تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۲۸۲۳۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمدامین حیات مقدم - پژوهشگر سیاسی:
سیری در تاریخ/ زندان اوین فعلی یکی از ملک های سید ضیا الدین آخرین نخست وزیر قاجار بود

محمدامین حیات مقدم

محمدامین حیات مقدم- پژوهشگر سیاسی/ محمد رضا پهلوی در تهران به دنیا آمده بود. او در خانه ای کوچک و اجاره ای در 26 اکتبر 1914 یا چهارم آبان1298 بدنیا آمد.پس از مدتی خانه رضا خان تغییر کرد و بهتر شد. محمد رضا 6 سال داشت که پدرش شاه ایران شد.اشرف خواهر دوقلوی او پنج ساعت بعد از او به دنیا آمد.شمس از اینها بزرگتر بود و محمد رضا بزرگترین پسر رضا شاه بود.

در سال 1919 آنفلوآنزای اسپانیایی جزو مرگبارترین ویروس ها بود و حدود صد میلیون قربانی داشت و حتی از طاعون هم کشنده تر بود و در ایران هم شایع بود. در آن دوران در ایران اعتیاد به تریاک رواج داشت .
کودتای سید ضیا و رضا خان در سال 1299 هجری شمسی و یا 1921 اتفاق افتاد. تنها پس از چند ساعت از تسخیر قدرت، سید ضیا و رضاخان شماری از اشراف و بزرگان قوم ایرانی را بازداشت کردند که برخی رقم ایشان را چهار صد نفرتخمین زدند. سید ضیا هدف از این بازداشت ها را پر کردن خزانه خالی دولت بیان کرد و گفت هر کدام از این بزرگان ده ها هزار تومان به دولت جریمه و مالیات بدهکارند.

سید ضیا بعد از کودتا تا چهارده خرداد 1300 رییس الوزرا بود. بعد از مدتی با فشار رضا خان سید ضیا استعفا داد و دشمنان او کمر به قتل و یا محاکمه او داشتند.  اما با وساطت سفارت انگلیس سید ضیا ایران را ترک کرد. رضا خان از خروج سید ضیا ظاهرا سخت خرسند بود و به او اجازه داد که از حساب دولت بیست و پنج هزار تومان برای سفر به اروپا هزینه کند.

سید ضیا بعد از رضا شاه به ایران باز گشت و مدتی نماینده مجلس شد ولی نتوانست باز نخست وزیر شود. او در سال 1335 مدتی زندانی شد و پس از آن از سیاست دوری کرد و در نهایت در سال 1348 در تهران فوت کرد. زندان اوین فعلی یکی از ملک های او بود و خانه سید ضیا بود.

منبع: کتاب نگاهی به شاه نوشته دکتر عباس میلانی
:
:
:
آخرین اخبار