خانم کمتر از ۲۳ سال) قابل پیگیری و پرداخت است و برای سایر افراد با سنین بالاتر به ازای هر نفر ۱۸۰ میلیون و در مجموع ۳۶۰ میلیون تومان برای زوجین تعیین شده است.

  

وام ازدواج برای زوجین قدیمی

وام ازدواج ۳۴۰ میلیونی که به وام ازدواج دهه شصتیها نیز معروف است در سال ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. این لایحه در دستور کار دولت قرار گرفته است و قرار است خبر قطعی متعاقباً اعلام شود. در این طرح به گفته انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده، متولدین سالهای ۶۰ تا ۶۹ با این شرط که هر دو نفر جزء عشایر یا ساکن روستا باشند، میتوانند مبلغ ۱۰۰ میلیون بیشتر نسبت به بقیه افراد واجد شرایط، تسهیلات قرضالحسنه ازدواج دریافت کنند. بدین ترتیب مبلغ نهایی برای این زوجین ۳۴۰ میلیون تومان خواهد شد.

نحوه ثبت نام برای وام ازدواج زوجین قدیمی

اولین قدم برای درخواست تسهیلات وارد شدن به وب سایت «ve.cbi.ir» برای انجام فرایند ثبت نام است. بعد از این که وارد این سایت شدید، لازم است تا نسبت به تکمیل کردن اطلاعات شخصی عنوان شده اقدام کنید. همچنین در هنگام انتخاب بانک پرداخت کننده تسهیلات قرضالحسنه ازدواج یک کد رهگیری ۱۰ رقمی از سامانه برای شما ارسال میگردد. گفتنی است که جهت ادامه مراحل ثبت نام وام ازدواج باید چند روزی منتظر بمانید تا درخواست شما مورد بررسی قرار بگیرد.

پس از مدت کوتاهی، سامانه مربوط به تسهیلات در بانک مرکزی، شعبه‌‌ بانکی را که در هنگام ثبتنام انتخاب کردهاید را جهت گرفتن وام و تحویل دادن مدارک به شما معرفی میکند. پس از معرفی شعبه بانک، ادامه پروسه دریافت وام ازدواج و ارائه ضامن نیز در بانک انجام میشود.

مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد آن برای زوجین قدیمی چقدر است؟

چنانچه اشاره شد مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۰ ساله است و نرخ کارمزد ۴ درصد برای آن در نظر گرفته شده است.

اقساط مربوط به این وام ۱۲۰ ماه به طول میانجامد و همچنین سررسید اولین قسط و کارمزد آن، بلافاصله یک ماه پس از پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج آغاز خواهد شد. جهت هرگونه مشاوره و راهنمایی در خصوص پرداخت وام ازدواج به زوجین قدیمی میتوانید به وبسایت دپارتمان کندو مراجعه کنید و ثبت نام وام ازدواج خود را به طور تخصصی و در اسرع وقت انجام دهید.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج برای زوجین قدیمی

چنانچه میدانید مدرک اصلی جهت دریافت وام ازدواج، سند ازدواج است. بنابراین نیاز است تا زوجین در هنگام مراجعه به بانک، اصل و کپی سند ازدواج را نیز در دست داشته باشند.

به همراه آوردن اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه زوجین نیز جزو مواردی است که بانک پرداخت کننده تسهیلات از شما دریافت خواهد کرد. همچنین در دست داشتن داشتن کارت ملی دائم یا موقت نیز ضروری خواهد بود. گفتنی است که در هنگام مراجعه، زوجین متقاضی باید آدرس دقیق محل زندگی و کدپستی دهرقمی خود را نیز به یاد داشته باشند.

در مورد مدارک شناسایی ضامن، اصل و کپی مدارک این افراد نیز از دیگر مدارک مورد درخواست بانکهای عامل برای پرداخت این وام است.

همچنین به عنوان یک نکته مهم باید بدانید که پس از ثبتنام در سامانه تسهیلات وام ازدواج، یک شناسه کد ۱۰ رقمی برای شما ارسال خواهد شد. توصیه میشود که این کد رهگیری ۱۰ رقمی را جایی بنویسید، چون در مراحل بعدی به آن نیاز پیدا میکنید.

شایان ذکر است که پس از دریافت کد رهگیری فقط ۱۲ روز مهلت دارید تا با در دست داشتن مدارکی که گفته شد به بانک اعلام شده ، مراجعه نمایید.

شرایط ضمانت وام ازدواج برای زوجین قدیمی به چه صورت است؟

ارائه ضامن معتبر در هنگام انجام فرایند پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج یکی از مسائل ضروری است. چنانچه هر دو زوجین هنگام ثبت نام وام ازدواج در سامانه یک بانک را انتخاب کنند، ارائه مدارک یک ضامن معتبر، با این اساس که حقوق دریافتی آن ضامن به اندازه قسط وام هر دو نفر باشد، کافی است.

خوب است بدانید که چنانچه متقاضی وام ازدواج در همان بانکی که یارانه خود را دریافت میکند، ثبت نام کرده باشد، واریز و پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج به پشتوانه یارانه واریزی نیز انجام میشود.

چنانـچه شخص متقاضی برای دریافت وام ازدواج، کارمند رسمییا پیمانیدولت، نـهـادها و مـوسسات عمومی نظیر شهرداریو بنیاد، کمیتهامداد، هـلالاحمر یا نیروی انتظامی و ارگانهای نظامی باشد، با داشتن تعهدنامه کسر از حقوق و فـیش حقوقی نیازی به آوردن ضامن ندارد. این شرط منوط به آن است که مانده حقوق شخص متقاضی برای اقساط کفایت کند.

امکان ضامن شدن یک نفر کاسب که دارایپروانه کسب است نیز ممکن است. ناگفتهنماند که شخص ضامن باید در زمان اعطای تسهیلات فعالیت اقتصادی دایر و پیوستهای را داشته باشد.

همچنین در بند مربوط به ضامن آمده است که ارائه یک نفر کارمند رسمی یا پیمانی، بازنشستگان کشوری و لشکری، کارکنان نــیروی نظامی و انتظامی، نـــهـادها و مـوسسات عمومی (بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر و شهرداری) نیز امکان پذیر است. نیاز است تا در هنگام مراجعه، آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی آنها نیز به بانک ارائه گردد.

در برخی موارد یک نفر دارنده حساب فعال و خوش حساب که مورد تایید ریاست شعبه پرداخت کننده باشد نیز میتواند ضامن معتبری برای شما باشد.

لازم به ذکر است که اگر شخص متقاضی جزو افرادی باشد که در منطقههای روستایی زندگی میکند، ضمانت یک نفر از اهالی آن روستا که صلاحیت و اهلیت او توسط شورای اسلامی روستا (به همراه مهر شورا) تایید گردد، امکان پذیر است.

شایان ذکر است که سایر وثیقههای دارای صلاحیت توسط بانک پرداخت کننده وام تعیین میشود که از جمله آنان میتوان به سپرده های متقاضی، دریافت سفته یا چک معتبر و ... اشاره کرد.


:
:
:
آخرین اخبار